PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK SEBAGAI SARANA PEMBENTUKAN SIKAP TOLERANSI BERAGAMA ANTAR PESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL DI SD INPRES WERI

Authors

  • Susana Soi Leton Sekolah Tinggi Pastoral Reinha Larantuka
  • Yosep Belen Keban Sekolah Tinggi Pastoral Reinha Larantuka

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.27885

Keywords:

catholic religious education, religious tolerance, digital era

Abstract

The digital era has a significant impact on social life, including in terms of religious tolerance. Students are now more easily exposed to information from various digital sources that do not necessarily support the values ​​of tolerance. This phenomenon is a challenge for the world of education, especially in instilling an attitude of mutual respect amidst diversity. This study aims to determine the role of Catholic Religious Education as a means of forming an attitude of religious tolerance among students in the digital era at SD Inpres Weri. This study uses a qualitative method with a descriptive approach. The subjects of the study consisted of Catholic Religious Education teachers, principals, and students. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques with data reduction, data presentation, drawing conclusions. The results of the study show that Catholic Religious Education plays an important role in instilling the values ​​of love, forgiveness, respect for differences, an d forming an open and peaceful Christian character. Teachers also act as role models in guiding students to face diversity positively. This study confirms that Catholic Religious Education contributes to forming a tolerant attitude of students, especially amidst the challenges of the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhwani, A., Kurniawan, M. . (2021). Potret Sikap Toleransi Mahasiswa Keguruan Dalam Menyiapkan Generasi Rahmatan Lil Alamin. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), Hal. 890-899.

Anggraeni, M. et al. (2022). Pengembangan Sikap Toleransi Siswa Sekolah Dasar Pada Keberagaman Di Indonesia. Jurna: Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), Hal.16-24.

Atmanto, N. E. & U. M. (2020). Sikap Toleransi Beragama Siswa Madrasah Aliyah di Kabupaten Kendal Jawa Tengah. Jurnal: SMART, 06(02), Hal. 216-228.

Bari, F. & I. F. J. (2023). Toleransi Beragama Era Digital (Studi Atas Podcast Habib Husein Ja’far Al-Haddar. Jurnal : JSP-Jurnal Studi Pesantren, 3(1), Hal. 56-68.

Cahyaningtiyas, N. & D. N. R. (2023). Menanamkan Sikap Dalam Toleransi Beragama Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPS ( Multicultural Based). Jurnal: Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), Hal. 1-17.

Darma, Ferdi Eka., Walde Mesah., S. L. T. (2024). Pentingnya Pendidikan Agama Kristen Untuk Membangun Toleransi Pada Masyarakat Majemuk. Jurnal: Pendidikan Kristiani Dan Kateketik Katolik, 1(4), Hal. 13-22.

Duhu, V. (2019). Implementasi Toleransi Beragama Dengan Metode Contextual Teching Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik Di SMAN 6 Kota Komba. Jurnal: Pendidikan Agama Dan Keagamaan Katolik, V(2), Hal. 136-142.

Habeahan, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Katolik Melalui Discovery Learning Kelas VIII SMP Negeri 6 Sibolga. Jurnal: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Agama, 4(2), Hal.965-986.

Harefa, S. A. & A. B. (2021). Penanaman Nilai Toleransi Umat Beragama Dikalangan Siswa SMK Negeri 1Gunungsitoli Utara. Jurnal: Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(2), Hal. 419-425.

Konsisli Vatikan II. (1965). Gravissimum Educationis. Libreria Editrice Vaticana.

Kebingin, Benedikta Yosefina, et al. (2024). Local Wisdom Masyarakat Flores Timur Sebagai Pilar Toleransi Beragama. Jurnal: Harmoni, 23(2), Hal. 207-228.

Kurniawan, Mochamad Azis., D. (2021). Penerapan Nilai-Nilai Religius Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di SDN Jambean 01 Pati. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(2).

KW, A. M. R. & Y. B. K. (2022). Dialog Kehidupan Dalam Terang Dokumen Abu Dhabi Untuk Membangun Sikap Toleransi Di Kolimasang. Jurnal: Reinha, 13(2), Hal. 86-94.

Komisi KateketikKWI. (2007). Petunjuk Pelaksanaan Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah. Kanisius.

