PERAN PROBLEM BASED LEARNING DALAM MENDORONG KETERAMPILAN KOLABORATIF PESERTA DIDIK PADA PELAJARAN IPAS KELAS 5 SEKOLAH DASAR
Keywords:
IPAS, PBL, CollaborationAbstract
The purpose of this study is to enhance fifth-grade students' collaboration abilities by implementing the Problem Based Learning (PBL) model in the science and social studies (IPAS) course on the food chain theme at SDN Batujajar 2, West Bandung Regency. The research employed an action research approach using Stringer’s model, consisting of three stages: Look, Think, and Act, conducted over two cycles. The subjects were 30 fifth-grade students. Data were collected through observation using an assessment instrument that measured collaborative skills, including active contribution, listening skills, task distribution, conflict resolution, and giving and receiving feedback. The average collaboration score increased by 7.17 points from 78.58 in the first cycle to 85.75 in the second cycle, according to the data. Every collaboration metric tracked showed improvement. According to these results, PBL helps students build 21st-century skills at the elementary level while also improving their collaboration skills in 21st-century learning.Downloads
References
Aliansi. (2023). Penerapan model
pembelajaran berbasis masalah
untuk meningkatkan kemampuan
kolaborasi siswa sekolah dasar.
Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2),
123–132.
Angga, A., & Abidin, Y. (2024).
Urgensi Keterampilan Abad 21
pada Peserta Didik. Jurnal
Pengelolaan Pendidikan, 4(4).
Angga, R., & Abidin, Z. (2024).
Problem based learning sebagai
upaya meningkatkan keterampilan
kolaboratif siswa. Jurnal Inovasi
Pendidikan, 10(1), 45–56.
Bunasri, S. (2023). Characteristics of
Students 21st Century. Jurnal
SHES.
Bunasri (2023). Strategi
pembelajaran kolaboratif dalammenghadapi tantangan globalisasi.
Jurnal Pendidikan Abad 21, 8(3),
210–220.
Fauziah, N., Andriani, R., & Suryana,
D. (2021). Pentingnya
keterampilan kolaborasi dalam
pendidikan abad 21. Jurnal
Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1),
77–89.
Hidayat, T., Susanti, A., & Kurniawan,
E. (2021). Penguatan karakter
kolaboratif siswa melalui
pembelajaran berbasis masalah di
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan
Karakter, 11(2), 145–156.
Jannah, N., & Atmojo, S. E. (2022).
Pembelajaran Abad 21:
Keterampilan Berpikir Kritis dan
Kreatif.
Jannah, R., & Atmojo, S. (2022).
Model pembelajaran berbasis
masalah untuk mengembangkan
keterampilan abad 21. Jurnal
Pendidikan Inovatif, 7(2), 101–115.
Jones, M. (2020). Social and
emotional skills in education:
Preparing children for the future.
Springer.
Kaban, J., Siregar, R., & Yusuf, S.
(2021). Penerapan pembelajaran
kontekstual untuk meningkatkan
kemampuan pemecahan masalah.
Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar,
5(3), 233–245.
Kaban, M., et al. (2021). Tujuan
Pembelajaran Abad 21 dan
Implementasinya.
Putra, D. A., & Sari, M. (2022).
Keterampilan kolaboratif sebagai
kunci sukses pembelajaran abad
21. Jurnal Pendidikan Dasar
Nusantara, 8(2), 67–78.
Rahayu, S., et al. (2022).
Pembelajaran Abad 21 dan
Pengembangan Keterampilan 4C.
Rahayu, S., Prasetyo, B., & Wardani,
N. (2022). Implementasi
pembelajaran abad 21 untuk
meningkatkan 4C di sekolah dasar.
Jurnal Pendidikan Dasar
Indonesia, 7(1), 55–65.
Rahmawati, L., & Yusuf, A. (2020).
Hambatan dalam pengembangan
keterampilan kolaborasi siswa
sekolah dasar. Jurnal Ilmu
Pendidikan, 12(1), 34–46.
Setyaningsih, N., & Maryani, A.
(2020). Penguatan keterampilan
kolaborasi siswa melalui
pembelajaran kooperatif. Jurnal
Pendidikan dan Pengajaran, 53(4),
345–356.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.