EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERBASIS KEARIFAN LOKAL TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN PESERTA DIDIK KELAS II SDN MLALE 1 SRAGEN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.30808Keywords:
word card media, local wisdom, beginning readingAbstract
This study aims to examine the effectiveness of word card media integrating local wisdom elements in improving the beginning reading skills of second-grade students at SDN Mlale 1 Sragen. A quantitative approach with a quasi-experimental design, specifically the One Group Pretest–Posttest Design, was used. A total of 28 second-grade students participated as research subjects. Data were collected through oral reading tests, classroom observations, and documentation. The test instruments were validated and tested for reliability using Cronbach’s Alpha. The findings revealed an increase in the average score from 54.99 (pretest) to 71.22 (posttest). The results of the paired sample t-test indicated a statistically significant difference (Sig. < 0.001), while the N-Gain score of 0.42 was categorized as moderate. These results confirm that word card media based on local cultural elements is effective in enhancing students' beginning reading skills while also creating a more meaningful and engaging learning environment.
Downloads
References
Allobua, E. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kata dalam Peningkatan Keterampilan Membaca Pemula Peserta didik Kelas I SD Negeri 1 Tondon Kecamatan Tondon Kabupaten Toraja Utara. Skripsi, Universitas Bosowa.
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.
Auliah, M., Halimah, A., Sulaiman, U., & Fatahullah, M. M. (2021). Pengaruh penggunaan media kartu kata bergambar terhadap Keterampilan membaca permulaan peserta didik kelas II SDN Bontoramba Gowa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(2).
Auliana, A., Hastuti, I. D., Milandari, B. D., Rahman, N., & Haifaturrahmah. (2023). Pengembangan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Menyusun Kalimat pada Peserta didik. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 408–417.
Creswell, J. W. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: SAGE Publications.
Dalman. 2017. Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Raagrafindo Persada.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2020). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
ESudjana, D. (2020). Pengembangan Keterampilan Membaca Permulaan pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 135-144.
Faujiah, S., Mayasari, L. I., & Ulfa, M. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Kartu Kata pada Pelajaran Bahasa Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 165-169).
Firawati, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta didik Kelas I Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Frestiyana, I. (2023). Pengembangan Media Kartu Kata Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Peningkatan Keterampilan Literasi Membaca Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5724-5734.
Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. Indiana: Indiana University
Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
HULFA, B. S., & HULFA, B. S. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Flash Card Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Membaca Peserta didik Dengan Hambatan Fungsional Belajar Kelas III Sdn 2 Kesik (Doctoral dissertation, Universitas Hamzanwadi).
Innanurriyah, Y. A., & Prastyo, D. (2025). Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta didik Kelas II SDN Banuyu Urip VI/367 Surabaya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(2), 588-595.
Isnaeni, W., & Hidayah, N. (2023). Inovasi Media Pembelajaran di Era Digital. Malang: UMM Press.
Kasiahe, E. M. D. (2025). Penggunaan media kartu kata untuk meningkatkan Keterampilan membaca permulaan dan hasil belajar Bahasa indonesia peserta didik kelas I SD Katolik ST Fransiskus Xaverius Maumbi. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 253-262.
Kinasih, D. S., Intihana, S. R. H., & Indraswati, D. (2023). Efektivitas Media Kartu Bergambar Dengan Teknik Scramble Pada Keterampilan Membaca Permulaan Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1394-1400.
Maulida, S. R., & Wiranti, D. A. (2024). Efektivitas Media Kartu Huruf terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas 1 di SD N 2 Mantingan. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(3), 454-464.
Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.
Nasution, S. (2018). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Nursanti, A. A. (2020). Penggunaan Media Kartu Kata dalam Keterampilan Membaca Permulaan pada Peserta didik Lamban Belajar Kelas III SD Negeri 1 Pringkuku. STKIP PGRI Pacitan.
Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Prof. DR. Henry Guntur Tarigan, Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa (Penerbit: Angkasa Bandung, 2008), Hal 9
Purwanto. (2022). Penguatan Budaya Digital dan Pendidikan Unggul Berbasis Kearifan Lokal di Masa Depan. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 437-446.
Rahma, M. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Peserta didik Kelas 1 Sekolah Dasar. Qalamuna-Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 397-410.
Ritonga, F. H., & Aufa, A. (2023). Pengaruh media kartu kata bergambar dalam meningkatkan Keterampilan membaca permulaan di sekolah dasar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 382-387.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2011). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sadiman, A., Rahardjo, S., & Haryono, A. (2011). Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.
Soro, V. M., & Awe, E. Y. (2025). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Peserta didik Kelas I Melalui Media Kartu Kata Bergambar Di SDK Wolowio. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).
Subhan, M., & Saputra, A. (2024). Pengaruh Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan pada Peserta didik Kelas II SDN 09 Koto Baru. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 379-385.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukirno. (2009). Sistem Membaca Pemahaman yang Efektif. Purworejo: UMP Press.
Suyanto, S. (2013). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.
Suyanto, S. (2015). Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Syarif, A. F., & Halimah, A. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Huruf Dan Kartu Kata Bergambar Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Pada Peserta didik Kelas I Sd Negeri 228 Lagaroang Kec. Malili Kab. Luwu Timur. Primer Edukasi Journal, 3(01), 54-62.
Thorndike, R. L. (1973). Reading Readiness and Achievement. New York: Wiley.
Tjoe, J. L. (2013). Peningkatan Keterampilan membaca permulaan melalui pemanfaatan multimedia. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(1), 17-48.
Wahyuni, S. (2010). Cepat bisa baca.Jakarta: PT Gramedia.
Wahyuni, S. (2020). Pengembangan Media Kartu Kata Bergambar Berbasis Kearifan Lokal dalam Membaca Permulaan bagi Peserta didik Lamban Belajar. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 10(1), 209-221
Widiana, I. N., & Putra, I. K. D. A. S. (2025). Peningkatan Keterampilan Membaca Peserta didik Kelas II SD Negeri Banua dengan Berbantuan Kartu Kata Bergambar. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 7(2), 52-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















