ANALISIS STRATEGI GURU KELAS 3 DALAM MEMBINA KEMAMPUAN MEMBACA SISWA DENGAN KETERBATASAN KONSENTRASI DI SDN BAHAGIA 03
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.31700Keywords:
teacher strategies, reading, concentration limitations, elementary school, qualitative approachAbstract
This study aims to analyze the strategies employed by third-grade teachers to fosterreading skills among students with concentration limitations at SDN Bahagia 03. Thisresearch used a qualitative approach with a case study method. Data were collectedthrough observation, interviews, and documentation. The findings revealed thatteachers implemented various strategies such as using visual media, reading aloudmethods, and individual approaches to enhance students’ focus. The study alsofound that teachers’ emotional support played a crucial role in motivating studentswith concentration challenges. These findings are expected to serve as a referencefor developing adaptive reading instructional strategies.Downloads
References
Fikriyah, L., Niam, F., & Saifudin, A.
(2022). Manajemen Penerapan
Metode Pembelajaran Jigsaw
Berbasis Gambar pada Mata
Pelajaran IPS untuk Meningkatkan
Kemampuan Literasi Siswa Kelas 4
SD Islam Kota Blitar. Patria
Eduacational Journal (PEJ), 2(1),
21–28.
https://doi.org/10.28926/pej.v2i1.30
3
Hardianti, F., Wahju Andjariani, E., &
Kartika Dewi, G. (2022). Pengaruh
Media Kartu Gambar Terhadap
Kemampuan Membaca Siswa
Tunagrahita Ringan Di Sekolah
Dasar. Pendas : Jurnal IlmiahPendidikan Dasar, 7(2), 1006–1015.
https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.587
9
Jurnal, J. (2021). Prestasi Belajar
Bahasa Indonesia Pada Materi
Membaca. 1, 82–94.
Khofifatin, K., Rahayu Sri Wulan, B., &
Wahju Andjariani, E. (2022).
Analisis Faktor Penghambat Belajar
Membaca Permulaan Pada Tema 6
Subtema 2 Lingkungan Sekitar
Rumahku Kelas I Sekolah Dasar.
Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan
Dasar, 7(2), 1016–1030.
https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.587
8
Komala Dewi, I., Suwangsih, E., & Tiara
Antik Sari, N. (2024). Penerapan
model survey, question, read, recite,
and review (SQ3R) berbantuan
media komik untuk meningkatkan
kemampuan membaca pemahaman
siswa sekolah dasar. COLLASE
(Creative of Learning Students
Elementary Education), 7(4),
692–697.
https://doi.org/10.22460/collase.v7i4
.19651
Nugroho, C. M. R., & Darmawan, P.
(2024). Implementasi Pembelajaran
Berdiferensiasi dalam Perspektif
Teori Belajar Humanistik pada
Sekolah Dasar: Studi Literatur.
Journal of Innovation and Teacher
Professionalism, 2(3), 282–290.
https://doi.org/10.17977/um084v2i32024p282-290
Putri, M. S., Muhammadiah, M., &
Hamsiah, A. (2024). Pengaruh
Strategi High Five Dan Strategi 3-2-
1 Terhadap Keterampilan Membaca
Pemahaman Siswa Sekolah Dasar.
Bosowa Journal of Education, 4(2),
259–263.
https://doi.org/10.35965/bje.v4i2.44
68
Ratnasari, D., & Adiwijaya, S. N. (2023).
Peningkatan Keterampilan Menulis
Siswa Kelas II Sekolah Dasar
melalui Model Pembelajaran
Cooperative Integrated Reading and
Composition. Journal of Integrated
Elementary Education, 3(1), 87–97.
https://doi.org/10.21580/jieed.v3i1.1
6794
Rombean, C., Rahmadi, P., &
Appulembang, O. D. (2021).
Pentingnya Penyampaian Informasi
Yang Tepat Untuk Membangun
Komunikasi Efektif Kepada Siswa
Kelas Iii Sekolah Dasar [the
Importance of Delivering Information
Appropriately in Building Effective
Communication To Grade 3 of
Primary Students]. JOHME: Journal
of Holistic Mathematics Education,
5(1), 13.
https://doi.org/10.19166/johme.v5i1.
2055
Rusli, M., Jud, J., Suhartiwi, S., &
Marsuna, M. (2022). Pemanfaatan
Permainan Tradisional SebagaiSiswa Sekolah Dasar. Lumbung
Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada
Masyarakat, 7(4), 582–589.
https://doi.org/10.36312/linov.v7i4.9
48
Sewu, M. M., Dhiu, K. D., & Maku, K. R.
M. (2021). Pengembangan Tujuan
Pembelajaran Aspek Sosial
Emosional Berdasarkan Model
Pembelajaran Morrison Roos Dan
Kemp Pada Kurikulum 2013 Paud
Kelompok a Dan B Di Paud
Terpadu Citra Bakti Tahun Ajaran
2019/2020. Jurnal Citra Pendidikan,
1(2), 238–247.
https://doi.org/10.38048/jcp.v1i2.233
Susanto, E., & Nugraheni, A. S. (2020).
Metode Vakt Solusi Untuk Kesulitan
Belajar Membaca Permulaan Pada
Anak Hiperaktif. Muallimuna : Jurnal
Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 9.
https://doi.org/10.31602/muallimuna
.v6i1.2506
Wahyuningsih, E., Suciyati, N., &
Rahman, D. F. (2023).
MENINGKATKAN MOTIVASI DAN
KETERAMPILAN MEMBACA ANAK
MELALUI MEMBACA KERAS:
STUDI METODE CAMPURAN DI
KONTEKS PANTI ASUHAN. Jo-
ELT (Journal of English Language
Teaching) Fakultas Pendidikan
Bahasa & Seni Prodi Pendidikan
Bahasa Inggris IKIP, 10(2), 167.
https://doi.org/10.33394/jo-elt.v10i2.7902
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.