PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK 3D (PUBI) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK FASE C SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.31908Keywords:
3D pop-up book media (pubi), critical thinking skills, elementary schoolAbstract
This research addresses the low critical thinking skills of students and the limited learning media available. This study aims to develop a 3D POP-UP BOOK (PUBI) medium to enhance the critical thinking skills of elementary school students in Phase C. The research method employed is Design and Development (D&D), utilizing the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). Data collection techniques included questionnaires, observations, and pre-test and post-test administrations. The study used a Likert scale to measure the validation results from experts. The validation results indicate that the 3D POP-UP BOOK (PUBI) medium is highly suitable for use in learning, with an average percentage score of 93% (Very Suitable category) from material experts, 97% (Very Suitable category) from media experts, and 88% (Very Suitable category) from learning experts. Furthermore, there was an improvement in students' critical thinking skills, evidenced by the increased scores from the pre-test to the post-test. The overall average pre-test score was 50, which then increased to an average score of 83. Therefore, it can be concluded that the 3D POP-UP BOOK (PUBI) medium is highly suitable for use in classroom learning and is capable of improving students' critical thinking skills.
Downloads
References
Andi Mulyadi. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Dan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Pada Materi Ekosistem.
Asta Jaya, I. K. M. (2021). Peran Guru Ips Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Metode Pembelajaran Inkuiri. Sang Acharya : Jurnal Profesi Guru, 2(1), 22. https://doi.org/10.25078/sa.v2i1.3235, diakses pada 22 November 2024
Avianty, D. (2018). Received 11 August 2018; Received in revised for. 7(2), 237–242.
Claudia, L. J., & Harimurti, R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Multimedia 3D Pada Mata Pelajaran Perakitan Komputer Untuk Siswa Kelas X Jurusan TKJ di SMK Negeri 1 Pacitan. Jurnal It-Edu, 1(01), 14–22.
Defi Triana Sari, Akila Wasimatul Aula, Viga Adryan Nugraheni, Zulfa Kusnia Dina, & Wahyu Romdhoni. (2022). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Siswa Sd Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 82–96. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.30, diakses pada 22 November 2024
Dzikro, A. Z. T., & Dwiningsih, K. (2021). Kelayakan Media Pembelajaran Berbasis Laboratorium Virtual pada Sub Materi Kimia Unsur Periode Ketiga. Chemistry Education Practice, 4(2), 160–170. https://doi.org/10.29303/cep.v4i2.2389, diakses pada 22 November 2024
Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2015, 597–602.
Halim, A. (2022). Signifikansi dan Implementasi Berpikir Kritis dalam Proyeksi Dunia Pendidikan Abad 21 Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3), 404–418. https://doi.org/10.36418/jist.v3i3.385, diakses pada 28 September 2024
Hanafi, I. R., Astuti, S., Rofiudin, R., & Kurniawan, H. (2024). Konsep Pengembangan Modul Pembelajaran. MindSet: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 45-52.
Handayani, H., & Somantri, M. (2023). Games Board: Salahsatu Media Pembelajaran Dalam Mengembangkan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 151-162.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Hastuti, D. (2021). 21st Century Skills In Primary School Learning. Jurnal Social, Humanities, and Education Studies (SHEs), 4(5), 932–936.
Juhairiah. (2023). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menetapkan KriteriaKetercapaian Tujuan Pembelajaran (KKTP) Melalui Workshop InternSekolah Di SDN Karang Bayat 01 Sumber Baru. Jurnal Simki Postgraduate, 2(3), 190–200. https://jiped.org/index.php/JSPG, diakses pada 22 November 2024
Kamal, A. L., Ali, M. K., Safitri, D., & Sujarwo, S. (2024). Penggunaan Media Pop-up book 3d pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(3), 12. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i3.336, diakses pada 22 November 2024
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Bintang Sutabaya, 1–129.
Kubo, A., Misonou, H., Matsuyama, M., Nomori, A., & Wada-, S. (2018). Research Article. 3(I), 57–72.
