PENERAPAN METODE GLOBAL BERBANTUAN MEDIA RODA PINTAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA SD IT ANNURILLAH KECAMATAN BERINGIN

Authors

  • Yulia Anjani Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • M. Faisal Husna Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33609

Keywords:

students' reading ability, global method, smart wheel media

Abstract

The purpose of this study is to improve students' reading skills through the application of the global method assisted by the "smart wheel" media. This research uses a Classroom Action Research (CAR) approach, conducted in two cycles, and employs a quantitative method. The data collection instruments used in this study include student observation sheets, teacher activity observation sheets, and documentation. The subjects of this study were 29 second-grade students at SD IT Annurillah Beringin.The results of the study showed a significant improvement in students' reading skills, as evidenced by the average percentage scores on the student observation sheets. In Cycle I, the average score for students' reading ability was 66.86%, while in Cycle II, the average score increased to 84.09%, reflecting an improvement of 17.23%. Meanwhile, the average score on the teacher activity observation sheets in Cycle I was 71.87%, and in Cycle II, it increased to 89.06%, indicating an improvement of 17.19%. Based on the findings above, it can be concluded that the implementation of the global method assisted by the "smart wheel" media effectively improves the reading skills of students at SD IT Annurillah Beringin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achriyati, S., Yuliana, R., & Nulhakim, L. (2022). Pengembangan Media Flip Chart Terhadap Keterampilan Membaca Intensif Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1249. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.8611

Darwis, U., & Hartaty, Y. (2023). Analisis peran guru kelas dalam meningkatkan motivasi belajar membaca pada siswa yang mengalami kesulitan membaca kelas IV di SD Negeri 0909 Huristak. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA (JP2MIPA), 8(1), 61–71.

Dian, F. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Pendidikan Modern. Jurnal Inovasi Edukasi, 6(2), 149–156. https://doi.org/10.35141/jie.v6i2.953

Jeflin, H., & Afriansyah, H. (2020). Pengertian Kurikulum, Proses Administrasi Kurikulum dan Peran Guru dalam Administrasi Kurikulum. Jurnal Inovasi Edukasi, 4(3), 155–159.

Kartolo, R., Malahayati, M., & Umry, S. H. (2021). Pengembangan bahan ajar keterampilan membaca kritis bermuatan pesan moral bersumber pada cerpen Helvy Tiana Rosa. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(2), 107–111.

Landong, A., Rangkuti, Y. M., Fadlan, M. N., Sujarwo, Sukmawati, & Dwi, D. F. (2023). Media Pembelajaran. Medan: Jejak Pustaka.

Laut, A., & Harahap, R. (2018). Filsafat Pendidikan. Medan: Jejak Pustaka.

Rahayu, C., Al, S., Langkat, M.,Amanda, D., & Aulia, S. (2024). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Melalui Metode Global Di Kelas 2 Sekolah Dasar Negeri 117830. Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 102–116. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v22.704

Rista. (2024). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Menggunakan Metode Global Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 400–407.

Rosanty, D., Rosadi, M., Sujarwo, Srimani, & Naibaho, F. (2025). Upaya meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas 4 melalui metode SQ3R di SDN 060932 Medan Amplas. Inovasi Pendidikan Nusantara, 6(1), 454–463. https://ejurnals.com/ojs/index.php/ipn

Salsabila, Y. R., Lestari, S., & Budiarti, M. (2020). Analisis kemampuan membaca siswa kelas II sekolah dasar. Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 339–344. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1590

Salsabilah, A. S., Muzamil, I. N., Juardi, F. I., Afifah, N. P. N., Herdiansyah, R. F. P., & Prihantini. (2024). Penggunaan Media Roda Pintar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kelas I Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(2), 11943–11950.

Sampe, M., Koro, M., & Tunliu, E. V. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V Sd Negeri Sakteo Kecamatan Mollo Tengah Kabupaten Tts. Journal of Character and Elementary Education, 1(3), 47–56. https://doi.org/10.35508/jocee.v1i3.11859

Sugiyarti. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Kartu Huruf Pada Siswa Kelas I Sd Negeri Kluwih I. Jurnal Humaniora, 10(1), 35–40.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19.

Downloads

Published

2025-09-19