MEMBANGUN KARAKTER SISWA MELALUI KEPEMIMPINAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Fathul Jannah Universitas Lambung Mangkurat
  • Ahmad Suriansyah Universitas Lambung Mangkurat
  • Sulistiyana Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29071

Keywords:

Inclusive Leadership, Student Character, Elementary Education, Character Development

Abstract

This article discusses the role of inclusive leadership in shaping students' character in elementary schools. Through a literature review and analysis of recent research findings, it was found that inclusive leadership implemented by school principals can create a learning environment that is safe, values diversity, and encourages the development of character values such as tolerance, empathy, responsibility, and cooperation. The application of inclusive leadership has a positive impact on students' character development by creating an inclusive and participatory atmosphere in schools. However, the implementation of inclusive leadership faces challenges such as limited training for teachers and principals, as well as a lack of resources to support students with special needs. This article recommends strengthening the capacity of school principals in managing diversity and emphasizes the importance of synergy between teachers, students, and the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aishah, A., Nurdin, D., Saâ, U. S., Meirawan, D., & Nuphanudin, N. (2024). Membangun kepemimpinan inklusif: studi kasus manajemen layanan inklusi pada sd negeri 25 Banda Aceh. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 12(4), 53–67.

Ansori, Y. Z., Nahdi, D. S., Juanda, A., & Santoso, E. (2024). Developing the Character of Elementary School Students Through Values-Based Leadership. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(4), 5335–5344.

Astuti, I. (2022). Kepemimpinan pembelajaran sekolah inklusi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Dewi, R. K., Handoyo, E., & Rokhman, F. (2025). Transformasi Kebijakan Pendidikan Melalui Kepemimpinan Inklusif Di Sekolah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 123–137.

Ds, Y. N. (2021). Evaluasi Program Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Islam Terpadu. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 161–174.

Fatimah, T. S. (2023). Eksplorasi Praktik Kepemimpinan Inklusif dalam Peningkatan Kinerja Tim di Perusahaan Start-Up Teknologi. Jurnal Greenation Ilmu Teknik, 1(3), 131–140.

Hanan, A. L., Pujasmara, D. E. K. A., Sopiah, R. N., Tosaini, S. P., Syahidah, S. M., & Prihantini, P. (2025). Peran Kompetensi Kepala Sekolah Dalam Membangun Budaya Inklusif Di Sekolah Dasar. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 5(1), 277–289.

Hartini, Y., Noorhafizah, N., & Novitawati, N. (2025). Studi Literature Review Peran Kepemimpinan Dan Strategi Manajeman Mutu Untuk Kinerja Dan Kualitas Pendidikan Yang Lebih Baik. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 303-311.

Izzah, N., Setianti, Y., & Tiara, O. (2023). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam mewujudkan sekolah ramah anak di sekolah inklusi. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 272–284.

Meliani, F., & Sati, S. (2023). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Menumbuhkan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 1–12.

Murwanto, P. (2024). Developing and practicing inclusive leadership in schools. Progres pendidikan, 5(1), 93–100.

Nor, T., & Surinsyah, A. (2024). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 4(4), 256-268.

Norman, M. (2023). The Boldly Inclusive Leader: Transform Your Workplace (and the World) by Valuing the Differences Within. Greenleaf Book Group.

Rahmi, R., Hasanah, A., & Anti, S. L. (2020). Konsep pendidikan karakter pada sekolah inklusi tingkat usia dasar. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 155.

Ramadhanti, I., & Herawati, N. I. (2024). Implementasi Pendidikan Inklusif Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6854–6869.

Saleh, M. (2022). Implementasi pendidikan karakter di sekolah inklusi. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 17(2), 101–108.

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1).

Taradifa, V. O., Suriansyah, A., & Sulistyana, S. (2024). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kompetensi Profesional dan Komitmen terhadap Kinerja Guru Bk SMA/SMK di Kalimantan Tengah. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 1197-1204.

Wahab, A. H. G. A., & Rahmah, H. (2024). Peran Pendidikan Inklusi dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Lembaga Pendidikan. Equality Journal of Gender Child and Humanity, 2(2), 61–75.

Wulandari, Y. N., Aslamiah, A., Noorhapizah, N & Novitawati, N. (2025). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Dan Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 312-321.

Downloads

Published

2025-09-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>