PENGARUH APLIKASI CANVA TERHADAP MINAT BACA SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III SD NEGERI FONTEIN 2

Authors

  • Heryon Bernard Mbuik, Bervasias Helmina Goma, Kornelia Agata Desa, Rosita Kewa Paji Universitas Citra Bangsa
  • Roswita Goresti Bulu, Ariance Mandala, Yufita Ola, Frit Kors Nale, Septus Ibrahim Taemnanu Universitas Citra Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30416

Keywords:

Canva, reading interest, elementary education, Indonesian language

Abstract

This study investigates the effectiveness of Canva as an instructional medium to enhance reading interest among third-grade students in Indonesian language classes at SD Negeri Fontein 2. Using a quasi-experimental design with a non-equivalent control group, the study compared a group using Canva with a control group employing traditional methods. Data were collected using a reading interest questionnaire and analyzed descriptively and inferentially. Results revealed a significant improvement in the reading interest scores of the experimental group compared to the control group. These findings indicate that Canva is effective in stimulating student engagement and fostering reading enthusiasm through its visual and interactive features

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roswita Goresti Bulu, Ariance Mandala, Yufita Ola, Frit Kors Nale, Septus Ibrahim Taemnanu, Universitas Citra Bangsa

Bervasias Helmina Goma adalah mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD), Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP), Universitas Citra Bangsa. Ia merupakan mahasiswa angkatan tahun 2022 dan saat ini sedang menempuh studi pada semester 6

References

Buku :

Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mulyasa, E. (2017). Menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Jurnal :

Alim, S., & Rahmawati, L. (2021). Penggunaan media digital untuk meningkatkan keterampilan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 45-53. https://doi.org/10.24815/jpdn.v7i2.21234

Faiqah, N., & Rukmana, I. (2022). Penerapan Canva dalam model pictorial riddle untuk meningkatkan pemahaman membaca. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(1), 55-63. https://doi.org/10.23887/jipd.v8i1.37462

Fitriyani, R., & Rahayu, P. (2021). Integrasi media visual dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Literasi Sekolah Dasar, 6(3), 142-150. https://doi.org/10.21009/jlsp.v6i3.28152

Hajar, S., Rahmawati, N., & Anjani, T. (2023). Integrasi Canva dalam pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45-52. https://doi.org/10.31004/jpd.v10i1.52521

Handayani, D., & Sari, M. (2020). Efektivitas media digital berbasis visual dalam meningkatkan minat baca. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(2), 87-94. https://doi.org/10.23887/jpdi.v5i2.30211

Iskandar, M., & Sunendar, D. (2019). Pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis literasi visual. Jurnal Cakrawala Pendidikan Dasar, 9(1), 65-73. https://doi.org/10.21831/cp.v9i1.25824

Kurniawati, A., & Yuliana, D. (2021). Pengaruh media grafis terhadap kemampuan membaca pemahaman. Jurnal Pendidikan Dasar Kreatif, 7(2), 98-105. https://doi.org/10.17977/um031v7i22021p098

Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning in the new millennium: Building on Richard E. Mayer’s contributions. Educational Psychologist, 56(4), 217-228. https://doi.org/10.1080/00461520.2021.1985502

Nurmalasari, F., & Aisyah, S. (2021). Penggunaan media visual interaktif untuk meningkatkan literasi awal. Jurnal Edukasi Dasar, 9(2), 110-118. https://doi.org/10.31004/edukasi.v9i2.43829

Putra, F., & Hidayati, N. (2021). Media inovatif berbasis digital untuk meningkatkan minat baca siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(2), 120-128. https://doi.org/10.23887/jipd.v8i2.38912

Ramadhani, D. (2022). Pengaruh media digital terhadap motivasi membaca siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Inovatif, 10(1), 33-40. https://doi.org/10.21009/jpdi.v10i1.41256

Rosyada, D. (2021). Pemanfaatan teknologi digital dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pembelajaran Dasar, 6(1), 15-23. https://doi.org/10.30998/jpd.v6i1.33123

Sari, D., & Utami, W. (2021). Peran media visual dalam pembelajaran literasi di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(3), 170-177. https://doi.org/10.24815/jpdn.v7i3.32615

Sudjana, N., & Rivai, A. (2019). Pembelajaran inovatif berbasis multimedia. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 22-29. https://doi.org/10.31004/jpd.v5i1.19832

Suharni, S. (2019). Strategi pembelajaran Bahasa Indonesia untuk meningkatkan kemampuan literasi awal. Jurnal Inovasi Pendidikan Sekolah Dasar, 4(2), 55-63. https://doi.org/10.21009/jipsd.v4i2.22456

Wahyuni, L. (2019). Minat baca dan implikasinya terhadap prestasi belajar. Jurnal Literasi Pendidikan, 6(2), 99-106. https://doi.org/10.23887/jlp.v6i2.20879

Wulandari, S., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas penggunaan Canva dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 14(2), 123-131. https://doi.org/10.23887/jip.v14i2.48275

Yuliana, D., & Wahyuni, T. (2022). Implementasi media digital dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edukasi Dasar, 9(3), 140-148. https://doi.org/10.31004/edukasi.v9i3.44441

Zulkarnain, A. (2023). Media digital sebagai sarana meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(1), 67-75. https://doi.org/10.23887/jpdi.v8i1.47962.

Downloads

Published

2025-07-25