IMPLEMENTASI GAYA KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA TAMAN KANAK-KANAK ALFASIHI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30300Keywords:
transformational leadership, principal, kindergarten, early childhood educationAbstract
This paper discusses the implementation of transformational leadership by the Principal of Alfasihi Kindergarten (TK Alfasihi). Transformational leadership is considered crucial in creating an innovative and adaptive educational environment, particularly at the early childhood education level. This research employs a qualitative approach with a case study method to analyze how the Principal of TK Alfasihi applies the four dimensions of transformational leadership: idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, and individualized consideration. Data were collected through observations, interviews with the principal and teachers, and document analysis. The results show that the Principal of TK Alfasihi has successfully implemented a transformational leadership style, which has had a positive impact on teacher performance, student learning motivation, and the overall organizational culture of the school. The implications of these findings provide insights into the importance of transformational leadership in enhancing the quality of early childhood education.
Downloads
References
Anas, H., & Umar, U. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah TK Unggul Inklusi (Studi di TK Pertiwi Kota Metro). Attractive: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1-10.
Andriani, A., & Sari, N. (2021). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1756-1765.
Anwar, R. N., Mulyadi, M., & Soleh, A. K. (2022). Kepemimpinan Transformasional Kepala PAUD untuk Meningkatkan Mutu Pendidik.Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2852–2862.
Faturohman, N. (t.t.). Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Kabupaten Serang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 1(1), 1-10. [Perlu dipastikan tahun publikasi yang tepat, karena dari hasil pencarian tidak ada tahun yang spesifik, namun masuk dalam rentang 5 tahun terakhir].
Purnama, Y., & Kurniady, D. A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2962-2970.
Qurnia, R. R. (2019). Penerapan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Paud Idaman Al Munawarah. (Skripsi). Universitas Wiraraja.
Rahayu, R., & Iskandar, S. (2023). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 278-286.
Rahmawati, Y., & Lestari, S. (2022). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Profesionalisme Guru PAUD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 121-130.
Rokhadi, R. (2020). Peran dan Strategi Kepala PAUD dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid-19. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 7-15.
Sholeh, M. (2021). Hubungan Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dengan Kinerja Guru Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Di Kecamatan Sumberrejo. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 209-216.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















