PENINGKATAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING (GUIDED INQUIRY) BERBANTUAN MEDIA ANVIPI TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

Authors

  • Indah Safitri Universitas Ngudi Waluyo
  • Zulmi Roestika Rini Universitas Ngudi Waluyo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30189

Keywords:

Learning Model, Guided Inquiry, Problem Solving, Animation Media

Abstract

In mathematics study, problem solving is an activity that plays an important role when learning mathematics. In the process of learning mathematics, it is important to apply models, methods and media that are appropriate to students' needs to support more interesting and easy-to-understand learning. This study aims to examine the effectiveness of the Guided Inquiry learning model assisted by ANVIPI media on the problem-solving abilities of fourth grade elementary school students. This study uses a quantitative method with a quasi-experimental design, the population in this study were students of SDN Susukan 01 and the sample in this study was class IV A as the experimental class while class IV B as the control class. Data collection techniques were in the form of tests and non-tests. The results of the study showed that there was a significant difference between the experimental and control classes. The average posttest score of the experimental group (75.64) was higher than the control class (72.79). The results of the Paired Sample T-test analysis showed a significance value of 0.00 <0.05, with the average pretest and posttest results of the experimental class showing 67.42 and 72.79. Therefore, it can be seen that there is an average increase between the pretest results and the posttest results of 5.37. This shows that the Guided Inquiry learning model has increased students' problem-solving abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, R., Roza, Y., & Maimunah. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 481–490.

Baidowi, B., Amrullah, A., & Hikmah, N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 13 Mataram Tahun Ajaran 2017/2018 Melalui Lesson Study. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 1(1), 1–12.

Fatimah, W., Malik Iskandar, A., Abustang, P. B., Rosarti, M. S., & Iskandar, M. (2022). Media Pembelajaran Audio Visual Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar IPS Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9325–9332.

Harefa, D. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Pembelajaran Kooperatif Make A Match Pada Aplikasi Jarak Dan Perpindahan. Geography : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 1–8.

Hartatik, B. D., Hapipi, H., Hikmah, N., & Azmi, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI Inklusi SMK. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 9–15.

Haryani, D. (2017). Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 1980, 121–126.

Kausar, M., Sutrisno, A. J., & Pratama, E. Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMK Trisakti Jaya Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendididkan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung. 1-10.

Khotimah, S, H., Hayati, L., Kurniawan, E., Sarjana, K. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematuka Berdasarkan Tahapan Polya Siswa Kelas VIII MTs Negeri 5 Lombok Tengah Tahun Ajaran 2024/2025. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9 (4), 235-246.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281.

Monoarfa, M., & Haling, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Canva dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 1–7.

Novianti, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73.

Ragasama, I, Gede. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Getaran Berbasis Video Youtube Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa Politeknik. Jurnal Pendidikan Sains (JPS), 8 (2), 91-101.

Saputri, Y., Wardani, K. W. (2021). Meta Analisis: Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (2) 935-948.Sari, R. H., & Yatri,I . (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan 2 (3), 159-166.

Saski, N. H., & Sudarwanto, T. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital Pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(1), 1118–1124.Kausar, M., Sutrisno, A. J., & Pratama, E. Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMK Trisakti Jaya Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendididkan Matematika STKIP PGRI Bandar Lampung. 1-10.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Wulandari, N. P. R., Dantes, N., & Antara, P. A. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa [Open Ended-Based Realistic Mathematics Education Approach to Students’ Mathematical Problem Solving Ability]. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 131–142.

Downloads

Published

2025-08-04