PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) MATEMATIKA BERBASIS PROBLEM SOLVING PADA SISWA KELAS III SD NEGERI 1 WIDODO
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.32975Keywords:
student worksheets (LKS), problem solving, mathematics, ADDIE, Grade III students of SD negeri 1 widodoAbstract
This study aims to develop valid, practical, and effective Problem Solving-based Mathematics Student Worksheets (LKS) for grade III students of SD Negeri 1 Widodo. The LKS previously used at SD Negeri 1 Widodo were still monotonous (black and white text and images) and the material presented was incomplete, resulting in a lack of student enthusiasm and the Minimum Completion Criteria (KKM) of 65 not being achieved in mathematics learning. This study used the Research and Development (R&D) method with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model. The LKS design was created using the Canva application. The results of the study showed that the LKS developed had a "very valid" level of validity with an average Aiken's V score of 0.87 from the assessment of language, media, and material experts. In terms of practicality, the LKS was declared "very practical" based on teacher responses of 90% and student responses in individual trials (91.9%) and small groups(91.67%) with an overall average of 91.19%. Meanwhile, the level of effectiveness of LKS is classified as "high" with an N-Gain value of 0.73, leading to an increase in student learning outcomes from an average pre-test of 35.32 to a post-test of 82.58. Based on these results, it can be concluded that the development of LKS Mathematics based on Problem Solving is stated in the learning process for grade III students of SD Negeri 1 Widodo.Downloads
References
Affandi, M. (2013). Model dan Metode Pembelajaran Sekolah. Semarang: UNISSULA Press 81
Wina
hyu, dkk, Pengembangan LKS Berbasis Saintik untuk ...
DAFTAR RUJUKAN
Bundu, Patta. 2006. Penilaian Keterampilan
Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran
di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal
Pendidikan Tinggi.
Darmojo, H. & Jenny R. F. Kaligis. 1992. Pendidikan
IPA II. Jakarta: Depdikbud, D
81
Winahyu, dkk, Pengembangan LKS Berbasis Saintik untuk ...
DAFTAR RUJUKAN
Bundu, Patta. 2006. Penilaian Keterampilan
Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran
di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal
Pendidikan Tinggi.
Darmojo, H. & Jenny R. F. Kaligis. 1992. Pendidikan
IPA II. Jakarta: Depdikbud, D
81
Winahyu, dkk, Pengembangan LKS Berbasis Saintik untuk ...
DAFTAR RUJUKAN
Bundu, Patta. 2006. Penilaian Keterampilan
Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran
di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal
Pendidikan Tinggi.
Darmojo, H. & Jenny R. F. Kaligis. 1992. Pendidikan
IPA II. Jakarta: Depdikbud, D
Bundu, Patta. 2006. Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Darmojo, H. & Jenny R. F. Kaligis. 1992. Pendidikan IPA II. Jakarta: Depdikbud, D Dirjen Dikti Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan
Depdiknas. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Dikmenum
Ilmihim dan Nur. (2012). Kemampuan Pemecahan Masalah dan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Problem Solving. Jurnl Pendidikan Matematika 1 (2), 15-29.
Kemendikbud. 2013. Materi Pelatihan Guru SD Kelas I, Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: P3DMK-PMP
Kemendikbud. 2013. Tema 2 Subtema 3 Gaya dan Gerak. Jakarta: Kemendikbud
Khalaliyah, (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Problem Solving Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Alat Optik. Pancasakri Science Education Journal, 7 (3), 114-127.
Majid, A. 2007. Perencanaan Pembelajaran.
Bandung: Rosdakarya.
Majid, A. 2007. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Martoyo, Tinah. "Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia (PJPI)." (2024).
Muhlishottin. (2020). Pelaksanaan Fungsi – Fungsi Manajemen Kelompok Bermain RA Kartini Desa Trutup Kecamatan Plumpang Kabupaten Tuban. Jurnal Pendidikan Untuk Semua. Vol 4. No 1.
Oktaprioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Budaya. Vol 1, No 1.
Prastowo. (2015). Perangka Pembelajaran LKS. Depdikbud. Jakarta.
Pratiwi, M.N. & Susilowibowo, J. 2017. Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa Berbasis Saintifk pada Materi Pencatatan Transaksi Perusahaan Manufaktur. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Akutansi dan Keuangan (Online). Jurnal. Fkip.Uns.ac.id/index. Php/Snpak/article/View/6702. Diakses 10 Februari 2017.
Pratiwi, Y. P., Prananosa, A. G., & Egok, A. S. (2024). Pengembangan multimedia interaktif berbasis articulate storyline pada pembelajaran matematika kelas III di SD Negeri 32 Lubuklinggau. Linggau Journal Science Education (LJSE), 4(1), 160-171.
Puryanto. Pengembangan Lembar Kerja Siswa Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Problem solving di SD Gugus Nusa Indah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7 (1), 2468-2477.
Rahayu, (2016). Panduan dan Aplikasi Pendidikan Karakter, Bandung: Yrama Widya
Rosalina, E., & Egok, A. S. Pengembangan LKS IPA Berbasis Scientific pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar.
Sitorus, E.H., Hasrattudin, & Manullang, M. 2016. Pengembangan LKS Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Keterampilan Berpikir Kritis di SMP Negeri 6 Medan. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED, 13 (2), 181-197.
Suryobroto, B. 2009. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Winarni, E. W. (2018). Teori dan Praktik Penilaian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: PT. Cahya Prima Sentosa.
Yamin, M. 2010. Strategi Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.