ANALISIS KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SDN 3 NGERANGAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • mei Ambarsari Universitas Slamet Riyadi
  • Anggit Grahito Wicaksono Universitas Slamat Riyadi
  • Sarafuddin Universitas Slamet Riyadi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31106

Keywords:

Reading Ability, Early Literacy, Student, Psychology, Family

Abstract

Early reading skills are an important foundation in the literacy process that must be mastered by elementary school students, especially in lower grades. However, the reality in the field shows that many second-grade students still experience reading difficulties, such as mispronunciation, inappropriate intonation, and low reading comprehension. This study aims to describe the early reading skills of second-grade students at SDN 3 Ngerangan and identify the factors influencing them. The study employs a descriptive qualitative approach using a case study method. Data were collected through observation, interviews, documentation, and oral tests administered to 20 students, as well as teachers and parents. The results of the study indicate that some students are in the low reading ability category, characterized by difficulties in voice clarity, pronunciation of combined letters, use of intonation, and application of punctuation marks. The identified inhibiting factors include low reading interest, lack of self-confidence, minimal parental involvement, and limited reading materials at home. It is recommended that teachers develop enjoyable and varied reading instruction methods, while parents are encouraged to increase their involvement in children’s reading activities to support early literacy development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sadiyah, N. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks. Pustaka Edukatif.

Muammar, M. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Sanabil.

Sadiyah, N. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks. Pustaka Edukatif.

Subini, N. (2015). Psikologi Anak Usia Sekolah. Pustaka Pelajar.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabet.

Sulistyo, G. H. (2019). Pengajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Malang Press.

Sukamto, M. W. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Pada kompetensi Kemampuan Membaca Permulaan siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2466.

Suleman, Y. R. D. (2021). Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 715.

Supriadi, D. (2018). Masalah Pendidikan di Indonesia: Perspektif, Kebijakan, dan Solusi. PT Remaja Rosdakarya.

Tarigan, H. G. (2015). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.

Yusuf, S., Nurihsan, J., & Rahmat, A. (2014). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya.

Apriliani, R., Dewi, N. P., & Lestari, M. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap kemampuan literasi awal anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 33–41.

Astuti, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 23–31.

Damayanti, I. L. (2024). Literasi dasar di era Kurikulum Merdeka: Tantangan dan peluang pembelajaran di kelas awal. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 18(1), 1–10.

Dari, N., & Nugroho, A. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 22–30.

Erik, A. (2020). Faktor-faktor yang memengaruhi kemampuan membaca permulaan siswa SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(1), 90–97.

Fahrurrozi. (2016). Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD, 114.

Fatah, M. G., & Utami, R. D. (2024). Peningkatan Kerjasama dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Strategi Team Games Tournament (TGT) Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa, 3(2).

Fauziah, R. (2021). Strategi guru dalam mengembangkan kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Literasi Dan Inovasi Pendidikan, 5(2), 85–92.

Fikriyyah, H. F. (2022). Dampak Pola asuh Otoriter Terhadap Perkembangan Psikososial anak Usia Prasekolah. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 3(1), 11.

Firtriani, A., & Sumarti, T. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri 03 Bangunharjo. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 45–52.

Hairiah, S. H., Yantoro, & Destrinelli. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tematik Diknas, 8(2).

Handayani, M. (2020). Penggunaan Metode Fonik dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(2), 78–87.

Kamalasari, R. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Literasi di Kelas Rendah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 16(1), 55–65.

Lestari, S., & Widodo, H. (2019). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 14–22.

Mayasari, E. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Gambar Berseri di Kelas I SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 35–45.

Mutia, F. (2022). Strategi Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 12(2), 101–110.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai Fasilitator dan Efektivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1).

Ule, M. Y., Kusumaningtyas, L. E., & Widyaningrum, R. (2023). Studi Kemampuan Membaca dan Menulis Peserta Didik Kelas II. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 1–7.

Wulandari, D. (2021). Media audiovisual dalam pembelajaran membaca permulaan: Studi di SD Negeri Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 55–62.

Yuliana, S. (2018). Strategi Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 121–130.

Yuliana, S., & Sari, N. (2019). Penerapan metode multisensori dalam pembelajaran membaca di kelas rendah SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2), 75–83.

Yusuf, S., Nurihsan, J., & Rahmat, A. (2014). Psikologi Perkembangan

Downloads

Published

2025-08-02