PENGARUH PERSEPSI GURU TERHADAP TANTANGAN GREENFLATION TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN

Authors

  • Zalfa Eisna Kanaya Universitas PGRI Yogyakarta
  • Ari Wibowo Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29810

Keywords:

greenflation, teacher perceptions, environmental care attitudes

Abstract

This research is aims to determine the effect of teachers' perceptions of the greenflation challenge on environmental care attitudes in Elementary Schools in Group 03 Kasihan, Bantul. This research is a survey research using quantitative approach. The subjects of this research consisted of teachers and fifth grade students of elementary schools in Group 03 Kasihan, totaling 95 people. Data collection instruments through questionnaires. The results can be seen from the t test analysis data with t count (2.626) more than t table (1.661) with a significance value of 0,010. The significance value is <0,05, which means it shows the influence of teacher perceptions of greenflation challenges on environmental care attitudes and has an effect of 6.9%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriyanti, Y., Sasana, H., & Jalunggono, G. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumsi Energi Terbarukan di Indonesia. DINAMIC: Directory Journal of Economic, 2(3), 865-884.

Badarudin (2018). Peningkatan Sikap Peduli Lingkungan dan Prestasi Belajar IPA menggunakan Model Problem Based Learning Berbasis Literasi pada Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku di Kelas IV MI Muhammadiyah Kramat. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 3(2), 50-56. https://doi.org/10.26737/jpdi.v3i2.7 93

Baudchon, H. (2023). Greenflation: Seberapa Inflasi Transisi Energi. ECO FLASH, Mei 2021 , 1-6.

Eriawandi, D., & Firdaus, R. (2025). Pembinaan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Kurangi Sampah Sekolah Kita (Kurasaki) : Studi Kasus Di Kelas V Sdn Sangiang Iii Tangerang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 893–902.

Faizah, B. S. Q. (2020). Penerapan green accounting terhadap kinerja keuangan. JRAK, 12(2), 94-99.

Fajar, S. N., & Chaerowati, D. L. (2022). Kesadaran Lingkungan dalam Perubahan Iklim. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(2), 84–93. https://doi.org/10.29313/jrmk.v1i2.465

Haryanto, H. C., & Prahara, S. A. (2019). Perubahan Iklim, Siapa Yang Bertanggung Jawab?. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 21(2), 50-61.

https://doi.org/10.26486/psikologi.v21i2.811

Ilham, A. J., Kusuma, A. T., Putri, F. R., & Selsia, B. (2023). Peran pendidikan lingkungan dalam meningkatkan kesadaran dan tindakan berkelanjutan di Sekolah Dasar. J. Pendidik. dan Sains, 3(5), 907-917.

Indrawati, T., & Aqualdo, N. Penyeimbangan Lingkungan Akibat Pencemaran Karbon yang Ditimbulkan Industri Warung Internet di Kota Pekanbaru. Jurnal Ekonomi Universitas Riau, 20(03), 8660.

Ismail, A., & Sari, A. K. P. (2024). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Ekopedagogik Terhadap Karakter Peduli Lingkungan. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(03), 213–222.

Lumbanraja, P. C., & Lumbanraja, P. L. (2023). Analisis variabel ekonomi hijau (Green Economy variable) terhadap pendapatan Indonesia (Tahun 2011-2020) dengan metode SEM-PLS. Jurnal Cendikia Niaga (JCN), 7(1), 61-73. https://doi.org/10.52391/jcn.v7i1.836

Nurhayati, Muljono, P., & Sadono, D. (2024). Konsep Kesejahteraan Sosial dan Perubahan Iklim ( studi kasus bank sampah di Kota Bogor , Jawa Barat ). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 13(2), 128–142.

Prigiya, R. E. O. (2021). Pembuangan Limbah Plastik: Studi Kasus Limbah Rumah Tangga Di Desa Sigi. Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 19(2), 1-9. https://doi.org/10.46965/ja.v19i2.611

Putra, E. D., & Meika, R. D. S. (2021). Peran guru dalam membentuk karakter siswa peduli terhadap lingkungan pada sekolah Adiwiyata di SD. Mimbar Ilmu, 26(3), 346-354.

Putra, E., & Vebrina, D. (2023). Riview Literatur: Persepsi Mahasiswa Calon Guru Terhadap Sustainabel Development Goals (SDGs) Dalam Meningkatkan Literasi Lingkungan. Jurnal Pendidikan, 6 (3), 36-42

Putry, R. (2019). Nilai pendidikan karakter anak di sekolah perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39-54. https://doi.org/10.7748/nm.23.9.12.s14

Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2),100–111. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501

Ristawati Arinda, Aqlyna Fattahanisa, Havidh Pramadika, dan C. P. (2021). Pemanfaatan Limbah Produk Plastik Yang Berasal Dari Minyak Bumi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(2), 163–168. https://doi.org/https://doi.org/10.25105/jamin.v3i2.10086

Sitanggang, J. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Kognitif Tentang Etika Lingkungan, Persepsi Tentang Lingkungan Dan Tanggung Jawab Dalam Pelestarian Lingkungan Dengan Perilaku Berwawasan Lingkungan. Jurnal Satya Mandiri Manajemen Dan Bisnis , 1 (1), 15-29. https://doi.org/10.54964/satyamandiri.v1i1.279

Sugiyono, P. D. (2018). Metode penelitian kuantitatif (Cet. 1).

Sukomardojo, T., Judijanto, L., Pratomo, S., Afrilia, U. A., & Sari, A. L. (2024). Greenflation in the Era of Energy Transition: New Implications for Sustainable Economic Policy. ENDLESS: International Journal of Futures Studies, 7(1), 73–89.

Supranoto, H. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Pembelajaran Sma. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 36–49.

Susan, S., Wardhani, DK, Ariyanto, Y., Wonohadidjojo, DM, & Harianto, E. Evaluasi kinerja BIPV berdasarkan Standar Rumah Kaca: Menuju Gedung Sekolah Net Zero. https://doi.org/10.29080/eija.v8i1.1442

Yulianto, P. D., Prasetyo, A. S., Novitasari, D., & Ambarwati, L. (2024). Pendampingan “ Maggot BSF ” Pengolahan Sampah dan Sarana Wisata Edukasi Karang Taruna Desa Bawuran Pleret Bantul. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.61231/jp2m.v2i1.165

Downloads

Published

2025-09-01