PENGEMBANGAN E-LKPD LIVEWORKSHEET BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS V MATA PELAJARAN IPAS

Authors

  • YULIANA CANDRA RATNAWATI UNIVERSITAS BHINNEKA PGRI TULUNGAGUNG
  • Hari Subiyantoro Universitas Bhinneka PGRI Tulungagung
  • Moh Gufron Universitas Bhinneka PGRI Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31419

Keywords:

e-LKPD, Liveworksheet, Problem Based Learning

Abstract

This study aims to develop an e-LKPD using the Liveworksheet platform integrated with a Problem Based Learning (PBL) model to improve student learning outcomes in the IPAS subject for Grade V elementary students. The study applied the ADDIE development model with five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data were obtained through validation sheets, observation, questionnaires, and pretest-posttest assessments. The developed e-LKPD was declared very valid based on expert reviews, observation of learning activities, and effective based on increased student learning outcomes. This research contributes to the development of digital learning media that integrate real-world problem-solving in IPAS subjects, especially under the Merdeka Curriculum framework.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dimyati, & Mudjiono. (2021). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Tan, O. S. (2003). Problem-based learning innovation: Using problems to power learning in the 21st century. Singapore: Gale Cengage Learning.

Anggrahini, A., & Rusmini. (2022). Penggunaan Liveworksheet dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Asmara, R., & Septiana, S. (2023). Model PBL dalam pembelajaran IPAS (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Pendidikan Indonesia.

Ikashaum, F., & Sulastri. (2022). Inovasi e-LKPD untuk pendidikan dasar. Artikel pada Laman Edukasi Digital.

Kemendikbudristek. (2022). Capaian pembelajaran IPAS dalam kurikulum merdeka. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Pratiwi, E., Nugroho, A., & Sari, M. (2022). Penggunaan e-LKPD dalam meningkatkan berpikir kritis peserta didik. Artikel ilmiah tidak diterbitkan.

Rahayu, S., Lestari, D., & Nuraini, A. (2022). Pembelajaran digital berbasis merdeka belajar (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Negeri Yogyakarta.

Rohmah, M., & Hastari, H. (2024). Pengembangan e-LKPD berbasis Liveworksheet untuk memfasilitasi pembelajaran problem based learning pada materi peluang kelas VIII SMP (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang.

Sudirman, A., Poetra, R. D., & Lestari, Y. (2024). Evaluasi hasil belajar siswa. Laporan Penelitian.

Suhelayanti, R., Hasanah, N., & Putra, M. (2023). Integrasi IPA dan IPS dalam IPAS. Diakses dari https://kurikulum.kemdikbud.go.id/

Ambarwati, D., & Kurniasih, M. (2021). Pemanfaatan teknologi dalam pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 45–52.

Faradisa, R., Mulyati, D., & Ardiansyah, R. (2022). Penerapan media Liveworksheet dalam meningkatkan hasil belajar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 4(1), 25–32.

Handayani, S. (2016). Hasil belajar dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 4(1), 31–39.

Hurrahma, M., & Sylvia, I. (2022). Desain pembelajaran digital di era 4.0. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 8(1), 78–89.

Mursalim, & Rumbarak, T. A. (2021). Penilaian hasil belajar di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 11(3), 42–50.

Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan tantangan abad 21. Jurnal Pendidikan, 9(2), 1–12.

Downloads

Published

2025-08-10