PENGARUH APLIKASI MARBEL MEMBACA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA SISWA KELAS I SDN GANDASARI 3 KOTA TANGERANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33343Keywords:
Marbel Membaca Application, Early Reading SkillsAbstract
Early reading ability is a crucial foundation for first grade students as they move forward in their learning journey. In today’s fast-growing digital world, many educational applications are designed to make learning more attractive and interactive, one of which is Marbel Membaca. This study aimed to investigate how effectively the application supports the improvement of students’ early reading skills. The research was carried out at SDN Gandasari 3, Tangerang City, using a quantitative approach with a One-Group Pretest-Posttest Design. The participants consisted of 31 first grade students. Data were collected through reading performance tests, interviews, and documentation, and further analyzed with SPSS version 25. The findings revealed a significance value of 0.000 < 0.05, confirming a strong influence of the treatment. Beyond statistical significance, the contribution of Marbel Membaca reached 89.4% in improving students’ early reading ability. This result highlights that digital learning applications are more than supplementary tools; they can be effective strategies to cultivate interest, strengthen literacy foundations, and encourage reading habits from an early stage of educationDownloads
References
Ali, M. (2021). Peningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Media Gambar Untuk Kelas 2 Pada Sdn 93 Palembang. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 43–51. https://doi.org/10.31851/pernik.v4i1.6796
Chairina, I. (2020). Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Di Kelas Rendah Melalui Media Big Book. Al ’ Adzkiya Internasional Of Education And Sosial, 1–9. Retrieved from https://aladzkiyajournal.com/index.php/AIoES/article/view/3
Clarinza Fiorentine Damayanti, & Kemil Wachidah. (2023). Pengaruh Aplikasi Game Edukasi “Marbel Membaca” Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Islam. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 4, 1–10.
Fauziah, H., & Hidayat, M. T. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Belajar ”Ayo Belajar Membaca” dan ”Marbel Membaca” pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4825–4832.
Hamidah Mujaddidah, Erna Suwangsih, & Neneng Sri Wulan. (2023). Penerapan Metode Suku Kata (Syllabic Method) Berbantuan Aplikasi Marbel Membaca Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 226–235. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1638
Lestari, Y. D. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 16(1), 73–80. https://doi.org/10.52217/lentera.v16i1.1081
Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar Scanned by TapScanner.
Muslih, M. A., Odah, S. ", Hasan, N., & Tangerang, M. (2022). Analisi Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 2 DI SD Negeri Pekojan 02 Petang Kota Jakarta Barat. PANDAWA : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 4(1), 66–83. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Nuraidah. (2025). Pengaruh Bermain Aplikasi Marbel Educa Studio Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Ra Nurul Iman.
Rahayu, P., & Ubabuddin. (2023). Penilaian Unjuk Kerja dan Praktik Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 304–313.
Riadi, E. (2016). Metode Statistika Parametrik & Nonparametrik. Pustaka Mandiri.
Rivaldi, M. F., & Kurniawan, Y. I. (2021). Game Edukasi Pengenalan dan Pembelajaran Berhitung untuk Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 11(1), 47–59. https://doi.org/10.34010/jamika.v11i1.4354
Subli. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas 1 SD N 166/IX Tanjung Lanjut Kecamatan Sekernan Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 2(11), 323–330.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cetakan Ke). Bandung: Alfabeta.
Suleman, D., Hanafi, Y. R., & Rahmat, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 713. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.713-726.2021
Sundayana, R. (2020). Statistika Penelitian Pendidikan (Edisi ke-2). Bandung: Alfabeta.
Suttrisno, & Hesti Puspitasari. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(2), 83–91.
Untari, D. T. (2020). Buku Ajar Statistik 1.
Widodo, S., Ladyani, F., Asrianto, L. O., Rusdi, Khairunnisa, Lestari, S. M. P., … Rogayah. (2023). Metodologi Penelitian. In Cv Science Techno Direct.
Wulandari, P. A., Ramadhani, E., & Pratama, A. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I SD Negeri 50 Prabumulih. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 07(02), 2182–2188.
Yolanda, S. T., & Damri, D. (2022). Efektivitas Aplikasi Marbel Berbasis Android dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Anak Disleksia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1563–1569. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2261
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.