PENGARUH METODE READ ALOUD BERBANTUAN BUKU RAMAH CERNA TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN KELAS II SDN BAHAGIA 06
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30324Keywords:
Read aloud, User-friendly books, Early reading skills.Abstract
This study aims to determine the effect of the read aloud learning method assisted by user-friendly books on the early reading skills of second-grade students at SDN Bahagia 06. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design using a pretest-posttest group design. The study involved 62 students divided into two groups: the experimental class and the control class. The instrument used was the EGRA test, assessed based on five aspects: letter recognition, syllable reading, reading non-meaningful words, reading meaningful words, and reading comprehension. The data analysis results showed that the average posttest scores of the experimental class were higher than those of the control class. The t- test indicated a significance value of 0.000 (<0.05), meaning that there is a significant effect of the read aloud method assisted by user-friendly books on early reading skills. Thus, the implementation of the read aloud method supported by user-friendly books is effective in improving students' early reading skills in an active and enjoyable manner.Downloads
References
Ahmadi Yanti, Y. (2024). Pengaruh Penggunaan Model Cooperative Learning Terhadap Pemahaman Konsep Dasar Perkalian Pada Kelas II Di Sekolah Dasar. UNIVERSITAS JAMBI.
Amanda, D., Isrok’atun, I., & Julia, J. (2023). Implementasi Perjenjangan Buku dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta Didik di SDN Sanghiang. EDUKASIA Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2199–2208.
Aryanto, S., Agustina, P. A., Erlianda, M., Puspitasari, A. P., & Silaen, A. E. (2023). Buku ramah cerna berbasis human security untuk penguatan profil pelajar pancasila di Sekolah Dasar. Journal of Professional Elementary Education, 2(2), 225–238.
Azizah, R., & Akib, T. (2023). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN READING ALOUD TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS II SDN 44 DAMPANG KABUPATEN BULUKUMBA. AUFKLARUNG: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(1), 1–10.
Gusmiarni, R. (2024). PENGARUH METODE READ ALOUD MENGGUNAKAN MEDIA YOUTUBE TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK RADEN INTAN WAY KANAN. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Humaira, M. A., Balqis, L. F., Rajagukguk, Z. F., & Nurrahmah, S. A. (2021). Strategi guru dalam pembelajaran daring: peningkatan keterampilan membaca siswa sekolah dasar. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(2), 119–128.
Ilmiah, A. B., Tresnawan, H. A., & Putrisolichat, S. N. A. (2024). Implementasi Sistem Klasifikasi Buku Berjenjang: Strategi Peningkatan Literasi Perpustakaan Sekolah Dasar Alfa Centauri Bandung. Majalah Biola Pustaka, 3(1).
Kusumawardhany, I., Raharjo, T. J., Suminar, T., Avrilianda, D., & Subali, B. (2025). Implementasi pojok baca di kelas dalam mendukung budaya literasi: Tinjauan pada program gerakan literasi sekolah. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 11(1).
Nawawulan, D., Istiningsih, S., & Khair, B. N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta didik. Journal of Classroom Action Research, 5(1).
Oktaviani, A. N. (n.d.). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Berbantuan Papan PLSV Terhadap Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Pratiwi, W. M., & Musyarifah, Z. (2021). The Book of Read Aloud. Elex Media Komputindo.
RISET, D. A. N. T. (2022). Kementerian pendidikan, kebudayaan, riset, dan teknologi. Universitas, 1(1), 2.
Sabila, T. (2024). Pengenalan Literasi Pada Anak Usia Dini Menggunakan Metode Membaca Nyaring (Read Aloud). Asghar: Journal of Children Studies, 4(2), 157–167.
SAKINA, S. (2022). PENGARUH PEMODELAN MATEMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN ARGUMENTASI SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 RONGKONG. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palopo.
Seran, S. T. T. (2024). ANALISIS KESULITAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN TES EGRA PADA SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI NOMBE KABUPATEN MALAKA. Inovasi Pendidikan Nusantara, 5(4).
Sintia, I., Pasarella, M. D., & Nohe, D. A. (2022). Perbandingan tingkat konsistensi uji distribusi normalitas pada kasus tingkat pengangguran di Jawa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Statistika, 2.
Suriani, N., & Jailani, M. S. (2023). Konsep populasi dan sampling serta pemilihan partisipan ditinjau dari penelitian ilmiah pendidikan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36.
Yunarti, N. (2021). Pembelajaran Membaca Nyaring Pada Siswa SD Kelas III Melalui Metode Cooperative Script. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(3), 445–451.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.