IMPLEMENTASI MANAJEMEN WAKTU DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN DI SMP ISLAM SALSABILA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31413Keywords:
education management, management function, PoacAbstract
This study highlights the importance of implementing effective time management in improving the discipline of teachers and educational staff at SMP Islam Salsabila. Using a qualitative research method with a case study approach, this study evaluates the impact of time management on discipline through observation, interviews and document analysis related to time management practices in the school. The findings show that strategies such as daily planning, prioritisation and structured breaks help teachers to complete tasks more efficiently, reduce tardiness and increase work productivity. Proper implementation of time management also creates a more conducive working environment, supports a consistent culture of discipline and increases professionalism in the performance of daily tasks. These findings not only contribute to improved individual performance, but also have a positive impact on the quality of education in the institution. Therefore, the results of this study are expected to serve as a reference for other educational institutions in developing more effective time management policies to improve teachers discipline, productivity and quality of work, so that educational goals can be better achieved.Downloads
References
DAFTAR PUSTAKA
Alanny, K. M., Fuad, N., & Matin. (2024). Peran Supervisi Akademik, Komunikasi Interpersonal, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung, 611–618. http://e-jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/prosem/article/view/512
Amelia, L. (2024). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru di MTs Zia Salsabila. Journal of Education Research, 5(2), 1000–1013.
Andini, I. A. P. S. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PBL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA TERHADAP MANAJEMEN WAKTU BELAJAR DIMASA PANDEMI. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 2(1), 23–37.
Apdila, M. N. (2021). Peran Kepala Madrasah Sebagai Supervisor dalam Peningkatan Kinerja Guru. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(1), 73–84.
Dewi, W. C. (2019). Kontribusi manajemen waktu, lingkungan di rumah, dan motivasi siswa terhadap prestasi belajar siswa smk. Media Manajemen Pendidikan, 2(2), 300–310.
Fajar, M., Mattalatta, M., & Natsir, M. (2020). Pengaruh Manajemen Waktu, Motivasi Mengajar, dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kompetensi Professional Guru di Yayasan Pendidikan Tamalatea Kota Makassar. YUME: Journal of Management, 3(1).
Fransiska, W., Harapan, E., & Tahrun, T. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 1(3), 308–316. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/37
Habibaturrahmah, H. (2020). HUBUNGAN ANTARA MANAJEMEN WAKTU DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA KELAS X SMK NEGERI 9 PADANG SEMESTER GENAP TAHUN AJARAN 2019/2020. Universitas Putra Indonesia YPTK.
Handoko, Y., Wijaya, H. A., & Lestari, A. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Panduan Praktis untuk Penelitian Administrasi Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Haruna, N. H., & Fajar, M. (2021). Pengaruh manajemen waktu terhadap hasil belajar matematika siswa kelas xii ips sma perguruan Islam Makassar di masa pendemi Covid-19. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 13–21.
Hendayah, C. (2023). MENINGKATKAN DISIPLIN GURU DALAM KEHADIRAN MENGAJAR DI KELAS MELALUI REWARD AND PUNISHMENT:(Penerapan di SDN Bojongloa Kecamatan Kasomalang Kabupaten Subang Tahun Ajaran 2019/2020). JPG: JURNAL PENELITIAN GURU FKIP UNIVERSITAS SUBANG, 6(1), 70–76.
Junida, R. (2021). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Disiplin Administrasi Guru Di SMA Negeri 2 Aceh Barat Daya. UIN AR-RANIRY.
Khasanah, M., & Antariksa, W. F. (2021). Implementasi presensi elektronik untuk meningkatkan kedisiplinan guru dan pegawai di sekolah dasar Islam. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 3(2).
Munfiatik, S., & Mubarok, R. (2023). Implementasi Manajemen Waktu Dalam Inovasi Pembelajaran Online Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial (SINOVA), 1(3), 123–134.
Nadhirin, A. U., & Surur, A. M. (2020). Manajemen waktu pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19 pada TK Dharma Wanita 1 Baleturi. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 81–94.
Ngin, S. N., Khoirunnisa, A., Rodziah, A., & Sholikhah, A. (2021). ANALISIS DISIPLIN KERJA PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN DITINJAU DARI PERAN KEPALA SEKOLAH. Academica: Journal of Multidisciplinary Studies, 5(2), 363–380.
Nurlaili, E. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Keterampilan Manajemen Waktu Santri Ma’had STAIN Kediri. IAIN Kediri.
Prasetya, B., & Prasetiawan, H. (2022). Upaya Meningkatkan Manajemen Waktu Melalui Bimbingan Klasikal Model Project Based Learning (PjBL) pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 4(1), 250–257.
Reswita, R. (2019). Hubungan antara manajemen waktu dan prokrastinasi akademik mahasiswa PG-PAUD FKIP UNILAK. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 25–32.
Suherman, U., & Cipta, E. S. (2024). Penerapan Fungsi Manajemen dalam Meningkatkan Mutu Pondok Pesantren. Spectra: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 40–60.
Sulasmi, E. (2021). Manajemen dan Kepemimpinan-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
Syelviani, M. (2020). Pentingnya manajemen waktu dalam mencapai efektivitas bagi mahasiswa (studi kasus mahasiswa Program Studi Manajemen UNISI). Jurnal Analisis Manajemen, 6(1), 66–75.
Wahidaty, H. (2021). Manajemen waktu: Dari teori menuju kesadaran diri peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1880–1889.
Wahyuni, S. (2020). PENERAPAN MANAJEMEN WAKTU PADA LEMBAGA PENDIDIKAN SMP N 4 dan MTs N 1 Pekanbaru. Al-Afkar : Manajemen Pendidikan Islam, 8(2), 105–140. https://doi.org/10.32520/al-afkar.v8i2.295
Wijaya, C., Hidayat, R., & Rafida, T. (2019). Manajemen Sumberdaya Pendidik dan Tenaga Kependidikan. In Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI): Medan (Issue Agustus).
Zebua, E. K., & Santosa, M. (2023). Pentingnya Manajemen Waktu Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 2060–2071.
Zohriah, A., & Diba, I. F. (2023). Pelaksanaan Fungsi-Fungsi Manajemen Di Lembaga Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 5449–5460.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.