UPAYA MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE TGT BERBANTUAN WORDWALL PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SDN 101934 CITAMAN

Authors

  • Diva Friska Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah
  • Safrida Napitupulu Universitas Muslim Nusantara Al Washliyah

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33692

Keywords:

key student activity, TGT model, wordwall, mathematics

Abstract

This study aims to determine the increase in student activity in mathematics subjects through the application of the TGT (Teams Games Tournament) cooperative learning model assisted by wordwall. This study uses the Classroom Action Research (CAR) approach, this study is a quantitative study. Data collection instruments in this study were student observation sheets, questionnaires and documentation. This study involved fourth grade students of SDN 101934 Citaman as the main participants. The results showed that student activity increased significantly, by showing the average percentage value of student activity observation sheets in cycle I of 56.60% (moderate category) and in cycle II of 80.26% (good category), so it can be seen that there is an increase in the average percentage value from cycle I to cycle II. Based on the explanation above, it can be concluded that using the TGT type cooperative model assisted by wordwall can increase student activity in Mathematics subjects in grade IV SDN 101934 Citaman.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, D., et all ( 2024). Penerapan Model Teams Games Tournament (TGT) Sebagai Upaya Meningkatkan Keaktifan Dan Prestai Belajar Peserta Didik Kelas 5 Pada Materi KPK Dan FPB Berbantuan Media Pembelajaran Rubik Musi . Nasional PPG UNIKAMA 1(2):1973–83.

Aziz, M., et all., (2023). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa 1(4):1–23.

Darwis, U., & Yanti, R.D.,( 2024). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Tongkat Ajaib Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Tema Lingkungan Sahabat Kita Kelas V Sd Negeri 107461 Desa Paya Lombang. 09(September).

Dwi, D.F., & Audina, R., (2021).Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Journal Educational Research and Social Studies.2(3)

Fitra, M.N., (2021). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Science, Engineering, Education, and Development Studies (SEEDS).5(1):7–11. doi: 10.20961/seeds.v5i1.56736.

Fikriansyah,M., & Layyinnati, I., (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 07 Paciran. Jurnal Mahasiswa Pendidikan 4(2):1–34. doi: 10.37286/jmp.v4i2.248.

Hidayatullah et al., (2023). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Wordwall Terhadap Keaktifan Siswa Pembelajaran IPA Kelas IV SD AL-Baitul Amien. Journal Cerdas Mahasiswa.164.

Hidayat, & Khayroiyah, S.,( 2018). Pengembangan Desain Didaktid Pada Pembelajaran Geometri. Jurnal MathEducation Nusantara 1(1):15–19

Landong, A., et all. (2024). Pengembangan Media Videoscribe Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Ipas Tentang Perubahan Wujud Benda Menggunakan Model Cooperatif Learning Di Sdn 060925 Medan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 9(2).

Landong, A., & Herdeliska, T.Y., (2023). “Penerapan Media Pembelajaran Gamifikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Pada Tema Benda Hewan Dan Tanaman Kelas 1 SD Negeri 101911 Sidodadi Batu 8 Deli Serdang.” Jurnal Dirosah Islamiyah 5(3):879–86. doi: 10.47467/jdi.v5i3.4343.

Lestari, N., & Rahmasari, F.,(2023). Pengembangan Media Magic Box Berbasis Demonstrasi Pada Pembelajaran Matematika KPK Dan FPB Di Kelas IV SD.Jurnal Inovasi Penelitian 3(9):7783–92.

Manasikana, O.A., et all, (2022) Model Pembelajaran Inovatif Dan Rancangan Pembelajaran Untuk Guru Ipa SMP. Jawa Timur. LPPM UNHASY Tebuireng Jombang

Napitupulu, S., & Manullang, Y. D., (2023). Keefektifan Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Pecahan Di Kelas IV SD Negeri 101788 Marindal. Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa 8(1):36–41. doi: 10.32696/jp2mipa.v8i1.2330

Napitupulu, S., & Rini, S.,( 2023). Analisis Soal Cerita Materi Pecahan Dalam Buku Matematika Kelas V SD Menurut Newman.Jurnal Penelitian Pendidikan Mipa 7(2):122–28. doi: 10.32696/jp2mipa.v7i2.1872.

Nurmairina, et all, (2024).''penerapan Model Pembelajaran PBL Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas Iv''. Dharmas Education Journal.3(2). 315-323.

Sari, M., et all (2024). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Student Centered Learning. Warta Dharmawangsa 18(1):219–30. doi: 10.46576/wdw.v18i1.4267.

Sukmawarti, & Sriwanti, P.U., (2022). Pengembangan Modul Geometri Sd Berbasis Etnomatematika. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan 8(1):31–38. doi: 10.47662/pedagogi.v8i1.240.

Downloads

Published

2025-09-23

Most read articles by the same author(s)