PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV SD NEGERI 10 TANJUNG LAGO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.28686Keywords:
Learning Interest, Wordwall MediaAbstract
Students' interest in learning mathematics is still low due to the implementation of conventional learning models. Lack of use of interactive learning media therefore this study aims to (1) determine the effect of using wordwall media on students' learning interest in learning mathematics in grade IV of STATE ELEMENTARY SCHOOL 10 Tanjung Lago. This study uses the Pre-experimental Design method with a research design of "One group pretest posttest design". The population in this study were all grade IV students of STATE ELEMENTARY SCHOOL 10 Tanjung Lago. The sample of grade IV as an experimental class. Based on the results of the analysis and discussion which show that there is student interest in learning with the use of wordwall media, this is proven by using the t test with t count 17.842 and t table = 2.037 from the results of the paired sample-test on student interest in learning, namely t count > t table. So Ha is accepted and Ho is rejected. It can be concluded that the use of wordwall media has an effect on student interest in learning in mathematics subjects in grade IV of SD Negeri 10 TanjungDownloads
References
Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 61. https://doi.org/10.55115/edukasi.v4i1.3023
Al Hakim, R., Mustika, I., & Yuliani, W. (2021). Validitas Dan Reliabilitas Angket Motivasi Berprestasi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(4), 263. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i4.7249
Amin, N. F., Abunawas, K., & Garancang, S. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1).
Arbaina, fariza andi, Nurfadillah, A., & Syakur, A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Wordwall Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV UPTD SDN 145 Inpres Pampangan. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(3), 44–56. https://doi.org/10.51903/education.v3i3.440
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Arina, A., Muhammad, I., & Hermuttaqien, B. P. F. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV. Pinisi Journal PGSD, 1(March), 1–9.
Asmiati, Amaliah, F., Muh.ridha, & Kasman. (2024). Penerapan Media WordWall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 9(2), 28–33.
Bagus Perdata, I. K. (2013). 5 = 5 ,. 126–147.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Fanny, A., Landari, S., Washliyah, & Al, putri anshor. (2024). ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950 pengembangan media pembelajaran berbantuan wordwall iv sd swasta it cemara islami plus pgsd fkip Universitas Muslim Nusantara Al-Washliyah , Medan , Indonesia Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan medi. 09(September), 492–505.
Ferlina, Lina, Janeusse, N., & Fratiwi. (2022). Edugame wordwall : 73–90.
Furoidah, A. (2020). Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358
Ghozal, S. A., & Irawan, L. Y. (2024). Wordwall Sebagai Media Interaktif Dan Menarik. Jurnal Integrasi Dan Harmoni Iinovatif Iilmu-Ilmu Sosial, 4(4). https://doi.org/10.17977/um063.v4.i4.2024.4
Ika Susanti, & Ninik Dwi Atmini. (2022). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Iv Sd Menggunakan Metode Angket Dengan Teknik Cluster Sampling. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 15(2), 330–337. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v15i2.904
Janna, N. M., & Herianto. (2021). Artikel Statistik yang Benar. Jurnal Darul Dakwah Wal-Irsyad (DDI), 18210047, 1–12.
Juliansyah, N., Herlinda, & Theodora, B. D. (2021). Perancangan Aplikasi Edukasi Menghitung Luas Dan Keliling Bangun Datar Berbasis Android. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 5(1), 397–403. http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/semnasristek/article/view/4927/835
Kholik, C., Ibnu Muth, Febrina, & Pembelajaran, M. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Peningkatan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Chintia Febrina Kholik [1] , Ibnu Muthi [2]. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(7), 276–281.
Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan Dan Daya Beda Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas Iii Sdn Karet 1 Sepatan. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(2), 198–214. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Manik, H., C B Sihite, A., Sianturi, F., Panjaitan, S., & Hutauruk, A. J. B. (2022). Tantangan Menjadi Guru Matematika dengan Kurikulum Merdeka Belajar di Masa Pandemi Omicron Covid-19. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 328–332. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3048
Maulia, N., & Aslam, A. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Musthafa, F. A. D., & Anam, H. (2023). The Implementation of “wordwall” web-based games as instructional media to improve Arabic vocabulary mastery of 8th grade students at SMP Nurul Huda Modung. Aqlamuna: Journal of Educational Studies, 1(1), 156–166. https://doi.org/10.58223/aqlamuna.v1i1.238
Nafian, R. K., Widayanti, U. A., & Rahmawati, I. (2024). Penggunaan Media Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 1 Gumul Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran ( JTPP ). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(04), 747–750.
