PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI AUD DI KELOMPOK B TK ASASUT TAQWA SELODAKON KECAMATAN TANGGUL TAHUN AJARAN 2024-2025

Authors

  • Mita Silvia Muslimah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Basuki Hadi Prayogo Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Triyo Suwargono Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27839

Keywords:

demonstration method, concentration and improving learning outcomes

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the application of the demonstration method in improving the concentration of early childhood (AUD) in group B of ASASUT TAQWA Kindergarten, Selodakon, Tanggul District in the 2024–2025 academic year. This study uses a Classroom Action Research (CAR) approach with the Kemmis and McTaggart model consisting of two cycles, each through the planning, action, observation, and reflection stages. The research subjects were 17 children aged 5–6 years. Data were collected through observations based on six concentration indicators: children's involvement in learning, understanding concepts, social interaction, focus, accuracy in answering questions, and active asking attitudes. The results of the study showed that in Cycle I most children were still in the undeveloped category. However, after improvements in Cycle II, there was a significant increase in all indicators, with the majority of children reaching the developing category as expected. These findings indicate that the demonstration method is effective in improving the concentration of early childhood through the presentation of concrete, interactive, and fun materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cecep, Waskita, D. T., & Sabilah, N. (2022). UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR ANAK USIA DINI MELALUI METODE DEMONSTRASI. Jurnal Tahsinia, 3(1), 64-67.

Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). BERMAIN DAN PERMAINAN ANAK USIA DINI. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 4(1), 55.

Husin, S. H., & Yaswinda. (2021). Analisis Pembelajaran Sains Anak Usia Dini di Masa PANDEMI Covid-19. JURNAL BASICEDU, 5(2), 583.

Khairiah, & Jumanti, O. (2021). Analisis Problematika Pendidikan Anak Usia Dini “Metode Bercerita, Demonstrasi Dan Sosiodrama”. Al-Khair Journal Management Education, 61.

Lufri, dkk. (2020). Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Malang: CV Irdh.

Munir, M., & Sholehah, H. (2022). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 28.

Murtadlo, A., & Aqib, Z. (2022). Ensiklopedia Metode Pembelajaran Inovatif dengan 61 Metode. Yogyakarta: PUSTAKA REFERENSI.

Musyafa’ah, H., & Salim, A. (2024). Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia 4 – 5 Tahun Melalui Metode Bermain Sensorimotor di TK Darussalam Sugihwaras. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 2.

Rahma, F. N., Zainuddin, A., Solekah, A., & Suparwanto, D. (2024). MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PROBLEM BASED LEARNING DI KELAS II SD MUHAMMADIYAH ALAM SURYA MENTARI. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 11, 11(2), 461-462.

Ramdani, N. G., Fauziyyah, N., Fuadah, R., Rudiyono, S., Septiyaningrum, Y. A., Salamatussa’adah, N., & Hayani, A. (2023). Definisi Dan Teori Pendekatan, Strategi, Dan Metode Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 2(1), 28-29.

Rismawati. (2023). PENGEMBANGAN MOTORIK HALUS MELALUI MEDIA TRACING BOARD DALAM PRA MENULIS ANAK (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Pendidikan Indonesia. https://repository.upi.edu/90153/4/S_PAUD_1907864_Chapter3.pdf.

Rosdiana, E. (2021). STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN KONSENTRASI BERPIKIR DAN BERBUAT ANAK USIA DINI DI TK MUSLIMAT NU 001 PONOROGO (Skripsi tidak diterbitkan). INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PONOROGO.

Rusyidiana, L., Fahmi, A. I., & Sulaeman, D. (2023). UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL. Jurnal Tahsinia, 4(1), 84.

Sagemba, A. R., & Muksin, M. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Kalor dan Perpindahannya di Kelas XI SMA Negeri 8 Tike. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 407.

Setiawan, H. (2022). METODE DEMOKRASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN. AKTUALITA Jurnal penelitian sosial dan keagamaan, 12(2), 34.

Sumirah, Susilawati, & Musli. (2022). Metode Pembelajaran Demonstrasi Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Al-Miskawaih Journal of Science Education, 1(2), 398.

Udin, A. L., Achmad, F., & Wahid, S. M. J. (2020). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Mengenal Bentuk Huruf Hijaiyah Pada Anak Kelompok B TK Alkhairaat Kalumpang Kota Ternate. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 37.

Wati, T. P., & Maemunah. (2021). Kreativitas Anak Usia Dini Berdasarkan Aliran Progresivisme. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 5(2), 208.

Widianingsih, C. (2020). Metode Demontrasi dalam Pembelajaran Matematika. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 1447.

Wulandari, N. M. A., & Pudjawan, K. (2019). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI MELALUI KEGIATAN MERONCE UNTUK MENINGKATKAN PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 2(3), 291.

Yitu, A. M., Pawe, Y. M., Ndana, M. Y., Wea, H. A., & Lawe, Y. U. (2023). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN PEMBELAJARAN YANG MENYENANGKAN MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS III SD . STKIP Citra Bakti, Bajawa, NTT, 79-80.

Yuliati, Y., Munajat, A., & Elnawati A. M. (2022). Meningkatkan Konsentrasi Anak Usia Dini Melalui Media Video Pembelajaran. Indonesian Journal of Instructional Technology, 3(2).

Downloads

Published

2025-10-11