PENGARUH MEDIA MAPTILER TERHADAP KREATIVITAS BERDASARKAN MOTIVASI BELAJAR GEOGRAFI MATERI PETA KELAS X. E1 DI SMAN 2 BATANG ANAI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29739Keywords:
Mapper Media, Learning Creativity, Learning Motivation, Geography, Map MaterialAbstract
This study aims to determine the effect of using Maptiler digital learning media on student learning creativity in terms of geography learning motivation on map material in class X.E1 SMAN 2 Batang Anai. The background of this research is based on the low creativity and motivation of students in learning geography due to the dominance of monotonous conventional methods and the lack of utilisation of technology-based media. The research method used was quasi experimental design with non-equivalent control group design. The research sample consisted of two classes, namely the experimental class (using Maptiler media) and the control class (using conventional media), each totalling 30 students. The instruments used included pretest and posttest tests, learning motivation questionnaires, and assignments to measure student creativity. n conclusion, Maptiler media is effective in increasing geography learning creativity, especially for students who have high learning motivation. This research recommends the utilisation of interactive digital media as an innovative strategy in geography learning to create interesting, meaningful and creative learningDownloads
References
Ahmadi, N., & Besançon, M. (2017). Creativity as a Stepping Stone towards Developing Other Competencies in Classrooms. Education Research International, 2017(1), 1357456. https://doi.org/10.1155/2017/1357456
Celsia Ditha Rahmani, Adrias Adrias, & Fadilla Suciana. (2025). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 268–278. https://doi.org/10.58192/sidu.v4i1.3193
Chepy, I. (2016). Kontribusi Motivasi Belajar Dan Kreativitas Peserta Didik Terhadap Kemampuan Berpikir Geografis. Jurnal Geografi Gea, 13(1). https://doi.org/10.17509/gea.v13i1.3308
Febriyanti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. 5.
Gayatri, D. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Geografi DI SMA Negeri 1 Ujungbatu. UIN Suska Riau. Https://stackshare.io/stackups/google-maps-vs-maptiler. (2025, February 18).
Ikhtiqlal Irpan Ahadi. (2021). Peningkatan Aktivitas Dan Kreativitas Belajar Geografi Materi Penginderaan Jauh Dengan Menggunakan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas X IPS 1 SMA Negeri 1 Sakra Timur Tahun Pelajaran 2020/2021. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 9(2), 65–70. https://doi.org/10.53952/jir.v9i2.329
Intan Cahyaning Aprilia. (2018). Pengaruh Pembelajaran Metode Penugasan Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Fungi.
Jamil, A. M. M., & Jayanti, M. A. (2023). Penerapan Sistem Informasi Geografi Berbasis Lapangan Sebagai Media Pembelajaran Geografi Di MAN 1 Malang. Jurnal ABM Mengabdi, 10(1), 22. https://doi.org/10.31966/jam.v10i1.1203
Lengkong, J. S., & Rattu, A. B. C. (2023). Implementasi Konsep Pendidikan KI Hajar Dewantara Di SMP Negeri 4 Pineleng, Kabupaten Minahasa.
MapTiler—Desktop App for Mac, Windows. (2025, February 18). WebCatalog. https://webcatalog.io/en/apps/maptiler
Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988
Munandar, U. (2009). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.
Munandar, U. (2012). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Murtado, D., Hita, I. P. A. D., Chusumastuti, D., Nuridah, S., Ma’mun, A. H., & Yahya, M. D. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. Journal on Education, 6(1), 35–47. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2911
Nursita, O. (2024). Program Studi Pendidikan Geografi Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.
Rais, M., Sukmawati, S., & Hijriyah, U. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Lingkungan Sekolah. JUPENJI : Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 3(4), 46–52. https://doi.org/10.57218/jupenji.Vol3.Iss4.1332
Riska Aini Putri. (2023). Pengaruh Teknologi dalam Perubahan Pembelajaran di Era Digital. Journal of Computers and Digital Business, 2(3), 105–111. https://doi.org/10.56427/jcbd.v2i3.233
Slameto. (2013). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Soesilo, T. D. (2014). Pengembangan kreativitas melalui pembelajaran / Tritjahjo Danny Soesilo. Yogyakarta : Ombak.
Teori Pembelajaran Multimedia – Model Teoritis untuk Pengajaran dan Penelitian. (2025). https://opentext.wsu.edu/theoreticalmodelsforteachingandresearch/chapter/multimedia-learning-theory/
Uno, U. (2021). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning And Innovation Skills Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.