PENGARUH PRAKTIK KERJA LAPANGAN, LINGKUNGAN KELUARGA, DAN MOTIVASI MEMASUKI DUNIA KERJA TERHADAP KESIAPAN KERJA SISWA KELAS XII JURUSAN PEMASARAN SMK SWASTA JAMBI MEDAN

Authors

  • Intan Riang Buulolo Universitas Negeri Medan
  • Dita Eka Pertiwi Sirait Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.32908

Keywords:

Internship, Family Environment, Motivation to Enter the Workforce, Work Readiness, Vocational High School

Abstract

This study aims to investigate the influence of Internship, Family Environment, and Motivation to Enter the Workforce on the Work Readiness of Grade XII Marketing students at SMK Swasta Jambi Medan.The research was conducted at SMK Swasta Jambi Medan with a total of 74 Grade XII Marketing students as participants, selected through total sampling. This study employed a quantitative approach, and data were collected using structured questionnaires.The results of the multiple linear regression analysis reveal that Internship has a positive and significant effect on students’ work readiness (t = 5.942 > 1.994; p = 0.000 < 0.05), Family Environment (t = 5.956 > 1.994; p = 0.000 < 0.05), and Motivation to Enter the Workforce (t = 5.469 > 1.994; p = 0.000 < 0.05). Simultaneously, these three variables significantly influence work readiness (F = 60.141 > 2.74; p = 0.000 < 0.05). The coefficient of determination (R² = 0.720) indicates that 72% of the variance in students’ work readiness is explained by these independent variables, while the remaining 28% is attributed to other factors beyond this study.These findings underscore the critical role of internship experiences, a supportive family environment, and personal motivation in developing students’ work readiness. The study also provides practical implications for schools, parents, and students to continuously enhance these factors to better prepare students for the demands of the workforce.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, R. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja Mahasiswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(3), 149–161. j-innovative.org

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Badan Pusat Statistik. (2024). Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) Menurut Pendidikan. https://www.bps.go.id

Dalyono, M. (2009). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta.

Dewi, R. A., & Safitri, D. (2022). Pengaruh Motivasi Memasuki Dunia Kerja dan Prestasi Belajar terhadap Kesiapan Kerja Siswa. E-Journal Universitas Negeri Padang.

Fadhallah. (2020). Wawancara. UNJ Press.

Fajriah, N., & Sudarma, I. K. (2022). Peran SMK dalam menyiapkan tenaga kerja produktif. Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan Vokasional, 7(1), 34–42.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. (9th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hair, J., Joseph, F., Black, W. C., J., B., & Babin, R. E. A. (2018). Multivariate Data Analysis. In Gedrag & Organisatie (8th ed., Vol. 19, Issue 3). https://doi.org/10.5117/2006.019.003.007

Handayani, & Putra, A. (2022). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Motivasi Kerja Siswa SMK Dalam Menghadapi Dunia Industri Global. Jurnal Pendidikan Dan Karier, 8(1), 21–30.

Handayani, S. (2022). Analisis kesiapan kerja siswa SMK ditinjau dari pengalaman praktik kerja industri. Jurnal Pendidikan Vokasional, 7(1), 45–52.

Hartono, B., & Fadillah, R. (2024). Pengaruh Kurangnya Bimbingan Keluarga Terhadap Pemahaman Budaya Kerja Industri Pada Siswa SMK di Era Digitalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan Profesi, 6(1), 15–24.

Haryanti, E. (2019). Tantangan kompetensi lulusan SMK di dunia kerja. Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan Vokasional, 5(1), 14–18.

Hasbullah. (n.d.). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Rajawali Pers.

Heny, A., & Setiyani, R. (2019). Faktor-faktor yang memengaruhi kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 123–130.

Hidayat, A., Fadli, R., & Mulyadi, S. (2021). Peran Dukungan Orang Tua dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMK Menghadapi Dunia Kerja. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Karier, 9(2), 89–97.

Ihsan, M. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja Pada Siswa SMK Negeri 1 Sinjai. Jurnal Pendidikan, 6(2), 105–115.

Khotimah, N., Sari, R., & Wahyuningsih, R. (2022). No Title. Herodotus: Jurnal Pendidikan IPS, 8(2), 123–134.

Krisnamurti. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Kerja Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 6(1), 65–76.

Kuswana, W, S. (2013). Filsafat Pendidikan Teknologi, Vokasi, dan Kejuruan. Alfabeta.

Lestari, D., & Wijayanti, N. (2021). Pentingnya pelatihan soft skills dalam meningkatkan kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan Vokasi, 9(2), 78–85.

Lestari, R., Ningsih, S., & Priyanto, D. (2020). Kesiapan kerja siswa ditinjau dari aspek mental dan keterampilan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(3), 156–165.

Mariati, M. (2022). Analisis Kesiapan Kerja Lulusan SMK Kompetensi Keahlian Akuntansi di Kota Medan pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Kewirausahaan, 2(1), 78–89.

Maulana, H., Fitriani, R., & Aditya, P. (2018). Pengaruh pengalaman praktis terhadap kesiapan kerja lulusan SMK. Jurnal Pendidikan Kejuruan, 5(2), 33–41.

