IMPLEMENTASI STORYTELLING DALAM MENANAMKAN NILAI AGAMA DAN MORAL PADA ANAK USIA 4 -5 TAHUN DI TK NURUL KARTIKA TEGALHARJO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28747Keywords:
Storytelling, nilai agam dan moral, Anak Usia DiniAbstract
The development of religious and moral values is the ability to behave, act, and act. In instilling religious and moral values in early childhood, a method is needed. The purpose of this study was to understand the instillation of religious and moral values in early childhood through storytelling activities at NURUL KARTIKA TEGALHARJO Kindergarten. This study uses qualitative research involving teachers and students. Data were analyzed qualitatively through a data reduction approach, data presentation, and conclusion drawing. The output of this study shows that instilling religious and moral values in early childhood can be done through storytelling activities at NURUL KARTIKA TEGALHARJO Kindergarten using stories that instill religious and moral values in early childhood.
Downloads
References
(Afifah Nurul Hidhayah & Nur Tanfidiyah, 2024; Andriani et al., 2024; Dewi et al., 2023; Evy & Sumual, 2022; Khairiyah, 2020; Kholidah, Hidayat, Jamaludin, Leksono & ISSN, 2023; Kurniawan & Kasmiati, 2016; Nabihasnah & Alhayyu, 2025; Nurkhalizah & Ferianto, 2023; Rahma Putri & Eliza, 2023; Retnasari et al., 2023; Rizqina & Suratman, 2020; Rohmah et al., 2024; Rosadi, 2024; Selvia et al., 2025; Syukri, 2023; Tresnawati & Listiana, 2022; Ulya, 2023; Virana, n.d.; Zalukhu et al., 2023)Afifah Nurul Hidhayah, & Nur Tanfidiyah. (2024). Implementasi Pendidikan Akhlak Melalui Metode Storytelling Interaktif Pada Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 675–693. https://doi.org/10.19105/kiddo.v1i1.12802
Andriani, R., Amelia, R., & Kunci, K. (2024). Pengaruh Metode Storytelling dalam Menanamkan Nilai Tawakal di RA Nurul Huda Ngebruk Sumberpucung Malang Malang. 1(1), 101–105.
Dewi, I. K., Haryati, E., & Chandra, A. (2023). Story Telling dan Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5531–5538. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5162
Evy, O., & Sumual, M. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia Dini di Tk Gmim Damai Rasi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(10), 382–389. https://doi.org/10.5281/zenodo.6982700
Khairiyah, D. (2020). Penerapan Metode Bercerita Dalam Mengembangkan Moral Dan Agama Anak Usia Dini. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 175–187. https://doi.org/10.24952/di.v7i2.2236
Kholidah, Hidayat, Jamaludin, Leksono, 4Universitas Sultan Ageng Tirtayasa 2023.KAJIAN ETNOSAINS DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENUMBUHKAN NILAI KEARIFAN LOKAL DAN KARAKTER SISWA SD CHANOS CHANOS).MELALUI SATE BANDENG. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, & ISSN. (2023). Implementasi Metode Bercerita Dalam Menanamkan Nilai Moral dan Agama Siswa Di TK Arridho Cengkareng. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 43(4), 342–346.
Kurniawan, H., & Kasmiati. (2016). METODE STORYTELLING ISLAMI UNTUK MENINGKATKAN KECERDASAN EMOSIONAL ANAK USIA DINI. 2(1), 59–67.
Nabihasnah, H. M., & Alhayyu, M. (2025). Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam Melalui Pendekatan Storytelling untuk Membentuk Akhlak Mulia Anak Usia Dini. 793, 197–212.
Nurkhalizah, E., & Ferianto. (2023). Implementasi Storytelling dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini di TKIT Harapan Umat Karawang. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(1), 57–69.
Rahma Putri, S., & Eliza, D. (2023). Pengaruh Storytelling terhadap Karakter Sopan Santun Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 651–665. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.354
Retnasari, H., Rahayu, A. P., Veronica, N., & Wahono, W. (2023). Eksistensi Storytelling Berbasis Cerita Rakyat sebagai Upaya Menumbuhkan Karakter Kepedulian Sosial Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3863–3874. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.3660
Rizqina, A. L., & Suratman, B. (2020). Peran Pendidik Dalam Menanamkan Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 14(1), 18–29. https://doi.org/10.30863/didaktika.v14i1.760
Rohmah, P. A., Rahim, A. M., Salam, R., Marthinu, E., Utami, D. D., & Sudrajat, S. (2024). Menyulam Karakter Anak Usia Dini Melalui Literasi Islamic Story. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 123–136. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i1.5604
Rosadi, A. F. (2024). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter pada Siswa 2 SD Berbasis Digital Storytelling. 4, 8–28.
Selvia, D. Dela, Lestariningrum, A., & Wijaya, I. P. (2025). PENINGKATAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB ANAK KELOMPOK A PENDAHULUAN Pendidikan anak usia dini ( PAUD ) bertujuan untuk menstimulasi , membimbing , mengasuh , dan mengembangkan kepribadian anak sesuai dengan aspek pertumbuhan dan perkembangannya . PAUD juga me. 5(1), 22–33. https://doi.org/10.32665/abata.v4il.3625
Syukri. (2023). Implementasi metode storytelling untuk menanamkan nilai kejujuran dalam pembelajaran pendidikan agama islam. 4(1), 63–64.
Tresnawati, S. D., & Listiana, A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Agama Islam. 5(6), 731–743.
Ulya, N. (2023). Implementasi Metode Bercerita Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Agama Dan Moral Pada Anak Usia Dini Di Ra Al-Furqon Madina. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(0), 1–23.
Virana, N. (n.d.). Implementation of Religious Values Through Sirah Nabawiyah Using the Storytelling Method in Early Childhood Education Institution. 14(1), 87–97.
Zalukhu, M. N. P., Astawan, I. G., & Wirabrata, D. G. F. (2023). Pengaruh Storytelling Bermuatan Nilai Nilai Pancasila Terhadap Kemampuan Berperilaku Sosial Anak Usia Dini Kelompok Usia 4-5 Tahung. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 11(1), 165–172. https://doi.org/10.23887/paud.v11i1.63385
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















