PENERAPAN MODEL PATUH UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA
Penelitian Tindakan Kelas
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31289Keywords:
PATUH Model, Learning Activities, Learning OutcomesAbstract
This research is motivated by the low learning outcomes and minimal student involvement in mathematics learning, especially on the topic of area and perimeter of flat shapes. This research uses a Classroom Action Research (CAR) approach which is implemented in four cycles of meetings, through the stages of planning, implementation, observation, and reflection in each cycle. The subjects of the research were 24 fourth-grade students of SDN Pemurus Dalam 2 Banjarmasin, consisting of 14 male students and 10 female students. Data collection techniques include observation, interviews, documentation, and learning outcome tests. The findings show that student learning completeness in the initial stage (pretest) was only 17%, then increased to 29% in the first meeting, 50% in the second meeting, 83% in the third meeting, and reached 92% in the fourth meeting. Student learning activities also increased, starting from 42% in the first meeting, rising to 63%, 83%, and reaching 96% in the final meeting. Based on these results, it can be concluded that the application of the PATUH learning model which is an integration of Problem Based Learning, Student Teams Achievement Division, and Course Review Horay has proven effective in improving the activities and mathematics learning outcomes of fourth grade students at SDN Pemurus Dalam 2 BanjarmasinDownloads
References
Adawiyah, R., & Agusta, A. R. (2024). Meningkatkan Aktivitas dan Keterampilan Berpikir Kritis IPA Menggunakan Model Himung Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(3), 58–69. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol3.iss3.1121
Agustina, D. T. (2024). Pendekatan CPA (Concret Pictorial Abstrak) Dan Matematika Realistik Bagi Siswa SD. Maghza Pustaka. https://shorturl.asia/Nguxq
Amalia, R., & Prastitasari, H. (2024). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik Muatan Matematika Mengunakan Model PJP Pada Peserta Didik Kelas IV SDN Teluk Tiram 2. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(3), 42–54.
Anggraini, Y. (2021). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran media manipulatif matematika di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2415–2422. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1241
Apriyani, S., & Agusta, A. R. (2025). Meningkatkan motivasi , berpikir kritis , dan hasil belajar didik menggunakan model pembelajaran Lenture pada mata pelajaran matematika materi mengenal sifat-sifat bangun ruang kelas V SDN Seberang Mesjid 5 Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran ( JTPP ), 02(03), 871–877. https://jprinsip.ejournal.unri.ac.id/index.php/jpri/article/view/258
Ariyanti, S., & Maimunah, M. (2025). Mengembangkan Kemampuan Bahasa Menggunakan Model Scramble, Talking Stick Dengan Media Kincir Pintar Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 5(1), 1–10. https://doi.org/10.20527/jikad.v5i1.14648
Asshadiqy, M. M., & Prastitasari, H. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Betuah Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar, Pemecahan Masalah Dan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Matematika Di Kelas III MI Al-AmanM. 2(2), 651–661. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/1462/1314
Azizah, A., & Prastitasari, H. (2024). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Model PRESTASI. JPDSK: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 504–512.
Azizah, W., & Darmiyati, D. (2024). Peningkatan Kemampuan Siswa Memecahkan Masalah Operasi Pecahan. Journal of Education Research, 5(4), 4348–4360. https://doi.org/https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.1519
Cardona, F., & Maimunah, M. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membilang Angka Melalui Model Numbered Head Together, Talking Stick Dan Permainan Bendera Pintar. Jurnal Inovasi, Kreatifitas Anak Usia Dini (JIKAD), 2(1), 42. https://doi.org/10.20527/jikad.v2i1.4699
Darmiyati, Adawiah, R., & Efendi, A. R. (2022). Implementasi Penilaian Ranah Afektif Berbasis Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar. Integralistik, 33(1), 16–27.
Fatimatuzzahra, F., & Hidayat, A. (2024). Meningkatkan Aktivitas, Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Pada Muatan PPKN Menggunakan Model PINTU Pada Kelas V SDN Manarap Lama 1. `Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(4), 212–222. https://www.journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/5042/3008
Firdausa, S. N. A., & Maimunah, M. (2024). Meningkatkan Keterampilan Sosial Pada Muatan Ppkn Menggunakan Model Pembelajaran LENTERA Pada Siswa Kelas V. JPDS: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 522–527.
Gusmaningsih, I. O., Suciani, R. N., Azizah, N. L., & Fajrin, R. A. (2023). Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 114–123. https://www.riset-iaid.net/index.php/jpm/article/download/1445/819
Hayati, R., & Prastitasari, H. (2024). Mengoptimalkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kelas V Menggunakan Model Learning Together Horay. JPDS: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 543–551. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/1412
Helwaniah, F., & Prastitasari, H. (2024). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL, TGT & MaM. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 865–871. https://doi.org/https://doi.org/10.47233/jpdsk.v2i2
Khulsum, U., & Prastitasari, H. (2023). Penerapan Model Ragam Taktik Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pengukuran Berat Benda Di Kelas II SDN 5 Guntung Manggis. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 1(3), 709–719. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15
Naufal, M., Sa’adah, M., Rahmawati, I., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Menggunakan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 1983–1990. https://doi.org/10.60126/maras.v2i4.548
Noorhapizah, N., Alim, N., Agusta, A. R., & Fauzi, Z. A. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Menemukan Informasi Penting Dengan Kombinasi Model Directed Inquiry Activity (DIA), Think Pair Share (TPS) Dan Scramble Pada Siswa Kelas V SDN Pemurus Dalam 7 Banjarmasin. Prosiding Seminar Nasional PS2DMP, 5(2), 101–116.
