PENGEMBANGAN WEBSITE PORTOFOLIO DIGITAL SEBAGAI ALAT EVALUASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Muhammad Fajar Al Kausar Univesitas Pendidikan Indonesia Kampus Sumedang
  • Dadan Djuanda Univesitas Pendidikan Indonesia Kampus Sumedang
  • Prana Dwija Iswara Univesitas Pendidikan Indonesia Kampus Sumedang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32603

Keywords:

e-portfolio, Indonesian language learning, Evaluation tool

Abstract

This study developed a digital portfolio website as an evaluation tool for Indonesian

language learning in elementary schools. The background was the limitations of

teachers in finding effective and efficient evaluation media that could collect student

work on the four language skills. The study used the Four-D model (Define, Design,

Develop, Disseminate) with data obtained through interviews and questionnaires.

Validation by evaluation experts and language experts showed the categories "Very

Appropriate" and "Appropriate" without revision. The trial on 32 fifth-grade students

of SDN Cileutik resulted in a score of 92.5% (category "Very Appropriate"). This

website facilitates teacher evaluation, increases student engagement, and provides

structured learning documentation, making it suitable for use as an innovative

solution in evaluating Indonesian language learning in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

sebuah Website Portofolio Digital

Sebagai Alat Evaluasi Pada

Pembelajaran Bahasa Indonesia di

Sekolah dasar, dengan tujuan untuk

menjadi solusi dari permasalahan

guru. Pengembangan ini

memperoleh hasil sebesar 92,5%,

yang merupakan rata-rata dari

respon siswa setelah menggunakan

dan mempelajari website ini. Dengan

kata lain, Website Portofolio Digital

ini dinilai sangat layak digunakan

dan terbukti menjadi solusi atas

permasalahan yang dihadapi guru

kelas V SDN Cileutik.

DAFTAR PUSTAKA

DWI ERMAWATI, Y., & YONISA

KURNIAWAN, R. (2019).

Analisis Pengembangan Alat

Evaluasi Pembelajaran Berbasis

Intranet. Jurnal Pendidikan

Ekonomi (JUPE), 7(2), 67–70.

https://doi.org/10.26740/jupe.v7n

2.p67-70

Gumilar, S. I., Aulia, F. T., &

Kurniawan, A. (2023). Panduan

Guru Bahasa Indonesia Edisi

Revisi. In Jurnal Keperawatan

Malang (Vol. 1, Nomor 1).

Khair, U. (2018). Pembelajaran

Bahasa Indonesia dan Sastra

(BASASTRA) di SD dan MI. AR-

RIAYAH : Jurnal Pendidikan

Dasar, 2(1), 81.

https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.

261

Krismasari Dewi, N. N., Kristiantari,

M. . R., & Ganing, N. N. (2019).

Pengaruh Model Pembelajaran

Picture and Picture Berbantuan

Media Visual Terhadap

Keterampilan Menulis Bahasa

Indonesia. Journal of Education

Technology, 3(4), 278.

https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.2

2364

Maydiantoro, A. (2020). Model

Penelitian Pengembangan.

Chemistry Education Review

(CER), 3(2), 185.

Roseta, N. (2020). Analisis Hambatan

Pelaksanaan Evaluasi

Pembelajaran Yang Dihadapi

Guru Mata Pelajaran Ekonomi Di

Sma Plus Negeri 7 Kota

Bengkulu. Jurnal Economic Edu,

1(1), 1–19.

Downloads

Published

2025-08-21