PENGEMBANGAN BUKU CERITA RAKYAT SUMATERA SELATAN PADA PEBELAJARAN PPKN KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Desti Seri Hanggrraini UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG
  • Bukman Lian Universitas PGRI Palembang
  • Kiki Aryaningrum Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28762

Keywords:

Folklore Book, South Sumatra

Abstract

To increase student learning motivation, teachers play an important role in creating an interesting learning atmosphere, one of which is through learning media. One of the effective media is the South Sumatra folklore book, a form of literature, which helps increase motivation in learning PPkn. This study aims to develop learning media for grade III in elementary schools that are valid, practical and potential effects. The type of research used is reseach and development (R&D) with the ADDIE development model. Data collection techniques through tests, questionnaires and documentation. With a population of 23 grade II students of SDN 16 Palembang. Data analysis techniques used through quantitative techniques and qualitative techniques. The results showed that the validation results obtained an assessment with a percentage of 90% "very valid. In addition, the assessment results obtained from the results of students' responses with a percentage of 90% “very practical or feasible and the effectiveness results obtained were 85.6% ”effective". This shows that the book

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M. (2020). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Semarang: Unissula Press.

Akbar, S. (2020). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Annisa, L.,S. 2020. Pengembangan Buku Berjenjang Cerita Rakyat Jawa Timur Untuk Mengenalkan Budaya Lokal Siswa SMP. Jurnal Bapala, Volume 01 Nomor 01, 1 – 10

Astuti, Y. D. 2022. Pengaruh Media Canva Terhadap Keterampilan Menulis Surat Undangan Tidak Resmi Siswa Kelas V SD Insan Mulya Kota BaruDriyorejo Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Unesa, 9(9), 148- 149. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/48937/40730 (Diakses pada tanggal 7 Januari 2023)

(Diakses pada tanggal 7 Januari 2023)

Asyhar, Rayanda. 2020. Kreatif. Mengembangkan. Medi a Pembelajaran. Jakarta: Gaung. Persada (GP) Press Jakarta

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education And Humanity, 2. https://www.canva.com

Nanda Saputra, Mariana, Konsep Dasar Bahasa Indonesia. (Surabaya: CV Jakad Media Publishing. 2020) hlm 124Nanda Saputra, Mariana, Konsep Dasar Bahasa Indonesia. (Surabaya: CV Jakad Media Publishing. 2020) hlm 124

Novembri, R. (2022). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dengan Inkuiri Reflektif dalam Konteks Pembelajaran PPKn di Sekolah

Nurdiansyah, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kehidupan Berbangsa dan Bernegara. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 105–115. https://doi.org/10.59525/ijois.v2i2.31

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 79-96.

Rahyu, P. S., Yanti, A. L., & Agustina, L. (2023). Application of Canva Media to Improve Science Learning Outcomes for Class V MI Darussalam Students, 6(3), 264–269. https://doi.org/10.37728/ijobe.v6i3.1014

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, D. M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343. Diambil dari http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859

Saputra, T., & Mampouw, H. (2022). Pengembangan Pembelajaran Bermedia Powtoon Untuk Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 314-328.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2019). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. (2020). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Paramedia Group.

Tanjung, E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 79-85.

Tirtoni, F. (2016). Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar. Yogyakarta: CV. Buku Baik Yogyakerta

Triningsih, D. E. 2021. Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1),131. https://cendekia.soloclcs.org/index.php/cendekia/article/download/667/603 (Diakses pada tanggal 7 Januari 2023)

Winarni, E. W. (2019). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-08-03

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>