PENGEMBANGAN MEDIA ENERGY.EDU BERBANTUAN SCRATCH BERBASIS MODEL CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29421Keywords:
energy.edu media, Children Learning in Science (CLIS) model, science process skillsAbstract
Energy.edu is a digital learning media developed as a solution to the low level of students science process skills, especially on Energi yang Bergerak topics. This research aims to develop scratch-assisted energy.edu media based on the Children Learning in Science (CLIS) model to improve elementary school students' science process skills.. This research method utilizes Research and Development (R&D) in conjunction with the Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation (ADDIE) model. The research sample consisted of 25 experimental class students and 25 control class students in class IV at SDN 1 Munjuljaya. The results showed that the energy.edu media that had passed the product test stage by media experts received a score of 85% with very feasible criteria. Energy.edu is also able to improve KPS better than conventional learning; this can be proven from the comparison of pre-test and post-test results per indicator of science process skills that increase. In addition, energy.edu media also has an effect of using the CLIS model on KPS by 49%. Energy.edu is expected to be an alternative solution in improving students' science process skills on the topic of moving energy, and is recommended to be widely used to utilize technology in teaching media and maximize IPAS learning.Downloads
References
Ahdiat, A. (2024). Pisa 2022: Kemampuan Sains Pelajar Indonesia Turun. [Online]. Diakses dari https://lnk.ink/1PPxK
Angelia, Y., Supeno, S., & Suparti, S. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran IPA Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Basicedu, 8296–8303.
Chaerani, N.I.P. (2024). Pengaruh Penerapan Model Inquiry Learning Berbantuan Assembler Edu Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. (Skripsi). Sekolah Sarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Kampus Daerah Purwakarta.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Fase D Untuk Jenjang SMP/MTs/ Program Paket B. Jakarta: Depdikbud.
Masus, S. B., & Fadhilaturrahmi, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Ipa Dengan Menggunakan Metode Eksperimen di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 161- 167.
Nikmati, H. A. S. E. (2024). Pemanfaatan Media Ajar Interaktif Berbasis Digital dalam Meningkatkan Berfikir Kritis Peserta Didik. Aksiologi: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 327-337.
Nubagja, H.M. (2024). Pengembangan Modul Ajar Kerusakan Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS di SD. (Skripsi). Sekolah Sarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Kampus Daerah Purwakarta.
Organisation for Economic Co-operation and Development. 2022. PISA 2022 Results (Volume I and II) - Country Notes: Indonesia. [Online]. Diakses dari https://l1nq.com/Hsje1
Pratiwi, A. P., & Bernard, M. (2021). Analisis minat belajar siswa kelas v sekolah dasar pada materi satuan panjang dalam pembelajaran menggunakan media scratch. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 891-898.
Rachmat, F. O., Putri, H. E., & Nuraeni, F. (2024). Pengaruh Model Role Playing Berbantuan Media Giatorys untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Pembelajaran IPAS SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 44-51.
Ritonga, J. M., & Barus, D. P. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan multi representasi terhadap keterampilan proses sains dan penguasaan konsep IPA. Jurnal Basicedu, 195-205.
Riyanto, S. (2018). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Pembelajaran Children Learning in Science (CLIS) Materi Sifat-Sifat Benda Padat Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dasar, 1-12.
Siahaan, K. W. A., Lumbangaol, S. T., Marbun, J., Nainggolan, A. D., Ritonga, J. M., & Barus, D. P. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan multi representasi terhadap keterampilan proses sains dan penguasaan konsep IPA. Jurnal Basicedu, 195-205.
Sugandi, D., Syach, A., & Fadilah, I. N. (2021). Model Pembelajaran Children’s Learning in Science (CLIS) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Tahsinia, 107-113.
Wedyawati, N., Syafruddin, D., & Dedi, T. (2016). Peningkatan Pemahaman Sains Siswa Melalui Penerapan Keterampilan Proses Sains Pada Pembelajaran Sains di SD Negeri No. 03 Ranyai Hilir Kecamatan Seberuang Tahun Pelajaran 2015/2016. Vox Edukasi, 73-81.
Zahroh, F. P. A. (2016). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Pembelajaran Guided Inquiry Pada Materi Suhu dan Perubahannya. PENSA: E- JURNAL PENDIDIKAN SAINS, 1-7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.