Leton, S. S. & Y. B. K. (2022). Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan Pada Era Disrupsi Di SD Inpres Ekasapta Larantuka. Jurnal: NALAR, 2(1), Hal. 1-8.

Lubis, D. & H. S. S. (2020). Bahaya Radikalisme Terhadap Moralitas Remaja Melalui Teknologi Informasi ( Media Sosial). Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 20(1), Hal. 21-34.

Lumbanbatu, Johannes Sohirimon., E. C. M. S. (2024). Bentuk Kegiatan Toleransi Sebagai Implementasi Pendidikan Agama Katolik Keas 12 di SMA St. Antonius Bangun Mulia. Jurnal: Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), Hal. 7150-7155.

Lumbanbatu, J. S. & E. C. M. S. (2024). Bentuk Kegiatan Toleransi Sebagai Implementasi Pendidikan Agama Katolik Kelas 12 di SMA St. Antonius Bangun Mulia. Jurnal: JIP- Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), Hal. 7150-7155.

Mukarom, Z. et all. (2020). Moderasi Dakwah di Era Keterbukaan Informasi ( Studi Ujaran Kebencian Terhadap Agama di Media Sosial). Jurnal:, Hal. 1-17.

Naingolan, T. N. (2023). Pendidikan Kritiani Sebagai Core Value Dalam Pembentukan Karakter Remaja Generasi Z. Teruna: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 5(2), Hal. 45-60.

Pranyoto, Y. H. (2022). Implementasi Pendidikan Agama Katolik Dan Budi Pekerti Sebagai Bentuk Pembinaan Toleransi Beragama Bagi Siswa- Siswi Sekolah Di Distrik Merauke Kabupaten Merauke. Jurnal: Jumpa, X(1), Hal. 73-90.

Ratnaningsih, S. et al. (2019). The Role of Islamic Education on Increasing Democratic Attitude and Religious Tolerance in High School Students in Indonesia. Journal: Advances In Social Science, Education and Humanities Research, 408, Hal. 125-128.

RI, K. A. (2019). Moderasi Beragama. Badan Litbang dan Diklat Kementrian Agama RI.

Runisa, Agnes Indra., dkk. (2022). Pendidikan Sikap Toleransi Bagi Peserta Didik Beragama Katolik Di SMP Negeri 14 Palangka Raya. Jurnal: Sepakat: Jurnal Pastoral Kateketik, 8(1), 1–15.

Salsabila, Noor., Puspa., E. (2024). Toleransi Beragama Dalam Menciptakan Kerukunan Di Kampus. Al-Furgan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 3(6), Hal. 2483-2488.

Septryan, Pasifikus., Arius Arifman Halawa., Herkulanus Pongkot., Angga Satya Bhakti., M. (2024). Implementasi Sikap Toleransi Beragama Oleh Peserta Didik Katolik Di SDN 13 Sepan Lebang Kecamatan Kelam Permai Kabupaten Sintang. Prosiding: Seminar Nasional Moderasi Beragama, 1(1), Hal. 176-187.

Sinaga, W. V. & O. R. W. (2022a). Menumbuhkan Sikap Toleransi Kehidupan Beragama Melalui Penagajaran Agama Katolik Studi Kasus Pada SMP RK Deli Murni Diski. CREDENDUM: Jurnal Pendidikan Agama, 4(2), Hal. 154-164.

Sinaga, W. V. & O. R. W. (2022b). Menumbuhkan Sikap Toleransi Kehidupan Beragama Melalui Pengajaran Agama Katolik Studi Kasus Pada SMP RK Deli Murni Diski. CREDENDUM : Jurnal Pendidikan Agama, 4(2), Hal. 154-164.

Sunandari., Affifah Nur Amali Sari., St Mustainah., Muh. Viftar., N. U. K. (2023). Pengaruh Era Digital Pada Perkembangan Karakter Anak di Sekolah Dasar. Jurnal: Journal On Education, 05(04), Hal. 11644-11648.

Topan, A. (2023). Toleransi Antar Umat Beragama ( Studi Kasus Network Gusdurian Pemekasan Madura). Jurnal: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Ilmu-Ilmu Sosial, 5(1), Hal. 105-122.

Yohana, Y. H. (2024). Implikasi Pendidikan Teologi Terhadap Toleransi Beragama Di Masyarakat Multikultural. Jurnal: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), Hal. 55-63.

Downloads

Published

2025-09-21