EFEKTIVITAS MEDIA WORDWALL DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN QAWA’ID PADA SISWA MA DARUL ULUM TLASIH TULANGAN SIDOARJO

Authors

  • Nia Fatma Safitri Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Najih Anwar Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31545

Keywords:

Arabic Language Learning, Wordwall, Qawa’id

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the wordwall media in improvingstudents’ mastery of qawa’id (arabic grammar) among 10th-grade students at MADarul Ulum Tulangan Sidoarjo. The problem identified is the students’ lowcomprehension of qawa’id due to the reliance on conventional teaching methodsand the lack of engaging media. A quantitative research method was employedusing a pre-experimental design (One-Group Pre-Test Post-Test Design) involving31 students selected through a census sampling technique. Research instrumentsincluded tests (pre-test and post-test), interviews, observations, and documentation.The wordwall media used consisted of quiz, unjumble, and open the box formats.The descriptive statistical analysis showed a significant improvement in students’learning outcomes, with an average pre-test score of 40.94 and a post-test score of89.65. The paired sample t-test revealed a significance value (2-tailed) of 0.000 (<0.05), indicating a statistically significant difference before and after using thewordwall media. Therefore, it can be concluded that wordwall is effective inenhancing students’ mastery of qawa’id.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrar, M., & Asriani. (2023).

Hubungan Kemampuan Bahasa

Arab terhadap Prestasi

Menghafal Al-Qur’an Santri

Kelas XI SMA Cahaya Qur’an

Cibungbulang Bogor Tahun

Ajaran 2019/2020. Al-Ubudiyah:

Jurnal Pendidikan Dan Studi

Islam, 4(1), 35–43.

https://doi.org/10.55623/au.v4i1.

158

Ainiy, N. (2022). Istikhdam barnāmaj

Wordwall ka-wasīlah badīlah

liziyādat ad-dāfi‘iyyah fī ta‘allum

al-lughah al-‘Arabiyyah.

Konasbara Arabic Departemen,

2022(November), 1–14.

Aji, A. P. (2022). Peningkatan Hasil

Belajar Bahasa Arab Materi

Qawaid Melalui Metode Mind

Map. Jurnal Pendidikan Agama

Islam Indonesia (JPAII), 3(1),

20–22.

https://doi.org/10.37251/jpaii.v3i1

.617

Akbar, A. K., Wardani, A. L., &

Salsabila, N. R. (2023).

Efektivitas Media Animasi

Berbasis Levidio Terhadap Hasil

Belajar Bahasa Arab di MI

Nurussalam Dadung. Jurnal

Sinestesia, 13(2), 1100–1107.Aslam Annashir. (2023). Application

of the Lecture Method in

Improving Qawaid

Understanding in Arabic

Language Learning At Mis Al-.

6(2), 119–132.

Fatchiatuzahro. (2024). E-ISSN :

2792-0876 Pemanfaatan

Wordwall Sebagai Media

Evaluasi Pembelajaran Maharah

Kitabah Pada Mahasiswa PBA

IUQI Bogor. 5(4), 1340–1357.

https://doi.org/10.37274/mauridu

na.v6i1.1332

Kelas, S., Mata, X. D., & Imla, P.

(n.d.). The Effectiveness of

Wordwall Educational Game

Media on the Learning Outcomes

of Class X Students in Imla ’

Subjects [ Efektivitas Media

Game Edukasi Wordwall

Terhadap Hasil Belajar. 1–6.

Makbul, M. (2021). METODE

PENGUMPULAN DATA DAN

INSTRUMEN PENELITIAN.

Pharmacognosy Magazine,

75(17), 399–405.

Mardiah, H. (n.d.). Ta’tsir istikhdam al

la’ibat at-ta’limiyyah khait al-

kalimaat wordwall fii ta’lim al-

mufrodat ladaa tholibah

madrasah al-’ulum al-

mutawassithoh al-islamiyahKarangploso.

Mu’awwanah, R., Nurhayati, A., &

Mufidah, L.-L. N. (2023). Teknik

Pengajaran Tata Bahasa Arab

Dengan Media Kartu Kata Guna

Memberikan Pemahaman

Tentang Qowa’Id Kepada

Peserta Didik. Irsyaduna: Jurnal

Studi Kemahasiswaaan, 2(3),

244–255.

https://doi.org/10.54437/irsyadun

a.v2i3.741

Muttaqima, F., & Hikmah, K. (n.d.).

The Effectiveness Wordwall

Media in Improving Mufrodat

Mastery of Class XI Students of

SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo

[ Efektivitas Media Wordwall

dalam Meningkatkan

Penguasaan Mufrodat Siswa

Kelas XI SMA Muhammadiyah 2

Sidoarjo ]. 1–7.

