PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS ANGKA 1-10 MELALUI MEDIA PASIR KINETIK PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK TUNAS RIMBA JAMBEWANGI

Authors

  • Putri Adista Setiani Universitas PGRI Argopuro Jember
  • A. Zulkarnain Ali Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Wedya Puspita Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28329

Keywords:

pasir kinetik; menulis angka; anak usia dini

Abstract

The ability to write numbers in children aged 4-5 years at Tunas Rimba Jambewangi Kindergarten is still low, with 37.5% of children below the standard (BB/MB). The cause is the conventional learning method which is monotonous and less interesting. Kinetic sand was chosen as an alternative media because it can stimulate children's fine motor skills, cognitive, and creativity, as well as provide a fun learning experience. By using the classroom action research (CAR) method, this study aims to determine how effective kinetic sand media is in improving the ability to write numbers 1-10 in children aged 4-5 years. It was carried out in two cycles, with planning, action, observation, and reflection as its components. The research sample was 16 children aged 4-5 years at Tunas Rimba Jambewangi Kindergarten. The results of the study showed that in the pre-cycle 62.5% of children reached the BSB/BSH criteria, while 37.5% were still below the standard (BB/MB). In Cycle I, there was an increase with 81.25% of children reaching BSB/BSH, but there were still children who had difficulty distinguishing numbers. In Cycle II, there was a significant increase by modifying the kinetic sand media, namely, 93.75% of children achieved BSB/BSH, and children were more enthusiastic, independent and able to write numbers correctly. It can be concluded that kinetic sand media has been proven effective in improving the ability to write numbers 1-10 in children aged 4-5 years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A, R., Aisyah, D. S., & Karyawati, L. (2021). Penggunaanl Medial Pasir Kinetik Untuk Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Early Childhood: jurnal Pendidikan, 5(2), 182-93.Jurnal Pendidikan, 5(2), 182–193.

Apipah,Fazal Tsamrotul. "Pengembangan motorik halus anak usia dini melalui permainan pasir kinetik di kelompok bermain al-ittihad tasikmalaya."Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini 10.2 (2022).

Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Dewi, R. Y. R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaranl Pasir Berwarna Terhadap Perkembangan Anak Usia 4-5l tahun Di TKl Nur Rahma Desa Bengkulu Selatan. Skripsi UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Diantari, N. P. M., & Agung, A. A. G. (2021). Video animasi bertema tri hita karana pada aspek afektif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 176-185.

Endah Yuni Yulistiani (2020). Pengenalan Angka Pada Anak Usia Dini Di RA Diponegoro 154 Pekuncen Kecamatan pekuncen Kabupaten Banyumas.Skripsi. AIN Purwokerto.

Fadillah, S.l & H. N. (2021). (n.d.). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengajarkan Menulis di PAUD. Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 3(1), 1-10.

Fatimah, S. (2022). Keunggulan Media Pasir Kinetik dalam Pembelajaran Anak Jurnal Pembelajaran Inovatif.

Harahap, F., Siregar, R. & Nopriani Lubis, J. (2023). Bermain Pasir Kinet ikuntuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5931–5941.

Hasis, kamariah. (2025). Analisis Kesulitan Anak Dalam Mengidentifikasi Simbol Angka Dan Memilih Warna. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (Vol. 8,Issuel 1)

Hayati, S. & Azis, S. (2024). Pengaruh Media Pasir Kinetik Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di RA Nurul Falah Jepih Tengah Stit USIAl 4-5 Tahunl Al-Khairiyah Citangki Abstrak. In Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner (Vol. 8, Issue 9).

Ilmu, J., Nonformal, P., Lestari, R. A.,& Watini, S. (2023). AKSARA: Jurna Ilmu Pendidikan Nonforma 53l Implementasi Model ATIK Dalam Meningkatkan Kemampuan Pra Menulis Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Les Privat. 09(1).

Madeira, C. A., et al (2021). Active Learningl in Higher Education: A Case Study. Education Sciences, 11(8), 417.

Mawaddah, S. & Pohan, S. (2024). Pengaruh Penggunaan Pasir Berwarna terhadap Perkembangan Kognitif Anak. Murhum Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1),l 99–111.

Mustari, L., Indihadi D. &l Elan, E. (2020). Ketrampilan Menulis Anak Usia 4-5l Tahun. Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 39–49.

Permendikbud No. 137 Tahun 2014 tentang Standarl Nasional PAUD. (n.d.).

Rahman, T. & Studil PGPAUD UPI Kampus Tasikmalaya, P. (2020). Desain Media Pasir Kinetik Untuk Memfasilitasi Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia Dini Jurnal PAUD Agapedia (Vol. 4, Issue 2).

Sari D. A. (2023). Pengenalan Konsep Bilangan Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika.

Setiawan, A. et al (2022). Pengaruh Pasir Warna terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini.

Smith, J. & Lee, K. (2021). Sensory Benefits of Kinetic Sand for Children with Autism Spectrum Disorde. Occupationa Therapy Internationa, 28(3), 112-125.

Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesial di Sekolah. In Jurnal Konsepsi (Vol. 9, Issue 2).

Susanto, A. (2021). Pengembanganl Media Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini Berbasis Lingkungan. Jurnal Obsesi, 5(2), 1456-1465.

Triatna, S. (2021). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Padal Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Bermain Variatif Dengan Media Loose Part. In GAW Journal of Action Research (Vol.l 1, Issue 2).

Widiyastuti A. & Kasih, D. (2024) Upaya Meningkatkan Kemampuan Pramenulis Melalui Media Papan Pintar di TK Mutiara Anak Bangsa Cianjur. In JIPMuktj:Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati (Vol. 5, Issue 2)

Yuniarti Y., Rosma R.,& Sutrisno, S. (2024). Pengaruh Media Pasir Kinetik Terhadap Kemampuan Pramenulis Anak. JEA (Jurnal Edukasi AUD), 10(1), 13-24.

Yusanti S. Nurtiani, A. T. & Oktariana, R. (2022). Pengembangan Media Pasir Kinetik Dalam Menstimulasi Kemampuan Logica Thinking Anak Kelompok A Di TKl Negeri 5 Bandal Aceh.Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 3(2).

Downloads

Published

2025-12-10

Most read articles by the same author(s)