PROGRAM PEMBIASAAN RELIGIUS DALAM MENUMBUHKAN KARAKTER RELIGI SISWA SD MUHAMMADIYAH KETANGGUNGAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31091Keywords:
Religious Habituation, Teacher`s Role, StudentsAbstract
This study aims to analyze the implementation of a religious habituation programs in fostering students’ religious character at SD Muhammadiyah Ketanggungan. The approach used is qualitative with a case study method, involving grade II students as the main subjects. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The results show that habituation programs such as duha prayer, congregational Dhuhr prayer, and memorization of Quranic surahs are effective in forming students` religious habits and increasing their discipline and sense of respondsibility. The role of teachers is crucial in guiding, directing, and nurturing students. However, several obstacles were found, such as lack of enthusiasm, poor discipline, and limited understanding of the meaning of religious activities. To overcome these, teachers applied a personal approach and conducted evaluation. These evaluation served as a basis for designing appropriate teaching strategies and further actions to improve the program`s effectiveness. This study concludes that the success of religious habituation programs is highly dependent on the synergy between teacher, students, and parents.Downloads
References
Aufa, M. R., Kironoratri, L., & Fardani, M. A. (2023). Peranan Pembiasaan Ibadah Dalam Pengembangan Karakter Religius Siswa Di SD Muhammadiyah 1 Kudus. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 1339-1348.
Diana, R., & Sugiharto, S. (2024). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam Membangun karakter religius peserta didik di era globalisasi. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 525-541.
Faizah, S. N. (2025). Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Nilai Religius. Journal of Education and Contemporary Linguistics, 2(02), 132-138.
Faiz, A. (2022). Peran guru dalam pendidikan moral dan karakter. Jurnal Education and development, 10(2), 315-318.
Fahreza, R. W., & Firdaus, S. (2025). Program Five Day’s In Ma’had Sebagai Upaya Pembiasaan Karakter Religius. JIIP-Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(6), 6335-6343.
Fitri, L. L. C., & Muslih, I. (2024). PEMBIASAAN KEDISIPLINAN SISWA DI MI AL-ADNANI KAYANGAN JOMBANG. Al-Adawat: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(02), 155-163.
Heriyanto, Y., (2012). Panduan Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Aktif, Kreatif Efektif Dan Menyenangkan (Pakem) Di Sekolah Dasar. Jakarta: Kemendikbud
Jasmana, J. (2021). Menanamkan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Pembiasaan Di Sd Negeri 2 Tambakan Kecamatan Gubug Kabupaten Grobogan. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(4), 164-172.
Karenina, D., & Hidayat, S. (2022). Model Penumbuhan Sikap Religiusitas Anak melalui Program Pembiasaan di Sekolah Dasar pada Masa Pandemic Covid-19. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 1-10.
Khairani, A. N., & Rosyidi, M. (2022). Penerapan Strategi Karakter Religius Peserta Didik untuk Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(2), 199-210.
Kurniadi, E., Toharudin, M., Triputra, D. R., (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Pada Peserta Didik SD Negeri Siasem 04. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan (Vol.2, No.3,. 2962- 3561, Hal 01-16.)
Mubin, M., & Furqon, M. A. (2023). Pelaksanaan Program Pembiasaan Keagamaan Dalam Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 78-88.
Mulyawati, F., Ngulwiyah, I., Taufik, M., & Pribadi, R. A. (2025). Peran Guru Dalam Penguatan Karakter Religius Melalui Kegiatan Pembiasaan Keagamaan Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 12(1), 107-117.
Mujamil, N. M. S., & Suryadi, R. A. (2023). Upaya Guru Kelas Dalam Membentuk Karakter Religius dan Disiplin Pada Siswa Kelas VI B SDS Karakter Al-Adzkiya Cianjur. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(001).
Nurbaiti, R., Alwy, S., & Taulabi, I. (2020). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Pembiasaan Aktivitas Keagamaan. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 55-66.
Ramawati, R., & Supriyadi, S. (2024). Peran Guru Kelas Dalam Menumbuhkan Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar Melalui Program Keagamaan. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 4(1), 185-198.
Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158- 7163.
Sholihah, E., & Robiyansyah, F. (2022, November). Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Membaca Asmaul Husna di Sekolah Dasar. In Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 7, No. 1, pp. 439-453).
Sofannah, I. A., Amrullah, M., & Wardana, M. D. K. (2023). Penguatan Pendidikan karakter religius melalui pembiasaan budaya sekolah. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 8(2), 115-125.
Toharudin, M., Nurpratiwiningsih, L., & Fitralisma, G. (2020). Pemberdayaan Anak Usia Sekolah Dalam Menumbuhkan Nilai Karakter Melalui Strategi Pembiasaan Di PPSA Tegal. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 1(01).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.