PENERAPAN METODE DEMONSTRASI DENGAN MEDIA ALAT PERAGA PADA PEMBELAJARAN IPAS SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SDN 3 KANIGORO

Authors

  • Widya Puput Rahayu Universitas PGRI Madiun
  • Diah Ayu Mustafidatul Khoiriyah Universitas PGRI Madiun
  • Melik Budiarti Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i3.30046

Keywords:

learning outcomes, demonstration method, teaching aids

Abstract

Learning outcomes are a benchmark in assessing students’ academic achievement, as well as being an important foundation for designing more effective and aligned learning between the material to be studied using the assessment method. The learning outcomes of grade V students of SDN 3 Kanigoro on the human respiratory system material are still relatively low, not rearching the minimum completeness score. Therefore, the purpose of this Classroom Action Research (CAR) is to find out how to apply the demonstration method in science learning as an effort to improve the learning outcomes of grade V students of SDN 3 Kanigoro. This study uses a qualitative approach in the form of Classroom Action Research (CAR) wich is carried out collaboratively between researchers and class teachers. The study was conducted in the even semester of the 2024/2025 academic year at SDN 3 Kanigoro. The results of the study in the pre-cycle showed that no students met the minimum completeness score, while in the cycle I there was an increase in learning outcomes of 40% declared complete, and in cycle II 100% of students’ learning outcomes were declaredto meet the minimum completeness score. This shows that the learning success of grade V students at SDN 3 Kanigoro increased after implementing the demonstration learning method with the help of teaching aids on the human respiratory system material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifi, R. (2019). Penerapan metode demonstrasi sebagai upaya meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA. Jurnal Wahana Pendidikan, 4(1), 68-85.

Aliyyah, R. R., Amini, A., Subasman, I., Herawati, E. S. B., & Febiantina, S. (2021). Upaya meningkatkan hasil belajar IPA melalui penggunaan media video pembelajaran. Jurnal Sosial Humaniora, 12(1), 54-72.

ASMIATI, A. (2016). Penggunaan Metode Demonstrasi Terhadap Motivasi Belajar Sains pada SD Negeri 3 Tanrutedong Kecamatan Dua Pitue Kabupaten Sidenreng Rappang (Doctoral dissertation, Pascasarjana).

Bhidju, R. H., & Press, A. (2020). Peningkatan hasil belajar ipa melalui metode demonstrasi. Ahlimedia Book.

Budiman, H. (2016). Penggunaan media visual dalam proses pembelajaran. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171-182.

Kusdinar, D. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 010 Banjar Panjang Kecamatan Kerumutan. Primary, 5(3), 307-316.

Munir, M., & Sholehah, H. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ipa Sekolah Dasar. Jurnal al Muta'aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 28-32.

Nikmah, Y. C. N., Yustiana, S., & Afandi, M. (2025). Peningkatan Prestasi Belajar IPAS Metode Demonstrasi Berbasis Media Miniatur Materi Kegiatan Ekonomi Kelas IV. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 6(1), 263-273.

Ningsih, D. S. (2019). Meningkatkan pemahaman konsep IPA melalui metode demonstrasi di kelas VB SDN 61/X Talang Babat. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 22-40.

Panjaitan, W. A., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran Discovery Learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1350-1357.

Pawe, Y. M. P., Yitu, A. M., Ndana, M. Y., Wea, H. A., Lawe, Y. U., & Noge, M. D. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Pembelajaran Yang Menyenangkan Melalui Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iii Sd. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(1), 73-81.

Rahayu, I. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi Berbantuan Media Video Pada Materi Siklus Air Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sdn 070 Pasirluyu (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Trisnawaty, F. (2017). Peningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penggunaan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV SD. Satya Widya, 33(1), 37-44.

Widayanti, U. A., Pratiwi, A. F., & Rofisian, N. (2023). Analisis Metode Demonstrasi Pembelajaran IPAS Perubahan Wujudbenda Kelas IV Mi Al-Ma’arif Drono. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran| E-ISSN: 3026-6629, 1(2), 261-265.

Wicaksono, D., & Iswan, I. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah di kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Jurnal Holistika, 3(2), 111-126.

Wijayanto, S., Asrul, A., & Tiro, A. R. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V MI-AL Ma’arif Kota Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 62-68.

Downloads

Published

2025-09-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>