Pengaruh media pembelajaran diorama terhadap hasil belajar IPAS pada materi kegiatan ekonomi siswa SDN 69 Palembang
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28785Keywords:
Diorama learning media, Learning Outcomes, Science.Abstract
Diorama learning media is a visual aid in the form of a three-dimensional miniature that depicts a scene, event, or a certain concept in real terms to help the learning process to be more interesting, concrete, and easy to understand by students. The purpose of this study was to determine the effect of diorama learning media on the results of learning science in the material of economic activities at SDN 69 Palembang. The method used is this study uses an experimental research method (experimental research). In this study, the researcher used the Nonequivalent Control Group Design design. The subjects in this study were class IV.A and class IV.B totaling 46 students. Data collection was carried out using test and documentation techniques. The data analysis technique used test questions that were carried out using the Normality test, Homogeneity test, and hypothesis test. The results of the data analysis showed that the results of the hypothesis test, the t-count value was 3.042≥2.015 t table and the significance value was ≤ 0.025 (0.004≤0.025). So it can be concluded that there is an effect of diorama learning media on the results of learning science in the material of economic activities at SDN 69 Palembang. Keywords: Diorama learning media, Learning Outcomes, Science.Downloads
References
Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 9180–9187.
Atmasita, A. P., & Raharjo, R. P. (2024). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Waktu dan Durasi Dengan Menggunakan Media Papan Waktu. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 63-73.
Bardury, Annisa Salina (2024). Penggunaan media pembelajaran diorama dalam mata pelajaran IPS di SMP Muhammadiyah kota Bengkulu. Undergraduate thesis, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Daga, A. T. (2021). Makna merdeka belajar dan penguatan peran guru di sekolah dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1075-1090.
Dayana, R., Winarni, E. W., & Agusdianita, N. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning (PjBL) Diorama Dalam Pembelajaran IPA Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 106–114.
Fadila, V., Hakim, L., & Hera, T. (2022). Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sd Negeri 53 Prabumulih. Jurnal Sekolah Pgsd Fip Unimed.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Marlina, T. (2022). Urgensi dan Implikasi Pelaksanaan Kurikulum Merdeka pada Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 67–72.
Marlina, N., & Solehun. (2021). Psikologi Pendidikan: Pendekatan Teori dan Praktik dalam Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.
Nasution, S. (2020). Implementasi Kurikulum Merdeka Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial. Jurnal Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1-11.
Pentianasari, S., & Firmannandya, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V-F Di SDN Tanah Kelikedinding V Surabaya. Jurnal Pendidikan, 1(1), 534–551.
Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238.
Putri, N. A., Fauziah, R., & Sari, R. P. (2022). Media pembelajaran: Konsep dan implementasi dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, 12(3), 367–375.
Rahayu, S. (2020). Ilmu Pengetahuan Sosial untuk Sekolah Dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.Alfabeta.
Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal Of Science Education ( MIJOSE ), Volume I Nomer 1, 124.
Utam, M. K. P. (2022). Pengaruh Media Youtube Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas Iva Di Minu Ngingas Waru Sidoarjo. Skripsi Diterbitkan. Surabaya: Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika Pemanfaatan Media.
Yuliana, D., & Aminullah, N. F. (2020). Pengaruh Media Video Youtube Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Simulasi Digital Di Smk Negeri Suboh. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 37–53.
Yunita Salapiah. (2020). Penerapan media poster untuk meningkatkan kreativitas siswa kelas iv min 26 aceh besar. Pendidikan, 1–169.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.