EFEKTIVITAS MEDIA WORDWALL DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN QAWA’ID PADA SISWA MA DARUL ULUM TLASIH TULANGAN SIDOARJO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31545Keywords:
Arabic Language Learning, Wordwall, Qawa’idAbstract
This study aims to examine the effectiveness of the wordwall media in improvingstudents’ mastery of qawa’id (arabic grammar) among 10th-grade students at MADarul Ulum Tulangan Sidoarjo. The problem identified is the students’ lowcomprehension of qawa’id due to the reliance on conventional teaching methodsand the lack of engaging media. A quantitative research method was employedusing a pre-experimental design (One-Group Pre-Test Post-Test Design) involving31 students selected through a census sampling technique. Research instrumentsincluded tests (pre-test and post-test), interviews, observations, and documentation.The wordwall media used consisted of quiz, unjumble, and open the box formats.The descriptive statistical analysis showed a significant improvement in students’learning outcomes, with an average pre-test score of 40.94 and a post-test score of89.65. The paired sample t-test revealed a significance value (2-tailed) of 0.000 (<0.05), indicating a statistically significant difference before and after using thewordwall media. Therefore, it can be concluded that wordwall is effective inenhancing students’ mastery of qawa’id.Downloads
References
Abrar, M., & Asriani. (2023).
Hubungan Kemampuan Bahasa
Arab terhadap Prestasi
Menghafal Al-Qur’an Santri
Kelas XI SMA Cahaya Qur’an
Cibungbulang Bogor Tahun
Ajaran 2019/2020. Al-Ubudiyah:
Jurnal Pendidikan Dan Studi
Islam, 4(1), 35–43.
https://doi.org/10.55623/au.v4i1.
158
Ainiy, N. (2022). Istikhdam barnāmaj
Wordwall ka-wasīlah badīlah
liziyādat ad-dāfi‘iyyah fī ta‘allum
al-lughah al-‘Arabiyyah.
Konasbara Arabic Departemen,
2022(November), 1–14.
Aji, A. P. (2022). Peningkatan Hasil
Belajar Bahasa Arab Materi
Qawaid Melalui Metode Mind
Map. Jurnal Pendidikan Agama
Islam Indonesia (JPAII), 3(1),
20–22.
https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i1
.617
Akbar, A. K., Wardani, A. L., &
Salsabila, N. R. (2023).
Efektivitas Media Animasi
Berbasis Levidio Terhadap Hasil
Belajar Bahasa Arab di MI
Nurussalam Dadung. Jurnal
Sinestesia, 13(2), 1100–1107.Aslam Annashir. (2023). Application
of the Lecture Method in
Improving Qawaid
Understanding in Arabic
Language Learning At Mis Al-.
6(2), 119–132.
Fatchiatuzahro. (2024). E-ISSN :
2792-0876 Pemanfaatan
Wordwall Sebagai Media
Evaluasi Pembelajaran Maharah
Kitabah Pada Mahasiswa PBA
IUQI Bogor. 5(4), 1340–1357.
https://doi.org/10.37274/mauridu
na.v6i1.1332
Kelas, S., Mata, X. D., & Imla, P.
(n.d.). The Effectiveness of
Wordwall Educational Game
Media on the Learning Outcomes
of Class X Students in Imla ’
Subjects [ Efektivitas Media
Game Edukasi Wordwall
Terhadap Hasil Belajar. 1–6.
Makbul, M. (2021). METODE
PENGUMPULAN DATA DAN
INSTRUMEN PENELITIAN.
Pharmacognosy Magazine,
75(17), 399–405.
Mardiah, H. (n.d.). Ta’tsir istikhdam al
la’ibat at-ta’limiyyah khait al-
kalimaat wordwall fii ta’lim al-
mufrodat ladaa tholibah
madrasah al-’ulum al-
mutawassithoh al-islamiyahKarangploso.
Mu’awwanah, R., Nurhayati, A., &
Mufidah, L.-L. N. (2023). Teknik
Pengajaran Tata Bahasa Arab
Dengan Media Kartu Kata Guna
Memberikan Pemahaman
Tentang Qowa’Id Kepada
Peserta Didik. Irsyaduna: Jurnal
Studi Kemahasiswaaan, 2(3),
244–255.
https://doi.org/10.54437/irsyadun
a.v2i3.741
Muttaqima, F., & Hikmah, K. (n.d.).
The Effectiveness Wordwall
Media in Improving Mufrodat
Mastery of Class XI Students of
SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
[ Efektivitas Media Wordwall
dalam Meningkatkan
Penguasaan Mufrodat Siswa
Kelas XI SMA Muhammadiyah 2
Sidoarjo ]. 1–7.
