PENGGUNAAN MEDIA ULAR TANGGA KEBERAGAMAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR

Authors

  • Dika Nurunnaja Universitas Muria Kudus
  • Ika Ari Pratiwi Universitas Muria Kudus
  • Much Arsyad Fardani Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.30824

Keywords:

learning outcomes, Pancasila education, snakes and ladders of diversity

Abstract

The study was conducted to measure the effectiveness of the Snakes and Ladders of Diversity media on the learning outcomes of Pancasila Education of class III of SD 3 Menawan. The study used a quantitative method of the Pre-Experimental model with a One-Group Pretest-Posttest design. Determination of the sample using the saturated sample technique. The sample used all students of class III of SD 3 Menawan with a total of 28 students. Data were obtained through multiple choice written tests and essays on the pretest and posttest. Data analysis used SPSS 26 with the Shapiro-Wilk Technique normality test as a prerequisite test and hypothesis testing with the Paired Sample T-test and N-Gain tests. The normality test showed that the pretest and posttest values ​​were normally distributed. The results of the Paired Sample T-test showed a significant value of 0.00 <0.05, meaning that there was a difference in the pretest and posttest values ​​of the Pancasila Education learning outcomes. The results of the N-Gain test showed that the Pancasila Education learning outcomes increased by 0.6259 with moderate criteria. The results of this study imply that the learning process using game-based learning media such as Snakes and Ladders of Diversity can be a fun and effective learning strategy in improving learning outcomes in Pancasila Education. Teachers are encouraged to utilize similar media to increase active student engagement in learning. Furthermore, schools can further develop other innovative learning media to support more optimal learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, H., Nugraha, R. G., & Hanifah, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Padlet ULIK (Ular Tangga Interaktif Kreatif) terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV. Journal of Education Research, 5(1), 807–814.

Alvina Noor Aini et all. (2020). Jurnal Riset Pendidikan Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 162–169. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd%0APENGEMBANGAN

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Populasi dalam penelitian merupakan suatu hal yang sangt penting, karena ia merupakan sumber informasi. Jurnal Pilar, 14(1), 15–31.

Auzi, C., Saragi, D., Ndona, Y., & Negeri, U. (2024). Peran Pendidikan Pancasila dalam Mencegah Radikalisme pada Kalangan Siswa Sekolah Dasar. 721–729. https://doi.org/10.47709/educendikia.v4i02.

Aqna, Z. K., Pratiwi, I. A., & Rondli, W. S. (2024). Hubungan Minat Belajar Menggunakan Media Powerpoint Interaktif Dengan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Kelas Iv Sdn Gugus Ra Kartini Kabupaten Pati. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(04), 323-338.

Fardani, M. A. (2023). Model Teams Game Tournament Bermediakan Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Aksara Jawa Siswa Sekolah Dasar. 4, 1081–1088.

Hana, S., Nissa, F., Rahmah, M., Aini, A. Q., & Febriyani, N. (2024). Pengaruh Permainan Ular Tangga terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas III SDN 1 Pamalayan- Ciamis. 2(2), 191–209.

Haryadi, R., & Guntara, Y. (2025). Implementasi model Teams Games Tournament ( TGT ) pada materi relativitas untuk meningkatkan kemampuan literasi sains siswa SMA. 6(1), 1–9.

Hermayanti, M., Rondli, W. S., & Riswari, L. A. (2023). Hasil Belaja Pendidikan Pancasila Menggunakan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Media Roda Putar Pada Siswa Kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 2453-2461.

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Fadillah, A. R., Ayuni, F., Nur'Ani, F. D., Apriliya, M., & Realistiya, R. (2023). Efektivitas media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar. JGK (Jurnal Guru Kita), 7(3), 557-566.

Khadijah, K., Sani, F., Sari, N., Rohali, A., & Harahap, S. A. (2022). Permainan Ular Tangga Dalam Meningkatkan Kemampuan Perilaku Hormat Bagi Anak. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1340. https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1266

Marcela, R., Idris, M., & Aryaningrum, K. (2022). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga dalam Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 138 Palembang. Jote: Journal On Teacher Education, 4(1), 54–61.

Natanti, S. E., Pratiwi, I. A., & Fardani, M. A. (2023). Nilai Karakter Sopan Santun Dalam Pembiasaan Berbahasa Jawa Anak Usia Sekolah Dasar di Lingkungan Keluarga. 9(2), 554–559. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4712

Ningrum, D. P., Nuvitalia, D., Guru, P., & Semarang, U. P. (2024). Penerapan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas II SDN Gayamsari 02. 8, 19225–19233.

Nofriyadi, R., Pratiwi, I. A., & Setiawan, D. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual. P2M STKIP Siliwangi, 9(2), 161-167.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., Maharani, S. C., & Tangerang Ubiversitas Muhammadiyah. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matmatika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298.https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Pipit Muliyah, Dyah Aminatun, Sukma Septian Nasution, Tommy Hastomo, Setiana Sri Wahyuni Sitepu, T. (2020).

Puspitasari, N., Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2022). Jurnal basicedu. 6(2), 2540–2546.

Ratna, Y. M., Fardani, M. A., Hamim, N., & Kudus, U. M. (2025). CIVIC EDUCATION AND SOCIAL SCIENCE JOURNAL (CESSJ) Volume 7 Nomor 1 Edisi Bulan Juni 2025. 7, 85–96.

Rosanti, S., Pratiwi, I. A., Rustanto, M., & Budiono, A. E. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Model TGT Berbantuan Media Ular Tangga Tangga di Sekolah Dasar. Satya Widya, 41(1), 104-119.

Sulaimah, E., & Wibawa, S. (2024). Analisis penerapan model pembelajaran project based learning dalam pembelajaran PKn di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2012-2021.

Susilowati, D. (2023). Analisis Kualitas Instrumen Tes Hasil Belajar Pembelajaran IPAS pada Kemampuan Literasi Sains dan Berpikir Kritis Siswa. 4(2), 111–117.

Tyas, Y. C., Fardani, M. A., & Kironoratri, L. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Model Make A Match Berbantuan Media Kartu Kata. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(1), 78–88.

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Ulfa, N. A., Fakhriyah, F., & Fardhani, M. A. (2020). Model Mind Mapping Berbantuan Media Roda Putar Untuk. 2(1), 1–10.

Wardana, R. W., Riswari, L. A., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Think Pair Share (TPS) Berbantuan Mystery Pics. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 20–24. https://doi.org/10.24176/wasis.v4i1.9660

Yudho, L., & Sianturi, D. (2020). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Kebangsaan Bagi Masyarakat Pesisir Pulau Terdepan Sebagai Upaya Keikutsertaan Warga Negara Dalam Bela Negara the Importance of Investment of National Values for Foreign Coastal Communities As an Effort for the Participatio. Jurnal Prodi Strategi Pertahanan Laut | Volume 6Nomor 3Tahun 2020, 6 No 3(February), 257–272.

Downloads

Published

2025-12-01

Most read articles by the same author(s)