Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas V SDN 1 Semarapura Kangin
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29398Keywords:
Interest in learning, Civic Education, StudentsAbstract
This study aims to explore and analyze the application of innovative learning media in increasing the interest in learning Civic Education (PKn) of grade V students of SDN 1 Semarapura Kangin. The research method used is classroom action research (PTK) with a double cycle design. Data were collected through observation, interviews, and questionnaires. The results of the study indicate that the application of innovative learning media, such as interactive learning videos and educational games, can increase students' interest in learning Civics. This increase can be seen from the active participation of students in learning, better understanding of the material, and increased test scores. The implication of this study is the need to develop innovative learning strategies in increasing interest in learning Civics at SDN 1 Semarapura Kangin.
Downloads
References
Abdin, M., & Tuharea, J. (2023a). Pendidikan Multikultural: Membangun Kesatuan Dalam Keanekaragaman. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 1148–1153. https://doi.org/10.31316/JK.V7I1.5219
Abdin, M., & Tuharea, J. (2023b). Pendidikan Multikultural: Membangun Kesatuan Dalam Keanekaragaman. Jurnal Kewarganegaraan, 7(1), 1148–1153. https://doi.org/10.31316/JK.V7I1.5219
Bela Vista, E. R., Chasanatun, F., & Kustini, K. (2023). MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV MELALUI MEDIA GAME ONLINE WORDWALL PADA MATA PELAJARAN PPKN. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(2), 271–279. https://doi.org/10.36379/AUTENTIK.V7I2.357
Handoko, K. (2016). PENINGKATAN KARAKTER DISIPLIN DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN MELALUI KEGIATAN PRAMUKA DI GUDEP MADRASAH ALIYAH NEGERI BABAKAN LEBAKSIU KABUPATEN TEGAL TAHUN 2016/ 2017. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2). https://doi.org/10.33061/GLCZ.V2I2.1566
Huda, A. I. N., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1594–1601. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I4.629 Kurniawan, M. I. (2013). INTEGRASI PENDIDIKAN KARAKTER KE DALAM PEMBELAJARAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(1), 37. https://doi.org/10.22219/JP2SD.V1I1.1528
Lisnawati, A., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Penerapan Pembelajaran PKn untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Siswa SD. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 652–656. https://doi.org/10.33487/EDUMASPUL.V6I1.3206
Naim, N. (2011). Dasar-Dasar Komunikasi Pendidikan. Ar-Ruzz Media. Penerapan M
(2001). Obesity: Assessment and management in primary care. American Family Physician, 63(11), 2185-2196.
Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2854– 2860. https://doi.org/10.31004/EDUKATIF.V3I5.880
Nur Aisah, R., Masfuah, S., & Shokib Rondli, W. (2022). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR PPKn DI SD. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 671–685. https://doi.org/10.36989/DIDAKTIK.V8I1.339
Olisna, O., Zannah, M., Sukma, A., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Game Interaktif Wordwall untuk Meningkatkan Akhlak Terpuji Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4133–4143. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I3.2737
Pangestu, A., Fatah, M. F., Untsa, A., & Lailiyah, S. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Youtube dan Quiziz dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8775–8784. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I5.3952
Pramitasari, I. (2021). Media Papan Pintar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD Negeri 2 Payaman Nganjuk. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(1), 68–76. https://doi.org/10.53624/PTK.V2I1.47
Saputri, A. I. D., Pangestu, E. W. P., Widodo, S. T., Wahyuni, N. I., & Andayani, T. W. (2023). Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3548–3558. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V7I6.6404
Utami, A. D. D., Marini, A., Nurcholida, N., & Sabanil, S. (2022). Penerapan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6855–6865. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I4.3365
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