Nisa, M. A., & Susanto, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Game Edukasi Berbasis Wordwall Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 140. https://doi.org/10.29210/022035jpgi0005
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Nuryadi, Dewi, A. T., Sri, U. E., & Budiantara M. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian (Cetakan Pe). SIBUKU MEDIA.
Oktariani, syarifuddin m, & Hartati, vinky tri. (2024). 3 1, 2. 09(September).
Parnabhhakti, L., Ulfa, M., & Indonesia, U. T. (2020). Perkembangan Matematika
Dalam Filsafat. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 1(1), 11–14.
Patonah, I., Sambella, M., & Az-Zahra, S. M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan Kombinasi (Mix Method). Pendas: Jurnal Ilmiah …, 08(1989), 5378–5392. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11671
Permana, S. P., & Kasriman, K. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall terhadap Motivasi Belajar IPS Kelas IV. Jurnal Basicedu, 6(5), 7831–7839. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3616
Philosophy, E., Zahra, A., Yusuf, Y. A., Anggraini, N. C., & Amelia, S. (2024). Alacrity : Journal Of Education. 4(3), 449–459.
Pokhrel, S. (2024). No TitleΕΛΕΝΗ. Αγαη, 15(1), 37–48.
Prestisdiva, H. N., & Kusuma, A. B. (2023). Eksplorisasi Media Pembelajaran Matematika Berbasis Game. Inspiramatika, 9(1), 10–19. https://doi.org/10.52166/inspiramatika.v9i1.4236
Rachmi, A., Darmini, M., & Widiawati, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas 4 A SDN 1 Pabedilanker. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(6), 188–195.
Rahmayanti, I. N., & Prawira, Y. A. (2022). Efektivitas Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Minat dan Keterampilan Siswa Menghargai Novel Sunda. Transformasi, 4, 159–178.
Rahmi, R., & Agustira, S. (2024). Pengunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tingkat SD. 5(2), 126–135.
Redo Romodhon, F. H. & H. (2023). Hubungan Fasilitas Olahraga Dan Motivasi Terhadap Minat Belajar Siswa Di MTs Negeri 2 Oku Timur. Jurnal Dunia Pendidikan, 3, 135–148. http://stokbinaguna.ac.id/jurnal/index.php/JURDIP/article/view/1124
Rijal, S. A. (2024). Pengembangan Kurikulum Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Wordwall.
Sari, W. F., Sari, Y. P., Hazari, S. A., Keguruan, F., & Palembang, U. S. (2020). Pemanfaatan Wordwall sebagai Media Pembelajaran Interaktif di SD Negeri 27 Palembang.
Siburian, A., Siahaan, E. A., Naibaho, D., Pendidikan, J., Kristen, A., Agama, I., & Tarutung, K. N. (2023). Kreativitas Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 11202–11209. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu
Situmorang, A. S. (2021). Pembelajaran Online Dengan Googele Classroom Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Fkip Uhn. Sepren, 2(2), 40–46. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.549
Solehah, N. N., Saputra, H. H., & Setiwan, H. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 20 Ampenan pada Masa Pandemi Covid-19 Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 229–235. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.449
Sugiyono. (2021a). Metode Penelilitian Pendidikan (Dr,Apri Nu). Alfabeta.
Sugiyono. (2021b). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D Dan Penelitian Pendidikan). Bandung Alfabet.
Sugiyono, P. D. (2021c). metode penelitian pendidikan (Dr.Apri N).
Susanti, Y. (2020). Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(3), 435–448. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Syahputri, A. Z., Fallenia, F. Della, & Syafitri, R. (2023). Kerangka berfikir penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 160–166.
Unaenah, E., Hidyah, A., Aditya, A. M., Yolawati, N. N., Maghfiroh, N., Dewanti, R. R., Safitri, T., & Tangerang, U. M. (2020). Teori Brunner pada Konsep Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 327–349. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Wahyuningsih, D., Arief, A., & Pujiyati, Sri Tamansiswa, U. S. (2024). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model PBL Pada Siswa Kelas II SDN Karangtalun 2 Magelang. 2(2).
Waluyo edy, S. A. J. E. (2024). Analisis data sampel menggunakan uji hipotesis penelitian perbandingan pendapatan menggunakan uji anova dan uji t. Ekonomi Dan Bisnis, 2(30218365), 775–785.
Waluyo Hadi, Yofita Sari, & Nadra Maulida Pasha. (2024). Analisis Penggunaan Media Interaktif Wordwall terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Mipa, 14(2), 466–473. https://doi.org/10.37630/jpm.v14i2.1570
Zahara, F., Chan, F., & Pamela, I. S. (2024). Pengembangan multimedia pembelajaran materi wujud benda berbasis. 09.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.