MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENYIMAK PERCAKAPAN MENGGUNAKAN MEDIA WAYANG PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS III SD AL-RUZHAN

Authors

  • Dede Gina Samrotul Universitas Perjuangan
  • Deni Chandra Universitas Perjuangan
  • Febri Fajar Pratama Universitas Perjuangan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31051

Keywords:

Conversational Listening Skills, Wayang Media, Elementary School Students

Abstract

Listening skills are an important part of learning Indonesian. However, third-grade students at Al-Ruzhan Elementary School still experience difficulties in listening to conversations, such as lack of focus, difficulty capturing important information, and not understanding implied meanings. One of the causes is the learning media that is less interesting. This study aims to improve the conversational listening skills of third-grade students at Al-Ruzhan Elementary School through the use of wayang media. This Classroom Action Research (CAR) was carried out in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed a significant increase in students' listening skills. In the first cycle, 12 out of 30 students (40%) achieved scores above the Minimum Completion Criteria (KKM), which is 70. In the second cycle, the number of students who achieved completion increased to 25 students (83.33%). Thus, the use of wayang media has been proven to improve students' listening skills. This media is able to attract attention, increase motivation, and help students focus more in understanding the content of spoken conversations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambiyara, N. J. (2016). Media Dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Andriani, R. (2017). Pengaruh Media Boneka Tangan Terhadap Kemampuan

Ali, M. (2020). PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DAN SASTRA (BASASTRA) DI SEKOLAH DASAR (Vol. 3, Issue 1).

Astuti, W. R. (2020). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK KONSENTRATIF MELALUI METODE LISTENING TEAM PADA SISWA KELAS VI. In Jurnal Al-Hikmah (Vol. 8).

Chandra, D. (2023). Peningkatan partisipasi siswa melalui pendekatan pembelajaran reflektif. Jakarta: Penerbit Edukasi Mandiri.

Chandra, D., & Pratama, F. F. (2022). Analisis keterampilan menyimak percakapan dalam konteks pembelajaran bahasa Indonesia. [Manuskrip tidak diterbitkan]. Jakarta: Universitas Negeri Indonesia.

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633

Hafifah, S., Studi, P., Bahasa, P., Indonesia, S., Tarbiyah, I., Keguruan, D., Syarif, U., & Jakarta, H. (n.d.). PENERAPAN PRINSIP KERJA SAMA DI DALAM PERCAKAPAN ANTARA IQBAAL D RAMADHAN DAN NAJWA SHIHAB: KAJIAN PRAGMATIK.

Hidayah, N., & Mannahali, M. (n.d.). Implikatur Percakapan dalam Drama Serial Extra Deutsch. In INSIGHT : Indonesian Journal of Social Studies and Humanities (Vol. 1, Issue 2). https://ojs.unm.ac.id/insight/index

Hidayat, T. W. (2021). Analisis Percakapan Komunikasi dalam Menentukan Keberhasilan Pesan. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 7(2), 166–176. https://doi.org/10.31289/simbollika.v7i2.5632

Hikmah, N. (2016). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA TENTANG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN BULAT MELALUI ALAT PERAGA MISTAR BILANGAN PADA SISWA KELAS IV SDN 005 SAMARINDA ULU. In Nurul Hikmah. Jurnal Pendas Mahakam (Vol. 1, Issue 1). Juni.

Hijriyah, Umi. (2016). Menyimak Strategi dan Implikasinya Dalam Kemahiran Berbahasa. Lampung : IAIN Raden Intan Lampung.

Muthohharoh, I., Ghufron, S., Nafiah, N., & Hartatik, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Wayang Kardus terhadap Kemampuan Bercerita Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3196–3202. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1267

Mulyadi, Y., & Wikanengsih, W. (2022). IMPLEMENTASI KETERAMPILAN BERBAHASA MEMIRSA DALAM CAPAIAN PEMBELAJARAN KURIKULUM PROTOTIPE MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS X PADA PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK. Semantik, 11(1), 47–60. https://doi.org/10.22460/semantik.v11i1.p47-60

Putri, D. M. (2022). MODUL KOMUNIKASI ANTAR PRIBADI NAMA DOSEN.

Pratama, F. F., Wibowo, A., & Lestari, N. (2022). Motivasi belajar siswa melalui pendekatan tindakan kelas. Bandung: Pustaka Pelajar.

Praktis, S., Pemula, B. P., Pendamping, B., & Skripsi, B. (n.d.). RISET KOMUNIKASI: Surokim Diterbitkan oleh: Pusat Kajian Komunikasi Publik Prodi Ilmu Komunikasi, FISIB-UTM & Aspikom Jawa Timur.

Pratycia, A., Dharma Putra, A., Salsabila, A. G. M., Adha, F. I., & Fuadin, A. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 58–64. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1974

Rachmi, T., Fitria, N., Dewi, K., & Astuti, C. F. (n.d.). Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini OPTIMALISASI KEMAMPUAN MENYIMAK MELALUI METODE BERMAIN PERAN PADA ANAK USIA DINI. 12(1). STATISTIKA PENELITIAN. (n.d.).

Yulinda Krisanti, R., Yovita Suryarini, D., Guru Sekolah Dasar, P., & Bahasa dan Sains Universitas Wijaya Kusuma Surabaya, F. (2020). Jurnal Pendidikan Dasar | p-ISSN. In Desember (Vol. 2, Issue 2).

Downloads

Published

2025-08-03