IMPLEMENTASI POJOK BACA DALAM MENGEMBANGKAN MINAT BACA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Azqiyatun Nisa Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia
  • Moh Toharudin Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia
  • Diah Sunarsiih Universitas Muhadi Setiabudi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29808

Keywords:

reading corner, interest in reading, elementary school

Abstract

This study aims to describe the implementation of the reading corner in enhancing the reading interest of fifth-grade students at SD Negeri Sawojajar 03. The approach used is descriptive qualitative, with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The subjects of this study are the teachers and fifth-grade students of SD Negeri Sawojajar 03. The study employs technique triangulation and source triangulation to ensure data validity. The results indicate that the implementation of the reading corner in improving students' reading interest is carried out in a structured manner through routine reading activities, the development of critical thinking skills toward reading materials, and the integration of the reading corner into classroom learning. The success of this implementation is supported by teacher role modeling, the availability of a variety of books, a comfortable environment, and an attractive reading corner design. However, several challenges remain in the implementation, such as the absence of reading desks, a lack of book collection updates, and the absence of recognition or rewards for students who actively engage in reading activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyi, I. R., Ghufron, S., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2020). Hambatan , Dan Solusi ( Studi Kasus Di Sd Ghufron Faqih Surabaya ). Jurnal Ilmiah Pendidikan, XI(2), 93–105.

Ariska., Mardiana. D. (2024). Peran guru dalam meningkatkan minat baca peserta didik melalui program literasi baca di kelas va sd muhammadiyah pahandut palangka raya. Jurnal Pendidikan Dasar & Menengah, 2, 136–152.

Bungsu, A. P., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan literasi membaca di sekolah dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 522. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.40796

Farida, R. (2018). Pengajaran membaca di sekolah dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Fithriani, N. N. (2021). Pengaruh pojok baca terhadap peningkatan minat baca siswa di MI Al-Furqan Muhammadiyah Banjarmasin 3 (Skripsi, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin). http://idr.uin-antasari.ac.id/id/eprint/18679 (Jika ada link, bisa ditambahkan. Jika tidak, tetap boleh ditulis tanpa tautan.)

Khasanah, U., Miyono, N., Utami, R. E., & Rachmawati, Y. (2023). Pemanfaatan pojok baca dalam menumbuhkan minat baca siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 703–708.https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4813

Santika, L., & Toharudin, M. (2022). Implementasi literasi sekolah dalam meningkatkan minat baca peserta didik. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(18), 251–261.

Ulpah, M., Nurpratiwiningsih, L., & Toharudin, M. (2022). Analisis gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Jurnal PGSD Universitas Muhadi Setiabudi, 8(19), 286–294.

Mujahidin, I. A., Sunarsih, D., & Toharudin, M. (2022). Peran Perpustakaan Sekolah Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Kelas IV SDN Sawojajar 01. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(19), 182–199. https://doi.org/10.5281/zenodo.7165714

Mustari, C. R., Hafidz, I., Azhar, R. F., & Azzam, T. (2024). Efektivitas Pojok Baca Terhadap Minat Baca Anak di RW 14 Desa Sukamantri Kecamatan Paseh. 117.

Nayren, J., & Hidayat, H. (2021). Pengaruh Nilai-Nilai Estetika Pada Penataan Pojok Baca Terhadap Minat Baca Anak Usia Dini. Al-Abyadh, 4(2), 81–88. https://doi.org/10.46781/al-abyadh.v4i2.321

Nuraini, Z., & Amaliyah, N. (2024). Peran Pojok Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 13(3), 2789–2800.

Febriana, P. M., Astuti, N., Diana, S. M., Sowiyah, S., & Pangestu, D. (2023). Analisis implementasi gerakan literasi sekolah melalui pojok baca dalam meningkatkan kemampuan membaca. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 10(1), 89–101.https://doi.org/10.24042/terampil.v10i1.13725

Ramadhanti, N. N., & Julaiha, S. (2019). Pemanfaatan Sudut Baca dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Samarinda. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v1i1.1724

Restuningsih, M. A., Nyoman, D., & Sudiana, N. (2017). Kemampuan Membaca Kritis Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis Dan Minat Membaca Pada Siswa Kelas V Sd Kristen Harapan Denpasar. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 45–54. https://doi.org/10.23887/jpdi.v1i1.2680

Saputri, R. N., Pradana, F. G., Apriliyanto, E., & Wahyudi, W. (2022). Peranan Pojok Baca dalam Menumbuhkan Minat Baca Siswa SDN Jati 2 Masaran. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 2017, 103–111. https://doi.org/10.56972/jikm.v2i2.40

Septiani, R. A. D., & Wardana, D. (2022). Implementasi Program Literasi Membaca 15 Menit Sebelum Belajar Sebagai Upaya Dalam Meningkatkan Minat Membaca. Jurnal Perseda, V(2), 130–137. https://doi.org/10.37150/perseda.v5i2.1708

Sinaga, I. F., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). Pengaruh Pojok Baca terhadap Peningkatan Minat Baca Siswa Kelas V SDN 091254 Batu Onom. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1–11.

Sugiyono. 2018 Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2022 Metode Penelitian (Pendekatan Kuantitarif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Tiarasari, L., Setiyoko, D. T., & Fitri, R. M. (2024). Gerakan Literasi Sekolah Melalui Pojok Baca Kelas Dalam Meningkatkan Minat Baca. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 16387–16398. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.12414

Toharudin, M., Sari, H. K., Pranoto, B. A., & Fitri, R. M. (2021). Literacy Culture and Digital Literacy in Elementary Schools. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 4(2), 175–190. https://doi.org/10.24256/pijies.v4i2.2916

Wiyanti, H. (2023). Pengembangan sarana pojok baca untuk meningkatkan minat baca dan literasi siswa sdn sisir 04 batue. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 2(4), 2130–2151.

Zulaikhoh, S. A. (2022). Siswa literat melalui pemanfaatan pojok baca. Prosiding Konferensi Nasional PD-PGMI Se Indonesia Prodi PGMI FITK UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Yogyakarta 9-11 September 2022.

Downloads

Published

2025-09-24