METODE MIND MAPPING DIGITAL: EFEKTIFKAH TERHADAP HASIL BELAJAR?

Authors

  • Zalfa Mufidah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Arie Rakhmat Riyadi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Faisal Sadam Murron Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29795

Keywords:

Digital Mind Mapping Method, Learning Outcomes, Elementary School

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the digital mind mapping method on students' learning outcomes in Grade IV Phase B on the topic of rules and norms in elementary school. This research uses a quantitative approach with a pre-experimental method, and the sample was selected using purposive sampling consisting of 19 students. The research instruments used were pre-tests and post-tests, and the data were analyzed using linear regression analysis, paired t-test, and the N-Gain score difference test. The results of the study showed a linear regression result of 67%, a paired t-test value of p = 0.001, and an N-Gain score difference of 0.74. These findings indicate that the mind mapping method is effective significantly improving students' learning outcomes in the topic of rules and norms in Grade IV Phase B of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. K. P., & Wahyudi, A. (2020). PARADIGMA BARU PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN ABAD 21 DALAM KURIKULUM 2013 JENJANG SMA. Framework Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Abad 21, 44.

Abidin, A. M. (2017). Kreativitas guru menggunakan model pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2), 225-238.

Adam, A., & Wahdiah, W. (2023). Analilis Dinamika Perkembangan Kurikulum di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 723-735.

Akbar, M. A. R., Safitri, I., & Rusydiyah, E. F. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Mind Mapping Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Guru PAI. Journal of Education Research, 5(2), 1899-1910.

Ananda, R., Nurpadila, N., Putri, D. K., & Putri, Z. J. (2023). Analisis Keterampilan Profesional Guru dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6638-6646.

Aswita, D., Nurmawati, M. P., Salamia, M. S., Sarah, S., Si, S. P., Saputra, S., ... & Ismail, N. M. (2022). Pendidikan literasi: Memenuhi kecakapan abad 21. Penerbit K-Media.

AZIM, M. F. (2023). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PARADIGMA PEDAGOGI REFLEKTIF TERHADAP SIKAP DISIPLIN SISWA KELAS III SDN 1 KORLEKO TAHUN PELAJARAN 2022/2023 (Doctoral dissertation, Universitas Hamzanwadi).

Bahri, A., Idris, I. S., Ristiana, E., Ihsan, M. I., & Al-Ghifari, A. W. F. (2024). Meningkatkan Kualitas Guru Melalui Pelatihan Pembelajaran Biologi Inovatif Untuk Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka. Panrannuangku Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 155-160

De Vega, N., Raharjo, R., Susaldi, S., Laka, L., Slamet, I., Sulaiman, S., ... & Hartutik, H. (2024). METODE & MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF: Teori & Penerapan Ragam Metode & Model Pembelajaran Inovatif Era Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Herawati, Y., Imron, I. F., & Saidah, K. (2024, August). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Norma” Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Materi “Norma dan Aturan Dalam Kehidupan Sehari-hari” di SDN Gayam 3 Kediri. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 7, pp. 1244-1253).

Kusmiati, E., Kusnadi, D., & Latipah, L. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran ipa dalam memahami konsep hubungan antara struktur organ tubuh manusia dengan fungsi dan pemeliharaannya. Jurnal Tahsinia, 1(1), 49-62

Lestari, E. T. (2020). Cara praktis meningkatkan motivasi siswa sekolah dasar. Deepublish.

Mulyani, H., Sapriya, S., Hubi, Z. B., Insani, N. N., & Nurgiansah, T. H. (2024). The Pancasila and Citizenship Education Model as a Constitutional Education in Elementary/Islamic Elementary Schools. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 7(1), 78-90.

Murron, F. S., Heryanto, D., Somantri, M., Darmayanti, M., Hendriyani, A., & Hermawan, R. (2023). Sosialisasi Pembelajaran Paradigma Baru dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 880-888.

Raharjo, R., Armawi, A., & Soerjo, D. (2017). Penguatan Civic Literacy Dalam Pembentukan Warga Negara Yang Baik (Good Citizen) Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Warga Negara Muda (Studi Tentang Peran Pemuda HMP PPKn Demokratia pada Dusun Binaan Mutiara Ilmu di Jebres, Surakarta, Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(2), 175-198.

Rahayu, A., Nuryani, P., & Riyadi, A. R. (2019). Penerapan model pembelajaran savi untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 102-111.

Sari, M. Y., Alim, J. A., & Putra, Z. H. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SD Negeri 013 Petai Baru Kabupaten Kuantan Singingi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 312-319.

Setiawan, A. C. A. (2015). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN METODE MIND MAPPING PADA STANDAR KOMPETENSI MENERAPKAN DASAR-DASAR TEKNIK DIGITAL. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(2).

Soleman, N. (2020). Dinamika perkembangan kurikulum di Indonesia. Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 12(1), 1-14.

St Asyah Alya Faradiba, P., & BAHRI, A. (2024). Systematic Literature Review: Using Mind Mapping to Improve Students' Creative Thinking Abilities. Journal of Digital Learning and Distance Education, 3(1), 921-929.

Utari, D., & Muadin, A. (2023). Peranan pembelajaran abad-21 di sekolah dasar dalam mencapai target dan tujuan kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 6(1), 116-123.

Downloads

Published

2025-08-17