PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA KOMIK TERHADAP PENINGKATAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKn BAGI SISWA SD KELAS V

Authors

  • Farid Zaki Zein Situmeang Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Umar Darwis Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29074

Keywords:

Comic Media, Learning Interest, Civics Subject

Abstract

The research conducted aims to determine the effect of the use of comic media on increasing students' interest in learning PKn subjects for grade V elementary school students. This research is a quantitative approach using an experimental method. From the results of the research conducted, it is known that the use of comic media in PKn learning has a significant effect on the learning outcomes of grade V students of DN 060818 Medan. This can be seen from the t-count value of 3.498 and T_table 1.72. The Sig. (2-tailed) value <0.001, meaning <0.05. Because t_count> from t_table, H0 is rejected and Ha is accepted, which means that there is an effect of the use of comic media on increasing students' interest in learning in grade V of SDN 060818 Medan. The average difference between the two groups is 13.700 with a statistically significant difference, and the 95% confidence interval range is between 5.748 and 21.652. This shows that there is a significant difference between the two groups of classes being compared, namely the control and experimental classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwi, N. A., & Agustia, P. L. (2024). Penggunaan Media Vidio Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 183–190.

Ambaryani, A., & Airlanda, G. S. (2017). Pengembangan media komik untuk efektifitas dan meningkatkan hasil belajar kognitif materi perubahan lingkungan fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 3(1), 19–28.

Arnis, A. (2017). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERVARIATIF UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI MENGAJAR GURU DI SDN 113 PEKANBARU. Suara Guru: Jurnal Pendidikan Sosial, Sains Dan Humanior, 3(2), 265–272.

Ayu, N. M & muhammad, N. F. (2023). Pengembangan Video Animasi Berbantuan Doratoon Pada Tema Makanan Sehat Di Kelas V Sekolah Dasar

Bahri, S. (2020). Pengembangan peta konsep pada model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan komunikasi matematis siswa. Jurnal MathEducation Nusantara, 3(1), 13–23.

Deswita sirait & Tiflatul Husna., (2024) Pengembangan Media Aplikasi Capcup Berbasis Kearifan Lokal Pada Materi Indonesia Kaya Budaya Siswa Kelas IV SD Negeri 106843 Jaharun B.

Dwi, N. S., & Putri, J. (2019) Penggunaan Media Kartu Permainan Bilangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika

Dunita, W. M., & Asril, Z. (2019). Pengaruh Media Komik terhadap Hasil Belajar PKN Peserta Didik Kelas III SD Negeri 27 Koto Baru Kabupaten Pesisir Selatan. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 9(1), 85–98.

Fadillah, N. N., Astuti, A., & Alfiatussyifa, A. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Kelas VII Di SMP Negeri 1 Citeureup. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 2(4), 120–127.

Girsang, N. V. T., & Silalahi, B. R. (2023). Pengembangan Media Komik Menggunakan Model Picture And Picture Pada Tema 8 Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(4), 532–545.

Gusyanti, C., & Sujarwo. (2021). Analisis Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 123–130.

Hasanah, N. (2020). Media komik dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa di gubuk baca sekolah pagesangan wintaos gunungkidul (Studi Fenomenologi). Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 4(1), 49–62.

Hidayat, H., Sukmawarti, S., & Suwanto, S. (2021). The application of augmented reality in elementary school education. Research, Society and Development, 10(3), 1–6.

Isnarto, I., Abdurrahman, A., & Sugianto, S. (2017). Pengembangan Laboratorium Media Pembelajaran Berbasis Kebutuhan Sekolah. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2), 244–252.

Jihan, Y. D & Safrida N. (2021) Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Vidio Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Penjumlahan Pecahan Biasa Di Kelas IV SD Negeri 101771 Tembung

Lestari,N & Sarumaha,S. (2025). Pengembangan Media Video Animasi Plotagon Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipas Di Kelas Iii Sd. Jurnal Ilmiah PGSD

S. C. & Shabrina A. (2022). Pengembangan Media Boneka Flanel Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dongeng Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 105370 Petuaran Hilirg.

Nafala, N. M. (2022). Implementasi Media Komik Dalam Pembelajaran Untuk

Nursa’adah, F. P. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Sikap Siswa Pada Pelajaran IPA Terhadap Hasil Belajar IPA. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(2).

Sainudin, S., Jamaludin, J., & Palimbong, A. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) Melalui Belajar Kelompok Pada Siswa Kelas V SD Inpres Kayuku Rahmat. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(12), 115664.

Saputri, D. L., & Darwis, U. (2022). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IV MIS-Al Ihsan. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 573–582.

Sukmawati, I. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Subtema 1 Keberagaman Budaya Bangsaku Kelas IV SDN 151 Pekanbaru. Universitas Islam Riau.

Suparman, I. W., Eliyanti, M., & Hermawati, E. (2020). Pengaruh penyajian materi dalam bentuk media komik terhadap minat baca dan hasil belajar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).

Uliyah, M., Hidayat, A. A. A., & Ubudiyah, M. (2024). A blended learning using contextual teaching learning: strengthening nursing students’ procedural knowledge and interprofessional collaboration. Jurnal Ners, 19(1), 93–100.

Yarshal, D. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PPKn Pada Siswa Kelas IV MIN Medan Tahun 2014/2015. Jurnal TEMATIK. Program Studi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 5(1).

Yeremia, U., Mewengkang, A., & Takaredase, A. (2023). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa SMK Kristen Kawangkoan. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 3(3), 414–426.

Zulhiyah, N. (2022). Penggunaan Media Komik Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Mi Baiturrahman Nw Pemepek. Al-Mujahidah, 3(1), 323–330.

Downloads

Published

2025-08-04