MINI BOOK SEBAGAI MEDIA PENGEMBANGAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nur_Kholickun Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia
  • Atikah Mumpuni Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia
  • Didik Tri Setiyoko Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29585

Keywords:

Mini book, reading skills

Abstract

Reading skills are a fundamental aspect of elementary school education and play an important role in students' literacy development. However, several third-grade students at SD Negeri Klampok 05 still experience delays in reading and have low reading interest. The main factors contributing to this issue are the limited availability of engaging reading materials and the lack of environmental involvement in literacy culture. This study aims to analyze the use of Mini Books in developing students' reading skills. The research method used is descriptive qualitative with a case study approach. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. Data were analyzed using the Miles and Huberman model, which consists of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results indicate that Mini Books are effective in enhancing reading skills through strategies such as shared reading, interactive reading, read-aloud techniques, and vocabulary reinforcement. Additionally, the implementation of Mini Books involves preparation, execution, reinforcement, and evaluation. A supportive environment, both at school and at home, plays a crucial role in shaping students' reading habits. In conclusion, Mini Books are an effective learning medium for improving students' reading skills, provided they are supported by a conducive learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adipta, R., Maryaeni, & Hasanah. (2016). Pemanfaatan Buku Cerita Bergambar sebagai Sumber Bacaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan, 1(5), 989-992.

Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh kemampuan literasi membaca terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52-58.

Apriyanto, R. (2018). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar: Pendekatan dan Strategi Pembelajaran Kontekstual. Bandung: Alfabeta.

Astuti, P., Mumpuni, A., & Adjar Pranoto, B. (2019). Pengaruh Minat dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Dalam Memahami Teks Bacaan. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 1(01), 26–32.

Cahyani, D. D. (2020). Penggunaan Media Mini Book dalam Menanamkan Pendididkan Moral pada Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 73-86.

Handayani, R. (2020). Strategi Pembelajaran Bebasis Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 45-56.

Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089-2098.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan Mixed Methode. Hidayatul Quran Kuningan.

Hidayat, A. (2020). Strategi Inovatif dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Gramedia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Gerakan Literasi Nasional: Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud.

Kurniadi, E. (2017). Metodologi penelitian pendidikan: Panduan praktis untuk mahasiswa. Yogyakarta: Deepublish.

Listiani, S., Wahyuningrum, F. T., Dhini, S. R., Amanda, N. L., Putri, B. A., Cania, F., ... & Ragil, Y. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Mini Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas 5di SD Negeri Jurang Mangu Timur 01. Indonesian Journal on Education (IJoEd), 1(2), 152-159.

Mumpuni, A., & Afifah, N. (2022). Analisis Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 73-80.

Mumpuni, A., & Nurbaeti, R. U. (2019). Analisa faktor yang mempengaruhi minat baca mahasiswa PGSD. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 3(2), 123-132.

Pemerintah Republik Indonesia. (2023). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2023 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Sekretariat Negara.

Putri, D. A., Rahmawati, S., & Wijaya, R. (2022). Pengaruh Mini Book terhadap Pemahaman Konsep IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains, 10(20), 75-89

Putri, D. A., Rahmawati, S., & Wijaya, R. (2022). Pengaruh Mini Book terhadap Pemahaman Konsep IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains, 10(20), 75-89.

Putri, F. A., Lubis, N., Siregar, N. N., Iskandar, W., & Matvayodha, G. (2024). Pendekatan Pembelajaran IPA Berbasis Sains di Pendidikan Dasar. Sittah: Journal of Primary Education, 5(1), 114–127.

Rinawati, A. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).

Ritonga, S., & Rambe, R. N. (2022). Penggunaan media mini book dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4).

Rokmana, R., Fitri, E. N., Andini, D. F., Misnawati, M., Nurachmana, A., Ramadhan, I. Y., & Veniaty, S. (2023). Peran budaya literasi dalam meningkatkan minat baca peserta didik di sekolah dasar. Journal of Student Research, 1(1), 129-140.

Sari, D. (2022). Mini Book sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2), 120-130.

Sari, D., & Nugroho, A. (2021). Inovasi Media Pembelajaran IPA Berbasis Mini Book. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9 (2), 65-79.

Setiawan, R. I. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Mini Book Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Siwalan Kerto II Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1).

Silvia, A. (2021). Tahap-Tahap Membaca untuk Pengembangan Literasi Siswa. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.

Silvia, KS, & Wirabrata, IDGF (2021). Meningkatkan pemahaman anak usia dini melalui media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha , 9 (2), 261-269.

Situmorang, P., Devianty, R., & Syaifullah, M. (2024). Pengembangan Media Mini Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(6), 243-251.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta CV.

Wahid, FS, Setiyoko, DT, Riono, SB, & Saputra, AA (2020). Pengaruh lingkungan keluarga dan lingkungan sekolah terhadap prestasi belajar siswa. Melek Sintaks; Jurnal Ilmiah Indonesia , 5 (8), 555.

Wahyuni, H. I., & Pentianasari, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Mini Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca dan Menulis Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 24(1), 47-56.

Wardiyati, H. (2019). Penerapan Metode Sas (Struktural Analitik Sintetik) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Rendah. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(5), 1083-1091.

Downloads

Published

2025-09-21

Most read articles by the same author(s)