ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POWER POINT DI MTS. MUHAMMADIYAH CURUP UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31608Keywords:
Learning Media, Power Point, Learning Interest, Aqidah and Morals, MTs Muhammadiyah CurupAbstract
This study aims to analyze the use of power point learning media in increasingstudents' interest in learning the subject of aqidah akhlak in MTs. The researchmethod used is a descriptive qualitative approach with data collection techniquesthrough observation, interviews, and documentation. The subjects of this studywere teachers of the subject of aqidah akhlak and students of grades VII, VIII andIX MTs. Muhammadiyah Curup. Data analysis was carried out with the steps ofdata reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of thestudy indicate that the use of power point media in learning aqidah akhlak canincrease students interest in learning. This can be seen from the increase in activestudent participation, enthusiasm in participating in learning, and ease inunderstanding the material. Teachers also expressed that the use of power pointmedia helps deliver material in a more structured and interesting way.Downloads
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A.,
Fitriani, A., Karlina, Y., &
Yumriani, Y.
“Pengertian_Pendidikan_Ilmu_P
endidikan_Da.” L-Urwatul
Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam
2, no. 1 (2022): 1–8.
Adolph, Ralph. Analisis Kasus
PenggunaanPembelajaran Microsoft
Powerpoint, 2016.
Ahadia, Nurul, M. Zulmuhibban,
Cahayatul Aulia, Nindi Claudia,
Nisratul Apriyani, Ririn Widiawati,
Widya Anggreni, Yuyun
Ningsiati, and I Gde Mertha.
“Pengenalan Dan
Pengaplikasian Microsoft Word
Dan Microsoft PowerPoint Di
SMA Negeri 1 Praya Tengah.”
Jurnal Pengabdian Magister
Pendidikan IPA 4, no. 1 (2021):
2–5.
Akmaliah, N, and A Syakir.
“Pengaruh Penggunaan Media
Belajar Quizizz Terhadap Hasil
Belajar Bahasa Inggris Siswa
SMP Darul Ma ’arif Jakarta.”
Journal of Learning and
Instructional Studies 3, no. 3
(2023).
Anam, Khoirul. “Pengaruh Media
Pembelajaran Terhadap Minat
Belajar Siswa Pada Mata
Pelajaran PAI Di SMP Bani
Muqiman Bangkalan.” Tadarus:
Junal Pendidikan Islam 4, no. 2
(2015): 1–17.
Arman Berkat Cristian Waruwu, and
Debora Sitinjak. “Penggunaan
Multimedia Interaktif Dalam
Meningkatkan Minat Belajar
Siswa Pada Pembelajaran
Kimia.” Jurnal Pendidikan Mipa
12, no. 2 (2022): 298–305.
Azhari, Devi Syukri, and Mustapa
Mustapa. “Konsep Pendidikan
Islam Menurut Imam Al-Ghazali.”
Jurnal Review Pendidikan Dan
Pengajaran 4, no. 2 (2021):
271–78..
Cahyani Hidayah, Noer, Khusnul
Fajriyah, and Kartinah. “Analisis
Minat Belajar Siswa Melalui
Media Gambar Siswa Kelas 2
Sdn Sawah Besar 01.” Didaktik :
Jurnal Ilmiah PGSD STKIP
Subang 9, no. 2 (2023):
3966–76.
Damayanti, Wiwik, Novita Diana Sari,
Amrullah Amrullah, and
Fakhruddin Fakhruddin. “Konsep
Pendidikan Islam Religius
Pragmatis Ibnu Khaldun Dan
Relevansinya Pada Pendidikan
Islam Di Era Modern.”
Indonesian Journal of Innovation
Multidisipliner Research 2, no. 3
(2024): 30–40.
Dawis, Aisyah Mutia, Yeni Meylani,
Nono Heryana, Muhammad AliMursid Alfathoni, Eka
Sriwahyuni, Rida Ristiyana, Yeni
Januarsi, et al. Pengantar
Metodologi Penelitian, 2023.
Dila Rukmi Octaviana, Moh Sutomo,
and Moh Sahlan.
“Pengembangan Media
Pembelajaran Berbentuk Power
Point Interaktif Dalam Mata
Pelajaran Pendidikan Agama
Islam Kelas 1 Sekolah Dasar.”
Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah
(JURMIA) 2, no. 1 (2022):
146–54.
Eliza, Delfi, Amalia Husna, Nuri
Utami, and Yolanda Dwi Putri.
“Studi Deskriptif Profesionalisme
Guru PAUD Berdasarkan
Prinsip-Prinsip Profesional Guru
Pada Undang-Undang No. 14
Tahun 2005.” Jurnal Basicedu 6,
no. 3 (2022): 4663–71.
Enjel, Enjel. “Peran Media
Pembeljaran Audio Visual Dalam
Meningkatkan Minat Belajar
Siswa Pada Mata Pelajaran IPS
MI/SD.” Al-Ihtirafiah: Jurnal
Ilmiah Pendidikan Guru
Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 01
(2023): 26–37.
