PENGARUH PERSEPSI GURU TERHADAP TANTANGAN GREENFLATION TERHADAP SIKAP PEDULI LINGKUNGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.29810Keywords:
greenflation, teacher perceptions, environmental care attitudesAbstract
This research is aims to determine the effect of teachers' perceptions of the greenflation challenge on environmental care attitudes in Elementary Schools in Group 03 Kasihan, Bantul. This research is a survey research using quantitative approach. The subjects of this research consisted of teachers and fifth grade students of elementary schools in Group 03 Kasihan, totaling 95 people. Data collection instruments through questionnaires. The results can be seen from the t test analysis data with t count (2.626) more than t table (1.661) with a significance value of 0,010. The significance value is <0,05, which means it shows the influence of teacher perceptions of greenflation challenges on environmental care attitudes and has an effect of 6.9%.Downloads
References
Afriyanti, Y., Sasana, H., & Jalunggono, G. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Konsumsi Energi Terbarukan di Indonesia. DINAMIC: Directory Journal of Economic, 2(3), 865-884.
Badarudin (2018). Peningkatan Sikap Peduli Lingkungan dan Prestasi Belajar IPA menggunakan Model Problem Based Learning Berbasis Literasi pada Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku di Kelas IV MI Muhammadiyah Kramat. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 3(2), 50-56. https://doi.org/10.26737/jpdi.v3i2.7 93
Baudchon, H. (2023). Greenflation: Seberapa Inflasi Transisi Energi. ECO FLASH, Mei 2021 , 1-6.
Eriawandi, D., & Firdaus, R. (2025). Pembinaan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Program Kurangi Sampah Sekolah Kita (Kurasaki) : Studi Kasus Di Kelas V Sdn Sangiang Iii Tangerang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 893–902.
Faizah, B. S. Q. (2020). Penerapan green accounting terhadap kinerja keuangan. JRAK, 12(2), 94-99.
Fajar, S. N., & Chaerowati, D. L. (2022). Kesadaran Lingkungan dalam Perubahan Iklim. Jurnal Riset Manajemen Komunikasi, 1(2), 84–93. https://doi.org/10.29313/jrmk.v1i2.465
Haryanto, H. C., & Prahara, S. A. (2019). Perubahan Iklim, Siapa Yang Bertanggung Jawab?. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 21(2), 50-61.
https://doi.org/10.26486/psikologi.v21i2.811
Ilham, A. J., Kusuma, A. T., Putri, F. R., & Selsia, B. (2023). Peran pendidikan lingkungan dalam meningkatkan kesadaran dan tindakan berkelanjutan di Sekolah Dasar. J. Pendidik. dan Sains, 3(5), 907-917.
Indrawati, T., & Aqualdo, N. Penyeimbangan Lingkungan Akibat Pencemaran Karbon yang Ditimbulkan Industri Warung Internet di Kota Pekanbaru. Jurnal Ekonomi Universitas Riau, 20(03), 8660.
Ismail, A., & Sari, A. K. P. (2024). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Ekopedagogik Terhadap Karakter Peduli Lingkungan. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(03), 213–222.
Lumbanraja, P. C., & Lumbanraja, P. L. (2023). Analisis variabel ekonomi hijau (Green Economy variable) terhadap pendapatan Indonesia (Tahun 2011-2020) dengan metode SEM-PLS. Jurnal Cendikia Niaga (JCN), 7(1), 61-73. https://doi.org/10.52391/jcn.v7i1.836
Nurhayati, Muljono, P., & Sadono, D. (2024). Konsep Kesejahteraan Sosial dan Perubahan Iklim ( studi kasus bank sampah di Kota Bogor , Jawa Barat ). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 13(2), 128–142.
Prigiya, R. E. O. (2021). Pembuangan Limbah Plastik: Studi Kasus Limbah Rumah Tangga Di Desa Sigi. Areopagus: Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 19(2), 1-9. https://doi.org/10.46965/ja.v19i2.611
Putra, E. D., & Meika, R. D. S. (2021). Peran guru dalam membentuk karakter siswa peduli terhadap lingkungan pada sekolah Adiwiyata di SD. Mimbar Ilmu, 26(3), 346-354.
Putra, E., & Vebrina, D. (2023). Riview Literatur: Persepsi Mahasiswa Calon Guru Terhadap Sustainabel Development Goals (SDGs) Dalam Meningkatkan Literasi Lingkungan. Jurnal Pendidikan, 6 (3), 36-42
Putry, R. (2019). Nilai pendidikan karakter anak di sekolah perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39-54. https://doi.org/10.7748/nm.23.9.12.s14
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2),100–111. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Ristawati Arinda, Aqlyna Fattahanisa, Havidh Pramadika, dan C. P. (2021). Pemanfaatan Limbah Produk Plastik Yang Berasal Dari Minyak Bumi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(2), 163–168. https://doi.org/https://doi.org/10.25105/jamin.v3i2.10086
Sitanggang, J. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Kognitif Tentang Etika Lingkungan, Persepsi Tentang Lingkungan Dan Tanggung Jawab Dalam Pelestarian Lingkungan Dengan Perilaku Berwawasan Lingkungan. Jurnal Satya Mandiri Manajemen Dan Bisnis , 1 (1), 15-29. https://doi.org/10.54964/satyamandiri.v1i1.279
Sugiyono, P. D. (2018). Metode penelitian kuantitatif (Cet. 1).
Sukomardojo, T., Judijanto, L., Pratomo, S., Afrilia, U. A., & Sari, A. L. (2024). Greenflation in the Era of Energy Transition: New Implications for Sustainable Economic Policy. ENDLESS: International Journal of Futures Studies, 7(1), 73–89.
Supranoto, H. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Pembelajaran Sma. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 36–49.
Susan, S., Wardhani, DK, Ariyanto, Y., Wonohadidjojo, DM, & Harianto, E. Evaluasi kinerja BIPV berdasarkan Standar Rumah Kaca: Menuju Gedung Sekolah Net Zero. https://doi.org/10.29080/eija.v8i1.1442
Yulianto, P. D., Prasetyo, A. S., Novitasari, D., & Ambarwati, L. (2024). Pendampingan “ Maggot BSF ” Pengolahan Sampah dan Sarana Wisata Edukasi Karang Taruna Desa Bawuran Pleret Bantul. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.61231/jp2m.v2i1.165
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.