PENGARUH MEDIA WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31063Keywords:
wordwall, cognitive learning outcomes, Elementary schoolAbstract
This study aims to analyze the effect of using Wordwall media on cognitive learning outcomes in elementary school mathematics instruction. The research employed a quantitative approach using a true experimental design with a posttest-only control group design. The study involved all fourth-grade students at SD Negeri Kalinyamat Kulon 01 and SD Negeri Margadana 04. A saturated sampling technique was applied, resulting in a total of 56 students participating in the study—28 students from SD Negeri Kalinyamat Kulon 01 as the experimental group and 28 students from SD Negeri Margadana 04 as the control group. Data collection instruments included multiple-choice questions to assess cognitive learning outcomes, and a self-assessment questionnaire was used to evaluate student engagement. The results showed that the t-test yielded a significance value of 0.012 (p < 0.05), indicating that the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. This means that the use of Wordwall as a learning medium has a significant effect on students' cognitive learning outcomes in mathematics.Downloads
References
Amina, S., & Pratiwi, S. (2024). Pengaruh Media Mesin Hitung Pembagian terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran Matematika UPTD SDN Alaskokon 1. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 188-194.
Ana, M. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV di SD Negeri 1 Merbau Mataram (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Awalyah, N., Quraisy, H., & Suardi, S. (2024). Pengaruh Game Interaktif Wordwall Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN No. 138 Inpres Mangulabbe. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 44-55.
Elysia, V. (2024). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Berbantuan Media Papan Perkalian Pintar terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III SD Negeri 1 Metro Pusat
Idah, N. A., & Pratiwi, S. (2024). Pengaruh Media Mesin Hitung Pembagian (MHP) terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pembagian Kelas III di SDN Burneh 1 Bangkalan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 6961-6974.
Lestari, K., Disurya, R., & Imansyah, F. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Web Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Luas Kelas IV SD Negeri 01 Jejawi. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 8(1), 46-54.
Mulyani, A. H., Suryaningrat, E. F., Pujiasti, D. A., & Mutaqin, E. J. (2022). Pengaruh Media Smart Book Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 106-115.
Oktaviasari, H., Pratiwi, D. E., & Hastungkoro, H. N. A. (2024). Penerapan Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Konsep Penjumlahan Matematika Pada Kelas 1 SDN Putat Jaya IV-380 Surabaya. Journal of Science and Education Research, 3(2), 30-36.-714.
Rahmadanti, A., & Efendi, I. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(1), 117-125.
Rohmah, N. (2021). Media Pembelajaran Masa Kini: Aplikasi Pembuatan dan Kegunaannya. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4 (2), 176–181.
Rohmad. (2017). Pengembangan Instrumen Evaluasi dan Penelitian.Yogyakarta: Kalimedia.
Wafiqni, N., & Putri, F. M. (2021). Efektivitas penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika Pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 68-83.
Sunarsih, D., & Yulianti, N. (2021). Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Active Learning. Klaten: Lakeisha.
Yuniasih, S., Triputra, D. R., & Toharudin, M. (2022). Pengaruh Media Block Dienes terhadap Hasil dan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(16), 635-643.
Nurpratiwiningsih, L., Kurniawan, P. Y., Indriyani, N., & Purwanti, Y. (2021). Pemanfaatan Media Jam Sudut dalam Pembelajaran SD. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(01), 72-77.
Zulfa, E., Roshayanti, F., & Purnamasari, I. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Wordwall Pada Pembelajaran PPKN Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4684-4692.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.