PENGEMBANGAN WEBSITE PORTOFOLIO DIGITAL SEBAGAI ALAT EVALUASI PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32603Keywords:
e-portfolio, Indonesian language learning, Evaluation toolAbstract
This study developed a digital portfolio website as an evaluation tool for Indonesian
language learning in elementary schools. The background was the limitations of
teachers in finding effective and efficient evaluation media that could collect student
work on the four language skills. The study used the Four-D model (Define, Design,
Develop, Disseminate) with data obtained through interviews and questionnaires.
Validation by evaluation experts and language experts showed the categories "Very
Appropriate" and "Appropriate" without revision. The trial on 32 fifth-grade students
of SDN Cileutik resulted in a score of 92.5% (category "Very Appropriate"). This
website facilitates teacher evaluation, increases student engagement, and provides
structured learning documentation, making it suitable for use as an innovative
solution in evaluating Indonesian language learning in elementary schools.
Downloads
References
sebuah Website Portofolio Digital
Sebagai Alat Evaluasi Pada
Pembelajaran Bahasa Indonesia di
Sekolah dasar, dengan tujuan untuk
menjadi solusi dari permasalahan
guru. Pengembangan ini
memperoleh hasil sebesar 92,5%,
yang merupakan rata-rata dari
respon siswa setelah menggunakan
dan mempelajari website ini. Dengan
kata lain, Website Portofolio Digital
ini dinilai sangat layak digunakan
dan terbukti menjadi solusi atas
permasalahan yang dihadapi guru
kelas V SDN Cileutik.
DAFTAR PUSTAKA
DWI ERMAWATI, Y., & YONISA
KURNIAWAN, R. (2019).
Analisis Pengembangan Alat
Evaluasi Pembelajaran Berbasis
Intranet. Jurnal Pendidikan
Ekonomi (JUPE), 7(2), 67–70.
https://doi.org/10.26740/jupe.v7n
2.p67-70
Gumilar, S. I., Aulia, F. T., &
Kurniawan, A. (2023). Panduan
Guru Bahasa Indonesia Edisi
Revisi. In Jurnal Keperawatan
Malang (Vol. 1, Nomor 1).
Khair, U. (2018). Pembelajaran
Bahasa Indonesia dan Sastra
(BASASTRA) di SD dan MI. AR-
RIAYAH : Jurnal Pendidikan
Dasar, 2(1), 81.
https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.
261
Krismasari Dewi, N. N., Kristiantari,
M. . R., & Ganing, N. N. (2019).
Pengaruh Model Pembelajaran
Picture and Picture Berbantuan
Media Visual Terhadap
Keterampilan Menulis Bahasa
Indonesia. Journal of Education
Technology, 3(4), 278.
https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.2
2364
Maydiantoro, A. (2020). Model
Penelitian Pengembangan.
Chemistry Education Review
(CER), 3(2), 185.
Roseta, N. (2020). Analisis Hambatan
Pelaksanaan Evaluasi
Pembelajaran Yang Dihadapi
Guru Mata Pelajaran Ekonomi Di
Sma Plus Negeri 7 Kota
Bengkulu. Jurnal Economic Edu,
1(1), 1–19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















