PENANAMAN NILAI NASIONALISME MELALUI PARAFRASE BIOGRAFI LETNAN JENDERAL JAMIN GINTING PADA SISWA SMP NEGERI 3 KABANJAHE KABUPATEN KARO

Authors

  • Pivi Turbana Br Ginting Universitas Prima Indonesia
  • Teguh Trianton Universitas Prima Indonesia
  • Wahyu Ningsih Universitas Prima Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30944

Keywords:

biography, paraphrase, nationalism

Abstract

This study aims to Cultivate the Value of Nationalism Through Paraphrasing the Biography of General Lieutenant Jamin Ginting in class IX students of SMP Negeri 3 Kabanjahe. The method of paraphrasing the biography of Lieutenant General Jamin Ginting to improve students' writing skills can increase students' insight into the biography of national heroes applied in Indonesian language learning. The population in this study were Indonesian language teachers and ninth grade students of SMP Negeri 3 Kabanjahe from class IX-1. The total population was 30 students. This qualitative data is obtained from observation, interview and documentation data. The results of the study found that efforts to increase insight into the biography of Lieutenant General Jamin Ginting in students and improve writing skills by paraphrasing the biography of Lieutenant General Jamin Ginting. Suggestions to foster a strong sense of nationalism among the younger generation. Paraphrasing biographies of struggle figures can be an effective means of strengthening love for the country and introducing national values to students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Handayani, H., Ayulya, A. M., Faizah, K. U., Wulan, D., & Rozan, M. F. (2023). Perancangan Sistem Informasi Inventory Barang Berbasis Web Menggunakan Metode Agile Software Development. Jurnal Testing Dan Implementasi Sistem Informasi, 1(1), 29-40.

Hingan, A. O. W., Wingkolatin, W., & Majid, N. (2024). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Menanamkan Nilai Nasionalisme Pada Siswa Melalui Pembelajaran PKn Di SMP Negeri 40 Samarinda. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 149-163.

Novrizal, A., Wibawanto, W., & Nugrahani, R. (2022). Multimedia interaktif mengenal pahlawan Nasional Indonesia. Journal of Animation and Games Studies, 8(1), 83-98.

Nurhadi, N. (2020). Teori kognitivisme serta aplikasinya dalam pembelajaran. Edisi, 2(1), 77-95.

Ramadani, C. K., Sakina, D., Zendrato, R. J., Putri, U. N. A., & Sitepu, M. S. (2025). ANALISIS PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA TERHADAP KURIKULUM MERDEKA MELALUI (P5) DI SD 105661 DESA KLUMPANG. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 132-143.

Salbiana, S. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Fantasi dengan Metode Parafrase Syair Lagu pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 93-101.

Sitorus, K. (2018). Penerapan Strategi Parafrase Terarah Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Singkat Siswa Kelas IV SD Negeri 014 Silikuan Hulu Kecamatan Ukui. Primary, 5(2), 294-303.

Songan, L. M. (2021). Pemanfaatan Museum Wasaka Sebagai Sumber Sejarah Perjuangan Kalsel Dalam Meningkatkan Minat Belajar Sejarah. Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin, 10.

Tamimi, K. (2024). Inventarisasi Koin Keuh Bandar Aceh Darussalam Koleksi Museum Sejarah al-Qur’an Sumatera Utara (Doctoral dissertation, UIN Sumatera utara).

Downloads

Published

2025-07-24