PENGARUH APLIKASI CANVA TERHADAP MINAT BACA SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III SD NEGERI FONTEIN 2
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30416Keywords:
Canva, reading interest, elementary education, Indonesian languageAbstract
This study investigates the effectiveness of Canva as an instructional medium to enhance reading interest among third-grade students in Indonesian language classes at SD Negeri Fontein 2. Using a quasi-experimental design with a non-equivalent control group, the study compared a group using Canva with a control group employing traditional methods. Data were collected using a reading interest questionnaire and analyzed descriptively and inferentially. Results revealed a significant improvement in the reading interest scores of the experimental group compared to the control group. These findings indicate that Canva is effective in stimulating student engagement and fostering reading enthusiasm through its visual and interactive featuresDownloads
References
Buku :
Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Mulyasa, E. (2017). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Jurnal :
Alim, S., & Rahmawati, L. (2021). Penggunaan media digital untuk meningkatkan keterampilan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 45-53. https://doi.org/10.24815/jpdn.v7i2.21234
Faiqah, N., & Rukmana, I. (2022). Penerapan Canva dalam model pictorial riddle untuk meningkatkan pemahaman membaca. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 55-63. https://doi.org/10.23887/jipd.v8i1.37462
Fitriyani, R., & Rahayu, P. (2021). Integrasi media visual dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Literasi Sekolah Dasar, 6(3), 142-150. https://doi.org/10.21009/jlsp.v6i3.28152
Hajar, S., Rahmawati, N., & Anjani, T. (2023). Integrasi Canva dalam pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45-52. https://doi.org/10.31004/jpd.v10i1.52521
Handayani, D., & Sari, M. (2020). Efektivitas media digital berbasis visual dalam meningkatkan minat baca. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 87-94. https://doi.org/10.23887/jpdi.v5i2.30211
Iskandar, M., & Sunendar, D. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis literasi visual. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dasar, 9(1), 65-73. https://doi.org/10.21831/cp.v9i1.25824
Kurniawati, A., & Yuliana, D. (2021). Pengaruh media grafis terhadap kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Dasar Kreatif, 7(2), 98-105. https://doi.org/10.17977/um031v7i22021p098
Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning in the new millennium: Building on Richard E. Mayer’s contributions. Educational Psychologist, 56(4), 217-228. https://doi.org/10.1080/00461520.2021.1985502
Nurmalasari, F., & Aisyah, S. (2021). Penggunaan media visual interaktif untuk meningkatkan literasi awal. Jurnal Edukasi Dasar, 9(2), 110-118. https://doi.org/10.31004/edukasi.v9i2.43829
Putra, F., & Hidayati, N. (2021). Media inovatif berbasis digital untuk meningkatkan minat baca siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(2), 120-128. https://doi.org/10.23887/jipd.v8i2.38912
Ramadhani, D. (2022). Pengaruh media digital terhadap motivasi membaca siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Inovatif, 10(1), 33-40. https://doi.org/10.21009/jpdi.v10i1.41256
Rosyada, D. (2021). Pemanfaatan teknologi digital dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pembelajaran Dasar, 6(1), 15-23. https://doi.org/10.30998/jpd.v6i1.33123
Sari, D., & Utami, W. (2021). Peran media visual dalam pembelajaran literasi di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(3), 170-177. https://doi.org/10.24815/jpdn.v7i3.32615
Sudjana, N., & Rivai, A. (2019). Pembelajaran inovatif berbasis multimedia. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 22-29. https://doi.org/10.31004/jpd.v5i1.19832
Suharni, S. (2019). Strategi pembelajaran Bahasa Indonesia untuk meningkatkan kemampuan literasi awal. Jurnal Inovasi Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 55-63. https://doi.org/10.21009/jipsd.v4i2.22456
Wahyuni, L. (2019). Minat baca dan implikasinya terhadap prestasi belajar. Jurnal Literasi Pendidikan, 6(2), 99-106. https://doi.org/10.23887/jlp.v6i2.20879
Wulandari, S., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas penggunaan Canva dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(2), 123-131. https://doi.org/10.23887/jip.v14i2.48275
Yuliana, D., & Wahyuni, T. (2022). Implementasi media digital dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edukasi Dasar, 9(3), 140-148. https://doi.org/10.31004/edukasi.v9i3.44441
Zulkarnain, A. (2023). Media digital sebagai sarana meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(1), 67-75. https://doi.org/10.23887/jpdi.v8i1.47962.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.