PENGEMBANGAN MEDIA MOLETAYA (MOBILE LEARNING TATA SURYA) BERBASIS CONSTRUCT 2 UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30491Keywords:
Media MOLETAYA, Construct 2, Learning Outcomes, IPASAbstract
The era of the industrial revolution 4.0 is a challenge in various fields to adapt to technological developments, including education. However, based on the results of observations and interviews conducted, the teacher has not innovated learning media to support the IPAS learning process, which has an impact on learning outcomes that are not optimal. This study aims to describe the design, test and analyze the feasibility, practicality and effectiveness of MOLETAYA (Mobile Learning Solar System) Learning Media Based on Construct 2. The type of research conducted is R&D using the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Data collection instruments used material and media expert validation, teacher and student response questionnaires, pretests and postests. The data analysis techniques used were feasibility test, practicality test and effectiveness test. The results of media feasibility get a score of 90% from material experts and 85% from media experts with a “very feasible” category. The practicality of the media by teachers was 94% and 84.7% from students with “very practical” and “practical” categories. Based on the t-test, there is a significant difference in student learning outcomes when before and after using the media. The increase in results obtained an N-Gain value of 59% in the small group and 65% in the large group with a “fairly effective” interpretation.Downloads
References
Adam, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Contemporary Issue in Elementary Education, 1(1), 29 37.
Andrasari, A. N., Haryanti, Y. D., & Yanto, A. (2022). MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI BERBASIS KINEMASTER BAGI GURU SD. Seminar Nasional Pendidikan, 4, 76-83.
Aryani, S., Rodiyana, R., & Mahpudin. (2021). MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK KETERAMPILAN MENYIMAK SISWA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3, 266–270.
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68.
Hartika, N. (2021). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN COURSE REVIEW HORAY (CRH) UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN AKUNTANSI DASAR. Progress: Jurnal Pendidikan, Akuntansi Dan Keuangan, 4(1), 38–47.
Hidayat, A. N., & Murni, A. W. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA LITERASI SAINS (MELISA) BERBASIS INTERAKTIF CONSTRUCT 2 PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS V DI SDN SINGOPADU TULANGAN. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 3(2), 46–58.
Laudhana, A. C., & Puspaningrum, A. S. (2020). MEDIA PEMBELAJARAN TENSES UNTUK ANAK SEKOLAH MENENGAH PERTAMA BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN CONSTRUCT 2. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 1(1), 25–35.
Mutmainnah, M., Aunurrahman, A., & Warneri, W. (2021). Efektivitas Penggunaan E-Modul Terhadap Hasil Belajar Kognitif Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Basicedu, 5(3), 1625–1631.
Tsania, A. N., & Kurnianto, B. (2025). Pengembangan Media Monopoli Puisi untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi pada Siswa Kelas IV SD Negeri Karangsuno. Jurnal Simki Pedagogia, 8(2), 344–355.
Pradana, R. R., & Surahman, A. (2021). PERANCANGAN APLIKASI GAME FIGHTING 2 DIMENSI DENGAN TEMA KARAKTER NUSANTARA BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN CONSTRUCT 2. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 1(2), 234–244.
Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahman, S. (2022). PASCASARJANA UNIVERSITAS NEGERI GORONTALO PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289 302.
Ramadhani, H. A., & Kurnianto, B. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA PETA INTERAKTIF BERBASIS PLATFORM DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS KELAS V SD NEGERI NGROTO. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 12(2), 752–764. Riduwan. (2018). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta. Sujarwo, F.R, & Andaryani, E. T. (2024). “Enjoylish Adventure” Learning Media Based on Construct 2 Improves English Learning Outcomes of Fourth Grade Elementary School. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 57(3), 676–687. Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking. Yogyakarta: Suryacahya. Utomo, F. T. S. (2023). INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN ERA DIGITAL DI SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645. Zumrotun, E., Muzakki, M. A., Attalina, S. N. C., Widiyono, A., Hamidaturrohmah, H., & Efendi, A. (2023). Pemberdayaan Guru Dalam Peningkatan Pembelajaran Mutu Kurikulum Merdeka Di Sd Miftahussa’adah. Journal of Human And Education, 3(4), 373–379.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.