PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBANTUAN CANVA DENGAN MODEL PBL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATERI RANTAI MAKANAN DI KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29077Keywords:
Development, Interactive Media, Canva, Food Chain.Abstract
The research conducted aims to develop an interactive media assisted by Canva using the PBL model to increase students' interest in learning food chain material in grade V of elementary school. This research is a Research and Development (R&D) study conducted using the 4D development procedure. To collect the required data, the researcher used a validation questionnaire given to several expert validators and a student learning interest questionnaire to measure students' interest in learning before and after using the developed media. From the results of the media expert validation, a validity score of 84 was obtained with the criteria "Very Eligible" and from the material expert validation, a validity score of 89.2 was obtained with the criteria "Very Eligible". Before the learning process using interactive media assisted by Canva with the PBL model, it was known that the student's learning interest score was only 68.16 with the criteria "Good". After the learning process was carried out in grade V of Elementary School 060818 Medan Denai using interactive media assisted by Canva with the developed PBL model, the student's learning interest score became 81.04 with the criteria "Very Good".Downloads
References
Ajeriah, N., & Dwi, D. F. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbantuan Power Point Pada Pembelajaran PKN Dengan Pendekatan Saintifik. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 196–208.
Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W., … Yuliastuti, C. (2023). Model & Metode Pembelajaran Inovatif: Teori dan Panduan Praktis. PT. Sonpedia Publishing.
Alda, R., & Hasanah, H. (2023). Analisis Model Project Based Learning Terhadap Kreativitas Siswa Pada Tema Benda-Benda Di Sekitar Kita Di Kelas V SD Negeri 067092 Medan. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(9), 7775–7782.
Asela, S., Salsabila, U. H., Lestari, N. H. P., Sihati, A., & Pertiwi, A. R. (2020). Peran media interaktif dalam pembelajaran PAI bagi gaya belajar siswa visual. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(7), 1297–1304.
22.
Dalizah, N., & Napitupulu, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Canva Pada Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Kelas IV SD. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 3(11), 3285–3294.
Hidayat, H., & Khayroiyah, S. (2018). Pengembangan Desain Didaktis Pada Pembelajaran Geometri. Jurnal MathEducation Nusantara, 1(1), 15–19.
Hidayat, H., Sukmawarti, S., & Suwanto, S. (2021). The application of augmented reality in elementary school education. Research, Society and Development, 10(3), 1–6.
Hutabalian, G. F. M., & Juwita, P. (2024). Pengembangan Media Augmented Reality (AR) Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Kelas V SD.
Karin, K., & Sujarwo, S. (2023). Pengembangan e-LKPD Interaktif Berbasis Masalah Pada Materi Penyajian Data dalam Bentuk Diagram Batang. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 7(2), 129–141.
Khayroiyah, S., Napitupulu, S., & Desniarti. (2021). Penerapan Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Kuliah Matematika SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 77–85.
Landong, A., Alviona, A., Ningrum, S. F., & Liavani, M. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Minat Belajar Siswa di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(3), 771–780.
Lubis, A., & Sukmawarti, S. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Discovery Learning pada Tema Panas dan Perpindahannya Subtema Suhu dan Kalor Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 6(2), 1–7.
Munawir, M., Rofiqoh, A., & Khairani, I. (2024). Peran media interaktif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 9(1), 63–71.
Nadzif, M., Irhasyuarna, Y., & Sauqina, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Ipa Berbasis Articulate Storyline Pada Materi Sistem Tata Surya Smp. Jupeis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 17–27.
Nisa, K., & Aryanti, L. D. (2023). Penggunaan Media Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Keislaman, 12(1), 31–37.
Nurhalisa, S., & Sukmawarti. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbantuan Canva Pada Pembelajaran IPA Dengan Pendekatan Saintifik. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 3(1), 37–45.
Nurunnajmi, & Darwis, U. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dengan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema Benda di Sekitarku di Kelas III SD Abdi Sukma Kota Medan. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(3), 284–297.
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343.
Sriana, J., & Sujarwo, S. (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 39–51.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmawarti, S., Hidayat, H., & Liliani, O. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 886–894.
Tiara, D., & Sutarini. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Video Animasi Berbantuan Aplikasi Filmora Pada Pembelajaran Pecahan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(4), 25–40.
Triningsih, D. E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(1), 128–144.
Wahyuni, R., & Darwis, U. (2023). Pengembangan Media Audio Visual Berbantuan Aplikasi Canva Dengan Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku Di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(2), 222–229.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.