Nafisah, J., Astina, C., & Aulia

Rahman, R. (2023). Semantic

Mapping Strategy dan Progres

Pemahaman Qawaid Bahasa

Arab di Pondok Pesantren

Mamba’ul Falah Kudus. Al-

Jawhar : Journal of Arabic

Language, 1(1), 1–13.

https://doi.org/10.69493/ajoal.v1i

1.11

Nashiruddin, M. (2024). Ta’lim

Qawaid al-Lughah al-’Arabiyyah

bi-istikhdami Wasilah al-Ghina’

bi-Ma’had Zain al-Hasan al-

Islami Genggong bi-Probolinggo.

15(1), 37–48.

Nisa, R. H., Utami, D., & Ramadlan,

F. H. (2023). Problematika

Pembelajaran Bahasa Arab

Siswa Kelas VII Madrasah

Tsanawiyah Ma’had Al-Zaytun.

Jurnal Pendidikan Dan

Konseling, 5(1), 2942–2952.

https://journal.universitaspahlawa

n.ac.id/index.php/jpdk/article/vie

w/11334/8796

Nuha, U. (2024). Pembelajaran

Qawaid Nahwu Di Pondok

Pesantren Gunungkidul: Sebuah

Potret Buku Ajar Dan Metode

Pembelajarannya Ulin Nuha

STAI Yogyakarta. 14(1), 96–118.

Nurchasanah, M., & Fahmi, A. K.

(2024). Pengaruh Wordwall

dalam Meningkatkan Minat

Belajar Kosakata Bahasa Arab

pada Siswa Kelas VIII di MTs Al-

Muddatsiriyah Jakarta. Al-

Fusha : Arabic Language

Education Journal, 6(1), 37–43.

https://doi.org/10.62097/alfusha.v

6i1.1528

Nurwiana, N. (2023). Faʿāliyyah

istikhdam ṭabīqah Wordwall ila-taḥsīn istiʿāb al-mufradāt fī aṣ-

ṣaff ath-tsaamin bi-al-madrasah

al-mutawassiṭah al-Islāmiyyah

Miftāḥ al-ʿUlūm Krādinān

Madiūn.

Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023).

Efektivitas Penggunaan

Wordwall Sebagai Media

Evaluasi Pembelajaran Bahasa

Arab di MAN Kota Batu.

Sustainable Jurnal Kajian Mutu

Pendidikan, 6(2), 349–358.

https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i

2.3413

Ramadhani, I. F., & Hikmah, K. (n.d.).

The influence of Arabic

monopoly learning media in

increasing the mastery of Arabic

mufrodat of Muhammadiyah 8

Tanggulangin Middle School

students Pengaruh media

pembelajaran monopoli bahasa

arab dalam peningkatkan

penguasaan mufrodat bahasa

arab siswa SM.

Salida, A., & Zulpina, Z. (2023).

Keistimewaan Bahasa Arab

sebagai Bahasa Al-Quran dan

Ijtihadiyyah. Jurnal Sathar, 1(1),

23–33.

https://doi.org/10.59548/js.v1i1.4

Sari, D. R., Zamani, A. F., & Hilmi, D.

(2022). Istikhdam Tariqah Al-

Qawaid Wat-Tarjamah Fi

ta’allum An-Nahw Al-Qa’im ’Ala

Al-YouTube. 7(2), 135–148.

SHELEMO, A. A. (2023). Penerapan

Lingkungan Artifisial untuk

Penguasaan Bahasa Arab di

Pondok Pesantren Miftahun

Najah Desa Tangkit. In Nucl.

Phys. (Vol. 13, Issue 1).

Syahril, M., Nurshafnita, P., &

Nasution, F. (2023). Metode

Dalam Pembelajaran Bahasa

Arab. EduInovasi: Journal of

Basic Educational Studies, 3(1),

91–96.

https://doi.org/10.47467/edui.v3i1

.2869

Taufik taufik, Diva Ikima Azmi, I. N. A.

Z. (2023). Diwan : Jurnal Bahasa

dan Sastra Arab. 15(1), 58–73.

Udin, M. B. (2021). Buku Ajar Statistik

Pendidikan. In Forum Statistika

dan Komputasi (Vol. 8, Issue 1).

Wulandari Wangi Ni Kadek, F. D. A. I.

G. (2024). Jurnal Inovasi

Pendidikan. Jurnall Inovasi

Pendidikan, 6(1), 52–61.

https://journalpedia.com/1/index.

php/jip/article/view/1285

zaky syabani. (2023). Ath-Thariq ;

Jurnal dakwah dan komunikasi,

Vol. 07 No. 01, Januari-Juni2023 97. 07(01), 97–111.

Downloads

Published

2025-08-03