PENGARUH MODIFIKASI PERMAINAN GOBAK SODOR TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK KASAR SISWA KELAS III SDN PAKINTELAN 03 TAHUN AJARAN 2025

Authors

  • Fadhil Humam `Azi Universitas Negeri Semarang
  • Agus Pujianto Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29383

Keywords:

modified Gobak Sodor game, gross motor skills, elementary school students

Abstract

This study aims to determine the effect of modifying the traditional gobak sodor game on the gross motor skills of grade III students at SDN Pakintelan 03. A quantitative approach was employed using a pre-experimental design with a one-group pretest-posttest model. The subjects consisted of 25 students. Data collection instruments included gross motor skill tests such as the 4x10 meter Shuttle Run, tennis ball throw-and-catch test, Stork Stand balance test, and 30-meter sprint. The analysis results indicated a significant improvement in gross motor scores after the treatment. The t-test results showed a significance value (2-tailed) of 0.060 > 0.05, indicating that the Gobak Sodor game had a significant effect on improving students’ gross motor skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeini, S., Wiguno, T. H., & Lokananta. (2024). Survei Status Gross Motor Skill Pada Siswa Kelas Rendah Usia 7-9 Tahun SDN Se- Kecamatan Jabung Kabupaten Malang. Journal Sport Science Indonesia, 3(1), 298–313. https://doi.org/10.31258/jassi.3.1.298-313

Bukit, J. ; P. H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Permainan Tr adisional Gobak Sodor u ntuk Meningkatkan Motorik Kasar Siswa Tunagrahita Ringan di SLB. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 2(2), 439–446.

Burhanuddin, B., Habibuddin, H., Mandani, O., & Zohrani, Z. (2024). Permainan Tradisional Gowokan Dalam Membentuk Kecakapan Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 247–257. https://doi.org/10.29408/didika.v10i1.26943

Dao, T. C., Hieu, P. N., Suong, L. T., & Bang, L. C. (2024). Using traditional games in physical education classes improves fitness and stabilizes the vestibule for 10-11-year-old. Journal of Physical Education, 35(1). https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v35i1.3550

Fadhullah, R., & Wiguno, L. (2022). Pertumbuhan dan Perkembangan Motorik Kasar Pada Kelas Rendah Sekolah Dasar. Sport Science and Health, 2(8), 401–414. https://doi.org/10.17977/um062v2i82020p401-414

Febriansyah, H., Muhtarom, D., & Agustan, B. (2024). Pengaruh Permainan Tradisional Gobak Sodor terhadap Peningkatan Motorik Kasar pada Siswa Kelas IV SDN 1 Cipedes. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(4), 344–354. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i4.3315

Ghozali, & Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Lubis, H. Z., & Safira, L. (2024). Analisis Pembelajaran Gerak terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai , 8(2), 28539–28542.

Maryati, L. , K. A. , A. N. A. (2023). Pengaruh Permainan Tradisional terhadap Kemampuan Motorik Kasar Peserta Didik Sekolah Dasar. Bravo’s: Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 11(1), 77–86.

Novianti, D., Dewi, F. S., Auliyya, I., Apris, N. S., & Mulyana, A. . (2024). KEGIATAN OLAHRAGA UNTUK MELATIH KETERAMPILANMOTORIK KASAR PADA ANAK MELALUI PERMAINAN GOBAK SODOR. Jurnal Peminat Olahraga, 2(1).

Nunung, Wakih, A. A., & Chandra, D. (2023). Penerapan Permainan Tradisional Gobag Sodor Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelas III SDN 2 Tuguraja Tasikmalaya. Jurnal Riset Rumpun Seni, Desain Dan Media, 2(2), 37–50. https://doi.org/10.55606/jurrsendem.v2i2.1509

Rustan, S. (2020). Implementasi Permainan Tradisional dalam Pembelajaran Anak Usia Dini sebagai Pembentuk Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 33–39.

Saripudin, A. (2019). ANALISIS TUMBUH KEMBANG ANAK DITINJAU DARI ASPEK PERKEMBANGAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI. Equalita: Jurnal Pusat Studi Gender Dan Anak, 1(1), 114. https://doi.org/10.24235/equalita.v1i1.5161

Zhang, D., Soh, K. G., Chan, Y. M., & Zaremohzzabieh, Z. (2024). Effect of intervention programs to promote fundamental motor skills among typically developing children: A systematic review and meta-analysis. Children and Youth Services Review, 156, 107320. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107320

Downloads

Published

2025-08-04