Fikri, Mumtazul. “KONSEP
PENDIDIKAN ISLAM;
Pendekatan Metode
Pengajaran.” Jurnal Ilmiah Islam
Futura 11, no. 1 (2017): 116.
FITRI, MULYANI. “Konsep
Konpetensi Guru Dalam Undang-
Undang Nomor 14 Tahun 2005
Te Tang Guru Dan Dosesen.”
Jurnal Publikasi Pendidikan 11,
no. 3 (2021): 234–41.
Hasan, Muhammad, Milawati,
Darodjat, HarahapTuti Khairani,
and Tasdin Tahrim. Media
Pembelajaran. Tahta Media
Group, 2021.
Hilmi, Rafiqi Zul, Ratih Hurriyati, and
Lisnawati. “PENGGUNAAN
MEDIA PEMBELAJARAN
(POWER POINT )DALAM
MENINGKATKAN MOTIVASI
BELAJAR BAHASA ARAB
SISWA KELAS VIII SMP
UNISMUH MAKASSAR” 3, no. 2
(2018): 91–102.
Islam, Jurnal Kajian. “Minat Belajar.”
AL-QALAM Jurnal Kajian Islam &
Pendidikan Volume 8, no. 2
(2016): 27–39.
JASMINE, KHANZA. “PEMIKIRAN
MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS TENTANG PENDIDIKAN
ISLAM MENGHADAPI ERA
GLOBALISASI.” Penambahan
Natrium Benzoat Dan Kalium
Sorbat (Antiinversi) Dan
Kecepatan Pengadukan Sebagai
Upaya Penghambatan Reaksi
Inversi Pada Nira Tebu 10
(2014).
Kadari, Kusnan. “Peningkatan
Profesionalisme Guru Melalui
Pelatihan Media Pembelajaran
Office SMP Negeri 26 Purworejo
Tahun Pelajaran 2018/2019.”
Jurnal Unnes 6, no. 1 (2020): 4.
Kamil, Achmad. “Meningkatkan
Motivasi Belajar Siswa Melalui
Media Pembelajaran Aplikasi
Microsoft Office Power Point.”
Jurnal Pendidikan Agama Islam
Indonesia (JPAII) 3, no. 2 (2022):
23–26.
Kamil, Popo. “Perbedaan Hasil
Belajar Siswa Pada Materi
Sistem Pencernaan Pada
Manusia Dengan Menggunakan
Media Power Point Dan Media
Torso.” Bioedusiana 4, no. 2
(2019): 64–68.
Kasmawati. “Efektivitas Media
Microsoft PowerPoint Dalam
Meningkatkan Hasil Belajar
Bahasa Indonesia Siswa Kelas
VII SMPN 3 Satap Tondong
Tallasa Kab. Pangkep,” 2018,
9–15.
Krisnawati, Nova, and Asfahani
Asfahani. “Penggunaan Media
Aktual Dalam Pembelajaran
Akidah Akhlak Untuk Kelas
Bawah MI/SD.” BASICA: Journal
of Arts and Science in Primary
Education 2, no. 1 (2022):
16–28.
Mandasari, Novita Arum. “Penerapan
Model Pembelajaran Berbasis
Masalah Berbantuan Media
Power Point Untuk Meningkatkan
Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa
Di SDN Pandean Lamper 02
Semarang.” Jurnal Paedagogy 8,
no. 3 (2021): 328.
Margono. “Metode Penelitian
Kuantitatif,” 2000, 37–48.
Miftah, M. “Fungsi, Dan Peran Media
Pembelajaran Sebagai Upaya
Peningkatan Kemampuan
Belajar Siswa.” Jurnal Kwangsan
1, no. 2 (2013): 95.
Miftakhul Muthoharoh. “Media
PowerPoint DalamPembelajaran.” Tasyri` : Jurnal
Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah 26,
no. 1 (2019): 21–32.
Murdiyanto, Eko. Metode Penelitian
Kualitatif (Sistematika Penelitian
Kualitatif). Yogyakarta Press,
2020.
Nasrun, AR. “56878-ID-Psikologi-
Belajar.” Al-Fikrah: Jurnal
Kependidikan Islam IAIN Sulthan
Thaha Saifuddin, 2015.
Nindayanti, Riska, and Martin
Bernard. “Analisis Minat Belajar
Siswa Smp Kelas Vii Berbantuan
Mit App Inventor Pada Materi
Aritmatika Sosial.” Jurnal
Pembelajaran Matematika
Inovatif 5, no. 3 (2022): 751–58.
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3
.751-758.
Nur Azizah, Siti. “Media
Pembelajaran Dalam Perspektif
Al-Qur’an Dan Al-Hadits.” Jurnal
Literasiologi 6, no. 1 (2021).
https://doi.org/10.47783/literasiol
ogi.v6i1.242.
