BUTAPAS: Inovasi Media Pembelajaran Kontekstual Budaya Palembang Pada Materi Keberagaman Budaya Indonesia di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27785Keywords:
Learning Media, BUTAPAS, Indonesia is Rich in CultureAbstract
Science is one of the independent curriculum learning in elementary school. The science learning process in grade IV of SD Negeri 1 Kaliberau found several problems. Based on the results of observations made that teachers have not used science learning media. The definition aims to develop valid and practical BUTAPAS learning media in grade IV. Calculating using the ADDIE learning model (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). So that the results of the bitterness study were obtained with an average score of 98% media experts 100% language experts and 99% material experts have the criteria "very valid". Furthermore, the practicality of the product carried out on the teacher response questionnaire with an average of 90% and a small group questionnaire 91.2% with the criteria "very practical" to use. Furthermore, the results of the product effectiveness test through student ability tests with schools 95% with the category "very effective". It can be concluded that the BUTAPAS learning media in grade IV is stated to be the most practical and effective to use the word developed during teaching and learning activities in grade IV of elementary school.Downloads
References
Adnyana, K. S., & Yudaparmita , G. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Dasar, 6 5.
Aisyah, S., Saputra, A. D., & Santosa, S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Bergambar Materi PKN Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 12.
Amania, M., Nugrahanta, G. A., & Kurniastuti, I. (2021). Pengembangan Modul Permainan Tradisional Sebagai Upaya Mengembangkan Karakter Adil Pada Anak Usia 9-12 Tahun. Elementary School, 237-251.
Apriatin, F., Ermiana, I., & Setiawan, H. (2021). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN Gugus 04 Kecamatan Pujut. Jurnal Renjana Pendidikan Dasar.
Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume, 996.
Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 283.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 2.
Gusmawati, L., Magdalena, I., & Fadhillah, D. (2023). Pengaruh Media Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN Curung Kulon 2 Kabupaten Tangerang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Indriarti, T., Kurniawan, M. A., Yuliana, V., Indriyani, R. A., & Pamungkas, E. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Powerpoint di SDN 2 Depok. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 46.
Kartika, M. Y., Ardhyantama, V., & Tisngati, U. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Pemahaman Anak Tentang Mitigasi Bencana. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 76-86.
Kusuma, F. P., Sagita, J., & Trismawanti, I. (2023). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Model Digital Storytelling Pada Materi Kekayaan Budaya Indonesia Kelas IV SDN Tanah Tinggi 09 Jakarta Pusat. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP , 294
Nazhifa, R., Soraya, N., Dewi, K., & Murtopo, A. (2023). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Menanamkan Nilai-nilai Agama Anak 4-5 Tahun di Raudhatul Athfal Melati Ogan Komering Ulu. Jurnal Pendidikan dan Konseling.
Salsabila, F., & Aslam. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites. JURNAL BASICEDU, 6089.
Rosvita, A., & Anugrahen, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Berbasis Kemampuan Membaca Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Rokania, 25.
Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio VisualDi Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1912.
Semtafiani, A., & Sanoto, H. (2024). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 291.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: alfabeta.
Sugiyono, D. P. (2022). Prof.Dr.Sugiono. Bandung: Metode Penelitian Kuantitatif ,Kualitatif, Dan R&D Alfabeta.
Suhartina, Halifah, S., & Frazila, A. F. (2024). Pengembangan Cerita Bergambar Berbasis Pendidikan Karakter untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia di Madrasah Ibtidayyah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 151.
Suprihatien, Isnaini, D., Silmi, N. R., Fa'izah, W. P., & Azaria, C. S. (2024). Pengembangan Media Cerita Bergambar Terhadap Hasil Kemampuan Membaca Siswa Dasar (Study Literature). Jurnal Evaluasi Pendidikan (JEP), 64.
Susanto, S. (2023). Pengembangan Alat dan Teknik Evaluasi Tes Dalam Pendidikan. Jurnal Tarbiyah Jamiat Kheir.
Tamami, A. G., Murhayati, S., & Zaitun, Z. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 2412-2419.
Yudha, J. R., & Sundari, S. (2021). Manfaat Media Pembelajaran Youtube Terhadap Capaian Kompetensi Mahasiswa. Journal of Telenursing, 538.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.