Noviari, A. (2020). Pengaruh Penguatan Soft Skill terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK Pasca Praktik Kerja Lapangan. Jurnal Pendidikan Dan Pelatihan Vokasi, 8(3), 112–120.

Nugroho, A., & Lestari, P. (2023). Pengaruh pengalaman PKL terhadap kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Vokasi Dan Industri, 10(1), 56–64.

Nugroho, R., & Sari, P. (2022). Hubungan Motivasi Kerja dengan Kesiapan Menghadapi Dunia Kerja pada Siswa SMK Negeri di Wilayah Perkotaan. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Karier, 10(2), 40–50.

Nurul, A. (2020). Evaluasi efektivitas pendidikan kejuruan dalam menyiapkan tenaga kerja. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 10(2), 88–96.

Prasetiawan, C., & Widodo, S. F. (2020). Pengaruh Pengetahuan Dunia Kerja dan Pengalaman Praktik Kerja Lapangan terhadap Kesiapan Kerja. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin. Universitas Negeri Yogyakarta.

Putri, A., Kurniawan, H., & Ayu, F. (2021). Peran Motivasi Intrinsik dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri dan Kompetensi Kerja Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasional, 13(3), 67–75.

Rahayu, D. A., Nabilla, R. R., & Kusumawastuti, A. F. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Sosial Emosional pada Sekolah Inklusi SDN Pojok Pendahuluan. 7.

Rahmawati, F., & Santoso, B. (2023). Minimnya pelatihan berbasis industri dan dampaknya terhadap kepercayaan diri siswa SMK. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Karier, 11(1), 22–29.

Ramadhani, F., & Putra, R. (2023). Kondisi Lingkungan Keluarga dan Dampaknya terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK: Studi Kasus pada Wilayah Ekonomi Menengah ke Bawah. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, 5(2), 88–96.

Safitri, M., Yusuf, R., & Salim, H. (2022). Pendidikan abad 21 dalam membentuk karakter dan kompetensi. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(2), 45–53.

Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology (5th ed.). McGraw-Hill.

Santrock, J. W. (2019). Psikologi perkembangan: Dari masa kanak-kanak hingga dewasa. Salemba Humanika.

Setiadi, S., & Sumaryoto. (2021). Motivasi Memasuki Dunia Kerja dan Pengalaman Praktik Kerja Industri Mempengaruhi Kesiapan Kerja Siswa. Jurnal Pendidikan IPS, 4(2), 155–169. https://doi.org/10.30998/herodotus.v4i2.9428

Setiawan, R., Prasetyo, D., & Anggraeni, L. (2022). Implementasi program PKL dalam meningkatkan kesiapan kerja siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 8(3), 91–99.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.

Sugiarto, A. (2020). Kesiapan kerja lulusan SMK ditinjau dari aspek kemampuan dan pengalaman. Jurnal Vokasi Dan Ketenagakerjaan, 6(2), 72–80.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sutopo (ed.)). Alfabeta. https://inlislite.uin-suska.ac.id/opac/detail-opac?id=26594

Suharto, A., Wijaya, R., & Endah, L. (2022). Keterlibatan Orang Tua dan Kebingungan Karier pada Siswa SMK di Daerah Periurban. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Karier, 7(1), 34–42.

Suryani, A., & Hidayat, M. (2024). Kecukupan pelatihan kerja dan kesiapan mental siswa SMK menghadapi dunia kerja. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Ketenagakerjaan, 14(2), 103–110.

Susanti, D., Yuliana, N., & Huda, A. (2015). Peran SMK dalam membentuk lulusan siap kerja. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(3), 341–351.

Towadji, R., Pasanda, G., & Ngangi, S. (2024). Kontribusi Keaktifan dalam Organisasi Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK: Studi Kasus di SMKN 1 Bitung. Jurnal Pengembangan Sumber Daya Manusia, 5(1), 55–64.

Wahyuni, N., & Setiawan, D. (2021). Dampak Dukungan Keluarga Terhadap Kesiapan Mental dan Kemandirian Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 59–68.

Wicaksono, M., & Lestari, K. (2021). Minimnya Perencanaan Karier pada Siswa SMK: Kajian Motivasi Kerja dan Kesiapan Mental Menuju Dunia Kerja. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Pengembangan Karier, 6(2), 77–86.

Yasinta, S., & Aminuddin Irfani. (2022). Pengaruh Efikasi Diri terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Akhir Program Studi Manajemen Angkatan 2018 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Bandung. Bandung Conference Series: Business and Management, 2(2), 1048–1053. https://doi.org/10.29313/bcsbm.v2i2.3512

Yusuf, S. (2009). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya.

Zahmelinda, S., & Armiati, A. (2023). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMKN 2 Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1495–1506. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/6008

Zainuddin, M. (2022). Pengaruh Kompetensi Kerja, Bimbingan Karier dan Efikasi Diri terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII dan XIII SMK Negeri 1 Selong. Jurnal Ilmu Pendidikan.

Downloads

Published

2025-08-29