Nur Fitrianingsih, Hardiansyah
Hardiansyah, Suciyati Suciyati,
Ita Fitriati, and Afriani Afriani.
“Pengembangan Media Video
Pembelajaran Berbasis AVS
Video Editor Pada Mata
Pelajaran IPA.” Jurnal
Pendidikan Mipa 12, no. 1
(2022): 85–90.
Nurfadhillah, Septy, Dwi Aulia
Ningsih, Putri Rizky
Ramadhania, and Umi Nur Sifa.
“Peranan Media Pembelajaran
Dalam Meningkatkan Minat
Belajar Siswa SD Negeri Kohod
III.” PENSA : Jurnal Pendidikan
Dan Ilmu Sosial 3, no. 2 (2021):
243–55.
Nurul Audie. “Peran Media
Pembelajaran Meningkatkan
Hasil Belajar.” Posiding Seminar
Nasional Pendidikan FKIP 2, no.
1 (2019): 586–95.
Priansa, Euis Karwati & Donni Juni.
“Jenis Jenis Minat Belajar.”
Jurnal Ilmu Pendidikan 7, no. 2
(2020): 809–20.
Pribowo, Setyo Fitroh Putro.
“Pengembangan Instrumen
Validasi Media Berbasis
Lingkungan Sekitar.” Jurnal
Pendidikan Dan Ilmu
Pengetahuan 18, no. 1 (2018):
1–12.Putri, Bela Bekti Amallia, Arifin
Muslim, and Tri Yuliansyah
Bintaro. “Analisis Faktor
Rendahnya Minat Belajar
Matematika Siswa Kelas V Di Sd
Negeri 4 Gumiwang.” Jurnal
Educatio FKIP UNMA 5, no. 2
(2019): 68–74.
https://doi.org/10.31949/educatio
.v5i2.14.
Ramadani, Isrin, Erni Nirwani, and
Azhar Umar. “Multimedia
Pembelajaran Power Point
Dalam Pembelajaran,” 2021.
Sari, Syti Mayang, Muhammad
Riduan Harahap, and Ahmad
Ridwan. “Pemanfaatan Media
Pembelajaran Poster Dalam
Upaya Meningkatkan Minat
Belajar Siswa Pada Mata
Pelajaran Fiqih.” Insiru PAI 7, no.
2 (2023): 438–49.
Setiawan, Angga, Wahyu Nugroho,
and Dessy Widyaningtyas.
“Pengaruh Minat Belajar
Terhadap Hasil Belajar Siswa
Kelas Vi Sdn 1 Gamping.”
TANGGAP : Jurnal Riset Dan
Inovasi Pendidikan Dasar 2, no.
2 (2022): 92–109.
Setiawan, Wahyu, Ikip Siliwangi, Jl
Terusan, and Jenderal
Sudirman. “Plagiarism Checker X
Originality Report,” 2019.
Sobron, Adi Nugraha, Sudiatmi Titik,
and Suswandari Meidawati.
“Peran Guru Dalam
Meningkatkan Motivasi Dan
Minat Belajar Siswa Kelas V Sdn
Tambahmulyo 1.” Jurnal Inovasi
Penelitian 1, no. 3 (2020): 1–4.
Susilo, Agus Agus. “Peran Guru
Sejarah Dalam Pemanfaatan
Inovasi Media Pembelajaran.”
Jurnal Komunikasi Pendidikan 4,
no. 2 (2020): 79.
Tindaon, J.,& Muliani, E. “Sosialisasi
Penggunaan Media Berbasis
Teknologi Microsoft Power Point
Dalam Peningkatan
Pembelajaran Bagi Guru - Guru
Di SD Negeri 054870 Tanjung
Jati Kec.Binjai Kab. Langkat.”
Abdimas Mandiri-Jurnal
Pengabdian Kepada Masyarakat
1, no. 1 (2021): 93–95.
Toyibah, Mikacinta Gustina Amalan,
Rofi’ul Himam, Rully Bagja
Abdurrahman Assides, Zahrah
Nisrina Mumtaz, and Jenuri
Jenuri. “Urgensi Pendidikan
Agama Islam: PembentukanKarakter Sejak Dini.” Jurnal
Pendidikan Islam 1, no. 3 (2024):
11.
Ummah, Masfi Sya’fiatul. “Media
Pembelajaran.” Sustainability
(Switzerland) 11, no. 1 (2019):
1–14.
Wijaya, Rika, Niken Vioreza, and Jan
Binsar Marpaung. “Penggunaan
Media Konkret Dalam
Meningkatkan Minat Belajar
Matematika.” Prosiding Seminar
Nasional Pendidikan STKIP
Kusuma Negara III, 2021,
579–87.
Yuwanita, Ika, Happy Indira Dewi,
and Dirgantara Wicaksono.
“Pengaruh Metode Pembelajaran
Dan Gaya Belajar Terhadap
Hasil Belajar Ipa.” Instruksional
1, no. 2 (2020): 152.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.