IMPLEMENTASI MODEL CASE BASED LEARNING MELALUI METODE BERMAIN PERAN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KERAGAMAN BUDAYA DALAM PEMBELAJARAN IPS KELAS III SDN CAWANG 04
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30166Keywords:
Case Based Learning, Role Playing, Cultural DiversityAbstract
ABSTRACT This study aims to improve third grade students understanding of cultural diversity in social studies at Cawang 04 primary school by using a teaching method called Case Based Learning combined with role playing. Often, learning about cultural diversity can be boring and focus too much on memorizing facts. This makes it hard for students to truly grasp and appreciate different cultures. By using Case Based Learning, students get to analyze and solve real life problems related to cultural diversity. At the same time, role playing gives them hands on and fun experiences. The hope is that by combining these two methods, learning will be more meaningful. It should also encourage students to actively discuss and significantly boost their understanding of Indonesia’s rich cultural heritageDownloads
References
Aulia, N. T., Yunus, M., Nabilah, M. R., Triarsuci, D., & Al-qodri, H. T. (2025). Analisis Implementasi Pendidikan Multikultural Terhadap Pembentukan Karakter Global Peserta Didik Sekolah Dasar. Invention: Journal Research and Education Studies, 336-347.
Beta, P. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara melalui Metode Bermain Peran. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 2(2), 48-52.
Dewi, C. A., & Hamid, A. (2015). Pengaruh Model Case Based Learning (CBL) Terhadap Keterampilan Generik Sains dan Pemahaman Konsep Siswa Kelas X Pada Materi Minyak Bumi. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 3(2), 294.
Eka Yusnaldi. 2018. Pembelajaran IPS MI/SD. Medan : CV Widya Puspita, h.2
Haryono, H., Suneki, S., & Yunus, M. (2023). Implementation of Religious Pluralism Tolerance in the Village of Penyangkringan, Kendal Regency. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 8(1), 56-63.
Izzah, A. N., Erwandi, A. M., Sanjaya, N. A. A., Marini, A., & Yunus, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar The Use Of Inquiry Models To Improve Students’ critical Thinking Abilities In Social Studies Learning In Element. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 8(1), 61-70.
Khatimah, H. (2020). Penerapan Model Role Playing dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran Ips Kelas V MIN 4 Banda Aceh (, UIN Ar-Raniry).
Larasati, D., Sumastuti, E., Hadi, D. P., & Yunus, M. (2020). Pengaruh Media Sosial Dan Status Sosial Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri I Gubug. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 4(1), 58-69.
Marlinda, S., Yunus, M., Sari, A. A., & Silaban, J. (2025). Analisis Peran Pendidikan Multikultural Dalam Mencapai Sustainable Development Goals (Sdgs) Pada Calon Guru Sekolah Dasar. caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 228-237.
Metravia, M., Yunus, M., Sarie, A. C., & Rayhan, S. A. (2025). Implementasi Pendidikan Multikultural Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dengan Tema Kebhinekaan Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02), 242-252.
Pandingan, A. P. (2019). Penelitian Tindakan Kelas (Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran dan Profesionalisme Guru). Yogyakarta: CV Budi Utama.
Permana, R. (2023). Pengaruh metode bermain peran terhadap hasil belajar pada tema 9 sub tema 1 di kelas 6 SDN 40 Kedondong. Jurnal Edukasi, 1(1), 1-10.
Pujileksono, S. (2006). Petualangan Antropologi: Sebuah Pengantar Ilmu Antropolog. UMM Press.
Putri, D., Yunus, M., Luthfiyah, A., & Kristoper, P. (2025). Kontribusi Mahasiswa Pgsd Dalam Penguatan Kesadaran Multikultural Di Masyarakat Melalui Praktik Edukatif. caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 366-371.
Suneki, S., Hadi, D. P., & Yunus, M. (2022, December). Implementasi pendidikan multikultural melalui festival seni projek penguatan profil pelajar Pancasila. In Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 3, pp. 204-211).
Suprapto. (2020). Dialektika Islam Dan Budaya Nusan Tara Dari Negosiasi, Adapasi Hingga Komodifikasi. Jakarta:Kencana A.
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Wahyuni, E. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPS Materi Keragaman Sosial Dan Budaya Di Indonesia Melalui Strategi Pembelajaran Index Card Match Kelas IV Di MIN 3 Kota Medan Jalan Pembangunan 1 Kecamatan Medan Timur Kota Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Yunus, M., Inayah, I. A. S., & Novika, N. W. (2021). Strategi Pengembangan UMKM di Provinsi Jawa Tengah Melalui Pendekatan Analisis SWOT Balanced Scorecard. Kajian Ekonomi Dan Keuangan, 5(3), 217-228.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.