KEMAMPUAN MENENTUKAN POLA SPOK PADA KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS IV SD NEGERI SAWOJAJAR 02
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30248Keywords:
SPOK pattern, Reading skills, Elementary schoolAbstract
This study aims to describe how the ability of grade IV students in understanding and determining SPOK patterns. The approach used is descriptive qualitative with data collection techniques through observation, interviews and documentation of teachers and grade IV students. In this study used triangulation to get the level of data absorption, the type of data analysis used in this study is triangulation. Based on the results of the study, it shows that the ability to determine spok patterns in the reading skills of fourth grade students of Sawojajar 02 State Elementary School, students already have a fairly good initial understanding of the basic elements of the sentence, especially the subject and predicate. However, most students still have difficulty in distinguishing objects and adverbs, especially in more complex sentences.Downloads
References
Astuti, P., Mumpuni, A., & Adjar Pranoto, B. (2019). Pengaruh Minat dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Dalam Memahami Teks Bacaan. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(01), 26–32. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v1i01.55
Aqshal, G. F., Anjarini, T., & Khaq, M. (2023). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menentukan Subjek, Predikat, Objek, Keterangan (SPOK) pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Cerita Dongeng di Kelas 4 SD Negeri Babadsari. Jurnal Cerdas Proklamator, 11(2), 137-147.
Bouti, S., Lihawa, K., & Napu, N. (2024). Peningkatan Kemampuan Membentuk Kalimat Sederhana Berbasis Budaya Lokal Melalui Teknik Simon Says ( Enhancing the Ability to Form Simple Sentences Based on Local Culture Through the Simon Says Technique ). 1(2), 45–55.
Chaer, A. (2010). Kesantunan berbahasa. Jakarta: Rineka Cipta.
Crawley, S.J dan Mountain, L. 1995. Strategies for Guiding Content Reading. Boston: Allyn and Bacon.
Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2. https://doi.org/https://doi.org/10.58230/27454312.2
Krisita, A. A., & Damayanti, M. I. (2024). Pengembangan Media Kartu Pola Kalimat (POLI) untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. 1123–1132.
Linggasari, E., & Rochaendi, E. (2022). Indonesian language learning in elementary schools through life skills education model. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 1–15. https://doi.org/10.XXXX/xxxxx
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26
Nugraha, A. P., MS, Z., & Bintoro, T. (2018). Hubungan Minat Membaca dan Kemampuan Memahami Wacana dengan Keterampilan Menulis Narasi. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 19. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647
Pratiwi, D. A. P. (2018). Hubungan antara minat membaca dengan keterampilan menulis cerita pendek siswa kelas V SD Gugus VII Mengwi tahun ajaran 2017/2018. Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 43–51. https://doi.org/10.23887/jlls.v1i1.14626
Purwati E, Triputra Dedi R, S. D. T. (2022). Analisi Kemampuan Membaca Permulaan Selama Pembelajaran Daring Pada Peserta Didik Kelas 2. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(September), 184–194.
Putri, D. K., & Koeswanti, H. D. (2025). Peningkatan keterampilan menulis kalimat berpola SPOK dengan model pembelajaran example non example pada siswa kelas IV sekolah dasar. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 11(2), 30–34.
Rumidjan, R., Sumanto, S., & Badawi, A. (2017). Pengembangan media kartu kata untuk melatih keterampilan membaca permulaan pada siswa kelas 1 SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 26(1), 62–68. https://doi.org/10.17977/um009v26i12017p062
Sugiyono. 2022 metode penelitian (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukatmi, S., & Apriyansyah, C. (2023). Mengurai Misteri Pertumbuhan: Memetakan Perkembangan Anak dengan Kebutuhan Khusus melalui Observasi yang Mendalam. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3545-3557.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.