Majid, A. (2005). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan. Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi, diakses pada 09 Oktober 2024
Najahah, I., & Agus; Eko. (2016). Perancangan Buku Pop-Up Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 04, 494–501. https://media.neliti.com/media/publications/250986-perancangan-buku-pop-up-sebagai-media-pe-4010ccca.pdf, diakses pada 09 Oktober 2024
Ningsih, S. R., Suryani, A. I., & Maulana, I. T. (2022). The Implementation of Group Investigation E-Task in Activities Learning (GIETAL) in Higher Education. Electronic Journal of E-Learning, 20(2), 120–133. https://doi.org/10.34190/ejel.20.2.2066, diakses pada 22 November 2024
Noho, Y., Modjo, M. L., & Ichsan, T. N. (2020). Pengemasan Warisan Budaya Tak Benda “Paiya Lohungo Lopoli” Sebagai Atraksi Wisata Budaya Di Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 4(2), 179. https://doi.org/10.37905/aksara.4.2.179-192.2018, diakses pada 22 November 2024
Nopyanti, Y., Novtiar, C., & Hidayat, W. (2023). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(6), 2111–2120. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i6.17778, diakses pada 22 November 2024
Nurma’ardi, H. D. (2023). Journal of Instructional and Development Researches Keefektifan Pembelajaran Problem Based Learning terhadap. JIDeR, 3(4), 139–146. https://doi.org/10.53621/jider.v3i4.253, diakses pada 09 Oktober 2024
Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan Skala Likert dan Skala Dikotomi Pada Kuesioner Online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185, diakses pada 09 Oktober 2024
Puspa, C. I. S., Rahayu, D. N. O., & Parhan, M. (2023). Transformasi Pendidikan Abad 21 dalam Merealisasikan Sumber Daya Manusia Unggul Menuju Indonesia Emas 2045. Jurnal Basicedu, 7(5), 3309–3321. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.5030, diakses pada 09 Oktober 2024
Puspita, V., & Dewi, I. P. (2021). Efektifitas E-LKPD berbasis Pendekatan Investigasi terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 86–96. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.456, diakses pada 28 September 2024
Rahayu, I., Nuryani, P., & Hermawan, R. (2019). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Pelajaran IPS SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 93-101.
Sahidin, L., & Prajono, R. (2022). Eksplorasi TPACK dalam Mendukung Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Exploration of TPACK in Supporting High Order Thinking Skills). Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 212–227.
Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-up book 3d Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 138–150. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6979, diakses pada 28 September 2024
Sri Purwanti. (2015). Meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kritis matematis siswa Sekolah Dasar dengan model Missouri Mathematics Project (MMP) 253. 2, 253–266.
Sukmawati, H. (2022). Pembelajaran dalam memanfaatkan potensi otak. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 22–26.
Sukriadi. (2015). Unnes Journal of Mathematics Education Research Abstrak. 4(2), 139–145.
Sumarsono, A., & Sianturi, M. (2019). Peluang Media Interaktif Dalam Menunjang Efektivitas. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(2), 101–110. http://ejurnal.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/JPE, diakses pada 28 September 2024
Susan, I. N., Munawar, M., & Purwadi, P. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia Sini Dalam Pengenalan Lingkungan Sosial Berbasis Steam. Wawasan Pendidikan, 3(1), 61–69. https://doi.org/10.26877/wp.v3i1.10361, diakses pada 19 November 2024
Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305 diakses pada 28 September 2024
Umam, C., & Ferianto, F. (2023). Model Pendekatan Humanistik Dalam Pengelolaan Kelas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam SDN Palumbonsari 1. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 336–344.
Umbaran, F. A., Robandi, B., & Giwangsa, S. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Meme/Rage Comic Dalam Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 50–57. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpgsd/article/view/51832/20568, diakses pada 28 September 2024
Ummah, M. S. (2019). Animasi Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI, diakses pada 28 September 2024
Widiawati, W. W., Karim, M. B., & Mayangsari, D. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Komputer Aplikasi Paint Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 22 Balongpanggang. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(1), 10–24. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i1.3845, diakses pada 28 September 2024
Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2017). Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Graduate School Conferences, 1(2), 1–7.
Yasin, M., Garancang, S., & Hamzah, A. A. (2024). Metode Dan Instrumen Pengumpulan Data Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Metodologi Penelitian Untuk Public Relations Kuantitatif Dan Kualitatiif, 2(3), 161–173.
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















