MASALAH KESENJANGAN (GAP) PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR ANTARA SEKOLAH DIPERKOTAAN DAN DAERAH-DAERAH 3T
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28011Keywords:
Educational Gap, Elementary Schools, 3T RegionAbstract
The educational gap between elementary schools in urban areas and those in 3T regions (Underdeveloped, Frontier, and Outermost) remains a serious issue in Indonesia. Children living in 3T areas often do not receive adequate educational services compared to those in major cities. This disparity is evident in terms of school facilities, the number and quality of teachers, access to technology, and the teaching methods employed. While urban schools are beginning to implement digital learning and have adequate infrastructure, many schools in 3T regions struggle to provide basic educational needs. This imbalance directly impacts students' learning quality and their opportunities for future development. Therefore, efforts to enhance access to and the quality of education in 3T areas are essential to ensure that all children in Indonesia receive equitable and quality education.Downloads
References
Aprilia, E., Afindi, A., & Saputra, H. (2024). Kasus Pendayagunaan Sumber Daya Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(4), 112–124.
Azri, A., & Raniyah, Q. (2024). Peran Teknologi Dan Pelatihan Guru Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(4), 4859–4884.
Fanani, B. A. (2025). Kesenjangan Infrastruktur Pendidikan Di Daerah Terpencil: Studi Kasus Di Sdn 4 Gombengsari Kalipuro. Al-Amin: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 63–78.
Maharani, N., Khoirunnisa, N., & Putri, S. P. (2024). Analisis Masalah Kesenjangan Sosial Di Sekolah Dasar. Paradigm: Journal Of Multidisciplinary Research And Innovation, 2(01), 1–16.
Marwan, I., Gustaman, R. F., & Gandi, A. (2024). Dikotomi Sarana Dan Prasarana Pendidikan Di Indonesia. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(3), 155–161.
Mulyani, A. Y. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Diajar: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100–105.
Nurfatimah, S. A., Hasna, S., & Rostika, D. (2022). Membangun Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dalam Mewujudkan Program Sustainable Development Goals (Sdgs). Jurnal Basicedu, 6(4), 6145–6154.
Putera, M. T. F., & Rhussary, M. L. (2018). Peningkatan Mutu Pendidikan Daerah 3t (Terdepan, Terpencil Dan Tertinggal) Di Kabupaten Mahakam Hulu. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 12(2), 144–148.
Rohman, M. (2019). Problematika Guru Dan Dosen Dalam Sistem Pendidikan Di Indonesia. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(1), 49–71.
Rosmana, P. S., Iskandar, S., Fadilah, N., Azhar, N., Oktavini, D., & Munte, A. C. (2023). Upaya Pemerataan Pendidikan Berkelanjutan Di Daerah 3t. Attadib: Journal Of Elementary Education, 6(2), 405–418.
Shafira, A., Purwaningsih, D., Azhar, Z. R., & Lukitoaji, B. D. (2025). Revolusi Digital: Dampak Teknologi Dalam Meningkatkan Akses Dan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Dasar. Basica Academica: Jurnal Pendidikan Anak Sekolah Dasar, 1(1), 150–157.
Sihaloho, E. R., Winarti, N., & Putra, A. (2024). Peran Dinas Pendidikan Dalam Menangani Kesenjangan Pendidikan Masyarakat Pesisir Di Desa Mapur, Kecamatan Bintan Pesisir, Kabupaten Bintan. Multidisciplinary Indonesian Center Journal (Micjo), 1(1), 284–295.
Syafii, A. (2018). Perluasan Dan Pemerataan Akses Kependidikan Daerah 3t (Terdepan, Terluar, Tertinggal). Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(2), 153–171.
Wijayanti, A., Darmawan, A. W., & Marwan, I. (2024). Isu-Isu Kontemporer Pendidikan Indonesia: Kesenjangan Pendidikan. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(3), 187–192.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.