Nafisah, J., Astina, C., & Aulia
Rahman, R. (2023). Semantic
Mapping Strategy dan Progres
Pemahaman Qawaid Bahasa
Arab di Pondok Pesantren
Mamba’ul Falah Kudus. Al-
Jawhar : Journal of Arabic
Language, 1(1), 1–13.
https://doi.org/10.69493/ajoal.v1i
1.11
Nashiruddin, M. (2024). Ta’lim
Qawaid al-Lughah al-’Arabiyyah
bi-istikhdami Wasilah al-Ghina’
bi-Ma’had Zain al-Hasan al-
Islami Genggong bi-Probolinggo.
15(1), 37–48.
Nisa, R. H., Utami, D., & Ramadlan,
F. H. (2023). Problematika
Pembelajaran Bahasa Arab
Siswa Kelas VII Madrasah
Tsanawiyah Ma’had Al-Zaytun.
Jurnal Pendidikan Dan
Konseling, 5(1), 2942–2952.
https://journal.universitaspahlawa
n.ac.id/index.php/jpdk/article/vie
w/11334/8796
Nuha, U. (2024). Pembelajaran
Qawaid Nahwu Di Pondok
Pesantren Gunungkidul: Sebuah
Potret Buku Ajar Dan Metode
Pembelajarannya Ulin Nuha
STAI Yogyakarta. 14(1), 96–118.
Nurchasanah, M., & Fahmi, A. K.
(2024). Pengaruh Wordwall
dalam Meningkatkan Minat
Belajar Kosakata Bahasa Arab
pada Siswa Kelas VIII di MTs Al-
Muddatsiriyah Jakarta. Al-
Fusha : Arabic Language
Education Journal, 6(1), 37–43.
https://doi.org/10.62097/alfusha.v
6i1.1528
Nurwiana, N. (2023). Faʿāliyyah
istikhdam ṭabīqah Wordwall ila-taḥsīn istiʿāb al-mufradāt fī aṣ-
ṣaff ath-tsaamin bi-al-madrasah
al-mutawassiṭah al-Islāmiyyah
Miftāḥ al-ʿUlūm Krādinān
Madiūn.
Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023).
Efektivitas Penggunaan
Wordwall Sebagai Media
Evaluasi Pembelajaran Bahasa
Arab di MAN Kota Batu.
Sustainable Jurnal Kajian Mutu
Pendidikan, 6(2), 349–358.
https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i
2.3413
Ramadhani, I. F., & Hikmah, K. (n.d.).
The influence of Arabic
monopoly learning media in
increasing the mastery of Arabic
mufrodat of Muhammadiyah 8
Tanggulangin Middle School
students Pengaruh media
pembelajaran monopoli bahasa
arab dalam peningkatkan
penguasaan mufrodat bahasa
arab siswa SM.
Salida, A., & Zulpina, Z. (2023).
Keistimewaan Bahasa Arab
sebagai Bahasa Al-Quran dan
Ijtihadiyyah. Jurnal Sathar, 1(1),
23–33.
https://doi.org/10.59548/js.v1i1.4
Sari, D. R., Zamani, A. F., & Hilmi, D.
(2022). Istikhdam Tariqah Al-
Qawaid Wat-Tarjamah Fi
ta’allum An-Nahw Al-Qa’im ’Ala
Al-YouTube. 7(2), 135–148.
SHELEMO, A. A. (2023). Penerapan
Lingkungan Artifisial untuk
Penguasaan Bahasa Arab di
Pondok Pesantren Miftahun
Najah Desa Tangkit. In Nucl.
Phys. (Vol. 13, Issue 1).
Syahril, M., Nurshafnita, P., &
Nasution, F. (2023). Metode
Dalam Pembelajaran Bahasa
Arab. EduInovasi: Journal of
Basic Educational Studies, 3(1),
91–96.
https://doi.org/10.47467/edui.v3i1
.2869
Taufik taufik, Diva Ikima Azmi, I. N. A.
Z. (2023). Diwan : Jurnal Bahasa
dan Sastra Arab. 15(1), 58–73.
Udin, M. B. (2021). Buku Ajar Statistik
Pendidikan. In Forum Statistika
dan Komputasi (Vol. 8, Issue 1).
Wulandari Wangi Ni Kadek, F. D. A. I.
G. (2024). Jurnal Inovasi
Pendidikan. Jurnall Inovasi
Pendidikan, 6(1), 52–61.
https://journalpedia.com/1/index.
php/jip/article/view/1285
zaky syabani. (2023). Ath-Thariq ;
Jurnal dakwah dan komunikasi,
Vol. 07 No. 01, Januari-Juni2023 97. 07(01), 97–111.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.