ANALISIS STRATEGI GURU KELAS 3 DALAM MEMBINA KEMAMPUAN MEMBACA SISWA DENGAN KETERBATASAN KONSENTRASI DI SDN BAHAGIA 03

Authors

  • Savira Salsabila Universitas Bhayangkara Jakarta Raya,
  • Sani Aryanto Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Yohamntin Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31700

Keywords:

teacher strategies, reading, concentration limitations, elementary school, qualitative approach

Abstract

This study aims to analyze the strategies employed by third-grade teachers to fosterreading skills among students with concentration limitations at SDN Bahagia 03. Thisresearch used a qualitative approach with a case study method. Data were collectedthrough observation, interviews, and documentation. The findings revealed thatteachers implemented various strategies such as using visual media, reading aloudmethods, and individual approaches to enhance students’ focus. The study alsofound that teachers’ emotional support played a crucial role in motivating studentswith concentration challenges. These findings are expected to serve as a referencefor developing adaptive reading instructional strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fikriyah, L., Niam, F., & Saifudin, A.

(2022). Manajemen Penerapan

Metode Pembelajaran Jigsaw

Berbasis Gambar pada Mata

Pelajaran IPS untuk Meningkatkan

Kemampuan Literasi Siswa Kelas 4

SD Islam Kota Blitar. Patria

Eduacational Journal (PEJ), 2(1),

21–28.

https://doi.org/10.28926/pej.v2i1.30

3

Hardianti, F., Wahju Andjariani, E., &

Kartika Dewi, G. (2022). Pengaruh

Media Kartu Gambar Terhadap

Kemampuan Membaca Siswa

Tunagrahita Ringan Di Sekolah

Dasar. Pendas : Jurnal IlmiahPendidikan Dasar, 7(2), 1006–1015.

https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.587

9

Jurnal, J. (2021). Prestasi Belajar

Bahasa Indonesia Pada Materi

Membaca. 1, 82–94.

Khofifatin, K., Rahayu Sri Wulan, B., &

Wahju Andjariani, E. (2022).

Analisis Faktor Penghambat Belajar

Membaca Permulaan Pada Tema 6

Subtema 2 Lingkungan Sekitar

Rumahku Kelas I Sekolah Dasar.

Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan

Dasar, 7(2), 1016–1030.

https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.587

8

Komala Dewi, I., Suwangsih, E., & Tiara

Antik Sari, N. (2024). Penerapan

model survey, question, read, recite,

and review (SQ3R) berbantuan

media komik untuk meningkatkan

kemampuan membaca pemahaman

siswa sekolah dasar. COLLASE

(Creative of Learning Students

Elementary Education), 7(4),

692–697.

https://doi.org/10.22460/collase.v7i4

.19651

Nugroho, C. M. R., & Darmawan, P.

(2024). Implementasi Pembelajaran

Berdiferensiasi dalam Perspektif

Teori Belajar Humanistik pada

Sekolah Dasar: Studi Literatur.

Journal of Innovation and Teacher

Professionalism, 2(3), 282–290.

https://doi.org/10.17977/um084v2i32024p282-290

Putri, M. S., Muhammadiah, M., &

Hamsiah, A. (2024). Pengaruh

Strategi High Five Dan Strategi 3-2-

1 Terhadap Keterampilan Membaca

Pemahaman Siswa Sekolah Dasar.

Bosowa Journal of Education, 4(2),

259–263.

https://doi.org/10.35965/bje.v4i2.44

68

Ratnasari, D., & Adiwijaya, S. N. (2023).

Peningkatan Keterampilan Menulis

Siswa Kelas II Sekolah Dasar

melalui Model Pembelajaran

Cooperative Integrated Reading and

Composition. Journal of Integrated

Elementary Education, 3(1), 87–97.

https://doi.org/10.21580/jieed.v3i1.1

6794

Rombean, C., Rahmadi, P., &

Appulembang, O. D. (2021).

Pentingnya Penyampaian Informasi

Yang Tepat Untuk Membangun

Komunikasi Efektif Kepada Siswa

Kelas Iii Sekolah Dasar [the

Importance of Delivering Information

Appropriately in Building Effective

Communication To Grade 3 of

Primary Students]. JOHME: Journal

of Holistic Mathematics Education,

5(1), 13.

https://doi.org/10.19166/johme.v5i1.

2055

Rusli, M., Jud, J., Suhartiwi, S., &

Marsuna, M. (2022). Pemanfaatan

Permainan Tradisional SebagaiSiswa Sekolah Dasar. Lumbung

Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada

Masyarakat, 7(4), 582–589.

https://doi.org/10.36312/linov.v7i4.9

48

Sewu, M. M., Dhiu, K. D., & Maku, K. R.

M. (2021). Pengembangan Tujuan

Pembelajaran Aspek Sosial

Emosional Berdasarkan Model

Pembelajaran Morrison Roos Dan

Kemp Pada Kurikulum 2013 Paud

Kelompok a Dan B Di Paud

Terpadu Citra Bakti Tahun Ajaran

2019/2020. Jurnal Citra Pendidikan,

1(2), 238–247.

https://doi.org/10.38048/jcp.v1i2.233

Susanto, E., & Nugraheni, A. S. (2020).

Metode Vakt Solusi Untuk Kesulitan

Belajar Membaca Permulaan Pada

Anak Hiperaktif. Muallimuna : Jurnal

Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 9.

https://doi.org/10.31602/muallimuna

.v6i1.2506

Wahyuningsih, E., Suciyati, N., &

Rahman, D. F. (2023).

MENINGKATKAN MOTIVASI DAN

KETERAMPILAN MEMBACA ANAK

MELALUI MEMBACA KERAS:

STUDI METODE CAMPURAN DI

KONTEKS PANTI ASUHAN. Jo-

ELT (Journal of English Language

Teaching) Fakultas Pendidikan

Bahasa & Seni Prodi Pendidikan

Bahasa Inggris IKIP, 10(2), 167.

https://doi.org/10.33394/jo-elt.v10i2.7902

Downloads

Published

2025-08-05