Norhidayah, N., & Prastitasari, H. (2024). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Muatan Matematika Menggunakan Kombinasi Model PBL, GI, dan Talking Stick pada Siswa Kelas V SDN Belitung Selatan 5. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 02(02), 432–443. https://doi.org/https://doi.org/10.47233/jpdsk.v2i2
Nurhidayah, & Prastitasari, H. (2024). Implementasi Model PBL , STAD , dan Make A Match Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika SDN Belitung Selatan 5. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 528–536. https://doi.org/https://doi.org/10.47233/jpdsk.v2i2
Prajoko, S., Anjani, A., Oktaviani, R. D., Fathimah, P., & Kamaludin, W. (2021). Development of Self-assessment Instruments to Measure Student Affective Domains on Online Biology Learning. Thabiea : Journal of Natural Science Teaching, 4(2), 185. https://doi.org/10.21043/thabiea.v4i2.11964
Prastitasari, H., Ali, I. H., Jannah, F., & Prihandoko, Y. (2025). Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Problem-Based Learning in Elementary School Mathematics Education. JoJurnal of Creativity and Innovation on Elementary School (JCIES), 01(01), 24–33.
Prastitasari, H., & Inayah, R. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Menggunakan Model Papeda Pada Kelas V SD. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(01), 139–147.
Prastitasari, H., Jumadi, J., Marhamah, E., Purwanti, R., & Sari, R. (2022). Penggunaan Model Pairing Untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas, Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Geometri. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 276. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8763
Prastitasari, H., Mairin Isnani, N., Purwanti, R., & Huljannah, M. (2023). Peningkatan Aktivitas, Minat, Dan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Map Turret. ELSE (Elementary School Education Journal), 7(1), 1–14. https://doi.org/10.3065
Putri, H. A., & Maimunah, M. (2024). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Muatan IPA Menggunakan Model Problem Based Learning dan Student Teams Achievement Division. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 02(02), 713–719. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v2i2.1479
Putri, R. D. R., Ratnasari, T., Trimadani, D., Husna, E. N., & Yulianti, W. (2022). Pentingnya Keterampilan Abad 21 Dalam Pembelajaran Matematika. SICEDU: Science and Education Journal, 1(2), 449–459. https://sicedu.org/index.php/sicedu/article/view/64/58
Putri, T. N., & Agusta, A. R. (2024). Penerapan Kombinasi Model Panutan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Pada Muatan Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(03), 422–435. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/index
Rahmadani, A., Khoiroh, F., Harahap, S., Ulkaira, N., Azhari, Y., Hasibuan, S., Wiliam Iskandar, J., Percut, K., Tuan, S., & Serdang, K. D. (2024). Efektivitas Penggunaan Strategi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SD Negeri 060822 Medan. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 54–71. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.566
Rahman, M. M., & Agusta, A. R. (2023). Meningkatkan Motivasi Dan Kreativitas Siswa Menggunakan Model Pandora Pada Kelas IV di SDN Puntik Dalam. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 01(3), 915–928. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15
Rahmawati, R., & Prastitasari, H. (2023). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PRIMER di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 01(3), 736–747. https://doi.org/10.47233/jpdsk.v1i2.15
Raudah, S., Suriansyah, A., & Cinantya, C. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Keaktifan dan Minat Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2092–2097. https://doi.org/10.60126/maras.v2i4.559
Roswita, M., & Prahagia, Y. (2024). Cara Belajar Siswa Dengan Nilai Di Bawah Kriteria Ketuntasan Minimal. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni (JPVS), 3(1), 25–35. https://doi.org/10.52060/jpvs.v3i1.2766
Sawaluddin, S., & Sidiq, M. (2020). Langkah-Langkah dan Teknik Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v6i1.3793
Turisia, A., Suhartono, S., & Hidayat, R. (2021). Pengaruh Manajemen Kepala Sekolah dan Kinerja Guru terhadap Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Educatif : Jurnal Iilmu Pendidikan, 3(4), 1985–1996. https://edukatif.org/edukatif/article/view/1044/pdf
Utami, R. A., Agusta, A. R., Jannah, F., & Hidayat, A. (2024). Meningkatkan Aktivitas Dan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Muatan IPAS Dengan Model Panting Siswa Kelas V SDN Danda Jaya 2. JPDSK: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 2(2), 810–821. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk/article/view/1530/1382
Wahyudha, M., & Maimunah, M. (2024). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Berkat Untuk Siswa Kelas IV SDN Manduin. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 02(02), 513–521. https://doi.org/https://doi.org/10.47233/jpdsk.v2i2
Wati, F. R., & Hidayat, A. (2024). Meningkatkan Kerjasama Siswa Menggunakan Model Patri Dengan Media Pantar Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri Damar Lima Batu Ampar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 02(02), 569–577. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/370/395
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.