EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN ARTICULATE STORYLINE 3 DALAM PEMBELAJARAN TEKS PROSEDUR SISWA KELAS VII SMP N 8 PEKANBARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32202Keywords:
Effectiveness, Learning Media, Articulate Storyline 3, Procedural TextAbstract
The purpose of this study is to determine the differences in learning outcomes between students who use the Articulate storyline 3 learning media and students who do not use the Articulate storyline 3 learning media in class VII students of SMP N 8 Pekanbaru and aims to determine the effectiveness of the use of the Articulate storyline 3 learning media on the learning of procedural texts of class VII students of SMP N 8 Pekanbaru. The research method in this study is an experiment through a quasi-experimental research type of pre-test and post-test with-non-equivalent control-group design. The sample of this study amounted to 72 students obtained by simple random sampling through drawing. The results of this study indicate that the learning outcomes of the trial class are superior compared to the control class. In the trial class, the average N-Gain score is 64.76, the interpretation of the effectiveness category of the N-Gain experimental class is quite effective and the N-Gain control class is 48.13, the interpretation of the effectiveness category of the N-Gain control class is less effective. The results of the N-Gain test can prove that in learning procedural texts the use of the Articulate storyline 3 learning media is effectively applied in learning.Downloads
References
Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.
Fatimah, M., Burhanudin, D., & Permatasari, S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Articulate Storyline pada Pembelajaran Teks Prosedur di Sekolah Menengah Atas. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 26–38.
Hasminur, H., Charlina, C., & Sinaga, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Video Stop Motion Dalam Menentukan Nilai Sebagai Implementasi Pembelajaran Teks Hikayat. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 112–125.
Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Makrufi, A. D., Gandi, S., Muin, A., Tajeri, Fakhrudin, A., Hamdani, & Suprapno. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. In CV. Literasi Nusantara Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.
Fatimah, M., Burhanudin, D., & Permatasari, S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Articulate Storyline pada Pembelajaran Teks Prosedur di Sekolah Menengah Atas. Transformatika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 8(1), 26–38.
Hasminur, H., Charlina, C., & Sinaga, M. (2024). Efektivitas Penggunaan Video Stop Motion Dalam Menentukan Nilai Sebagai Implementasi Pembelajaran Teks Hikayat. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 112–125.
Khoirurrijal, Fadriati, Sofia, Makrufi, A. D., Gandi, S., Muin, A., Tajeri, Fakhrudin, A., Hamdani, & Suprapno. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. In CV. Literasi Nusantara Abadi (Vol. 16, Nomor 2).
Mustafa, P. S. (2022). Peran Pendidikan Jasmani Untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80.
Putri, A. K., Andini, A., Astuti, N. P., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Articulate Storyline Untuk Meningkatkan Minat belajar Siswa Pada Muatan Pelajaran IPA Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(6), 857–866.
Rahmawati, E. (2022). Efektivitas Penerapan Media Articulate Storyline Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Malang. In Universitas Islam Malang.
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru Sebagai Fasilitator dan Efektifitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49–54.
Santosa, I., Iskandar, I., & Setiadi, S. (2025). Microlearning Teks Prosedur Bahasa Inggris. CV. Edupedia Pulisher.
Simatupang, Y. J. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan Model Pembelajaran Pair Check. Jurnal Metamorfosa, 8(2), 191–206.
Subarna, R., Dewayani, S., & Setyowati, C. E. (2021). Bahasa Indonesia untuk SMP Kelas VII. In Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Jalan Gunung Sahari Raya No. 4 Jakarta Pusat (Vol. 1, Nomor 1).
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Juornal on Education, 5(02).
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75–82.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.